بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

رمز ارز

فناوری اطلاعات

January 4, 2021
14:46 دوشنبه، 15ام دیماه 1399
کد خبر: 119808

چین معادل ۳ میلیون دلار یوان دیجیتال در سومین دوره آزمایش این رمزارز بین مردم توزیع می‌کند

 
 
شهر شنژن چین قرار است در سومین مرحله آزمایش یوان دیجیتال ۲۰ میلیون یوان یا ۳ میلیون دلار را برای آزمایش ارز دیجیتال بانک مرکزی چین هزینه کند.
 
 دولت شنژن شب سال نو میلادی اعلام که ۱۰۰ هزار پاکت قرمز دیگر براساس قرعه کشی به ساکنان محلی اهدا می‌شود و هرکدام از این پاکت‌ها ۲۰۰ یوان دیجیتال به ارزش ۳۰ دلار موجودی دارند.
 
طبق اعلام دولت برندگان قرعه کشی می‌توانند یوان دیجیتال را از ۷ ژانویه تا ۱۷ همان ماه در بیش از ۱۰ هزار فروشگاه، رستوران و سوپر مارکت شنژن خرج کنند.
 
شنژن در اکتبر گذشته اولین آزمایش یوان دیجیتال را در شنژن آغاز کرد و در ابتدا یوان دیجیتالی مجموعا به ارزش ۱.۵ میلیون دلار را بین ۵۰ هزار شهروند منتخب تقسیم کرد و منتخبان می‌توانستند از این پول در ۳ هزار فروشگاه محلی استفاده کنند. در ماه دسامبر اما شهر سوژو وارد آزمایش شد و آزمایشی وسیع تر و با جزئیات بیشتری در این شهر انجام گرفت.
 
آزمایش شهر شوژو در ۲۷ دسامبر به پایان رسید. دولت شوژو هفته گذشته در یک پست در شبکه اجتماعی وی‌چت اعلام کرد که ۹۶ هزار و ۶۱۴ برنده در این آزمایش یوان دیجیتال دریافت کردند و چیزی درحدود ۳ میلیون دلار پول به صورت رایگان به برندگان اهدا شد.
 
براساس این پست شبکه اجتماعی ۵۵ درصد از یوان دیجیتال پرداختی در قهوه فروشی‌ها مصرف شد و بقیه این پول از طریق پلتفرم دیجیتال JD.com جا به جا شده است. به‌علاوه ۵۳۶ نفر هم از قابلیت پرداخت لمسی آفلاین (Touch-to-pay) استفاده کردند.
 
با این حال آزمایش جدید شهر شنژن یک سری قابلیت‌های آزمایش سوژو را نخواهد داشت. در این آزمایش گزینه‌های پرداخت آنلاین و قابلیت پرداخت آفلاین لمسی غیر فعال هستند.
 
به گزارش روزنامه تجارت امروز پکن (Business Today)، در آزمایشی که در شهر سوژو انجام گرفت مسئولان شاهد یک سری باگ‌های فنی و مشکلات در روش پرداخت لمسی آفلاین بودند و به همین دلیل آزمایش جدید شهر شنژن از این تکنولوژی استفاده نمی‌کند.
 
یوان دیجیتال پروژه بزرگ دولت چین برای حضور در عرصه ارز دیجیتال است که به گفته بسیاری در صورت موفقیت دلار آمریکا و سلطه این کشور بر بازار ارز جهانی را به چالش می‌کشد. از ویژگی‌های این ارز که آنرا از دیگر رمزارز‌های مشهور از جمله بیتکوین متمایز می‌کند ثبات قیمتی است.
 
با اینکه رمزارزهایی معادل دلار و با ثبات قیمتی وجود دارند اما پروژه یوان دیجیتال با پشتوانه بانک مرکزی چین با این ارزهای ثابت یا Stable coinها کمی متفاوت است.
 
برخلاف دیگر رمزارز‌ها مردم چین به لطف پشتیبانی دولت از این ارز دیجیتال از همان ابتدا توانستند از این ارز دیجیتال در فروشگاه‌های محلی استفاده کنند. البته هنوز بسیاری دلیل قانع کننده‌ای برای استفاده از این ارز دیجیتال به جای روش‌های پرداخت آنلاین همچون علی‌پی و وی‌چت پی ندارند اما مسلما دولت چین برنامه‌های بزرگی برای این ارز دیجیتال بانک مرکزی دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.