اینترنت و شبکه

بانکداری و پرداخت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 5, 2021
14:55 سه شنبه، 16ام دیماه 1399
کد خبر: 119846

محرومیت‌زدایی مهمترین دستاورد سفر وزیر ارتباطات به سیستان و بلوچستان

jaaaaaaaaaaaa.jpg
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که شامگاه ششم دی به منظور اقدامی جهادی در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی وارد سیستان و بلوچستان شد پس از گذشت ۱۰ روز با تدوین یک برنامه عملیاتی محرومیت زدایی ویژه، این استان را ترک کرد.
 
 سفر ۱۰ روزه وزیر جوان دولت تدبیر و امید شاید یکی از ماندگارترین سفر مسوولان کشوری در اذهان مردم سیستان و بلوچستان باشد. سفری میدانی با مشقت‌های فراوان برای درک محرومیت در اقصی نقاط جنوب شرق کشور با طعم نبود امکانات ارتباطی که محرومیت ۱۲.۵ درصدی دانش آموزان این استان از تحصیل مجازی اولین پیامد آن است و در این شرایط پاندمی کرونا به تبع تجارت، بهداشت و بسیاری از جنبه‌های زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
 
به گفته آذری جهرمی در سیستان و بلوچستان سه هزار و ۴۴۲ روستای بالای ۲۰ خانوار وجود دارد که ۷۳ درصد به نحوی به شبکه ارتباطی متصل هستند اما حدود ۲۷ درصد این روستاهای اینترنت ندارند.
 
این سفر ۱۰ روزه نیز به منظور تدوین یک برنامه عملیاتی برای اتصال همین ۲۷ درصد به شبکه ملی اطلاعات و بهره‌مندی از اینترنت انجام شد. برنامه‌ای که در سه فاز اجرایی زمان‌بندی شده و خط پایان آن اردیبهشت ۱۴۰۰ است.
 
براساس این برنامه قرار است در فاز نخست ۲۹۴ روستا، در فاز دوم ۳۸۵ روستا و در فاز سه ۸۰۸ روستای بالای ۲۰ خانوار در سیستان و بلوچستان به اینترنت متصل شوند.
 
طبق برنامه زمان‌بندی فاز نخست این برنامه باید تا پایان دی ماه، فاز دوم تا ۲۰ اسفند و فاز سوم نیز تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۰ اجرایی شود.
 
از طرفی سفر ۱۰ روزه وزیر ارتباطات در سیستان و بلوچستان با آغاز سفر مدیران این وزارتخانه به این استان به عنوان ضمانت اجرا به پایان رسید چرا که وی در آخرین روز از سفر خود اعلام کرد: هر هفته یکی از مدیران وزارت ارتباطات تا پایان اردیبهشت به مدت یک هفته در سیستان و بلوچستان مستقر خواهد بود و مدیریت عملیات پروژه اتصال روستاهای این استان را به عهده خواهد داشت.
 
 افزایش پوشش جاده‌ای اینترنت به ۸۵۰ کیلومتر دیگر از جاده‌های سیستان و بلوچستان و ایجاد ارتباطات پایدار از دیگر اهداف این سفر ۱۰ روزه بود.
 
نخستین روز از سفر
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نخستین روز از سفر خود به سیستان و بلوچستان با هیات همراه در گلزار شهدای بهشت مصطفی(ص) زاهدان حاضر شد و به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.
 
پس از آن آذری جهرمی در نخستین نشست خود با مسوولان سیستان و بلوچستان هدف از این سفر را هدف گذاری برای اتصال ۱۲۰۰ روستا به اینترنت، افزایش پوشش جاده‌ای استان به ۸۵۰ کیلومتر دیگر و ایجاد ارتباطات پایدار عنوان کرد و گفت: مطابق برنامه ششم توسعه، ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار باید تا سال پایانی برنامه به اینترنت متصل شوند و امروز مواجهه با پاندمی کرونا، اهمیت و ضرورت این مساله را بیشتر کرده است.
 
آذری جهرمی افزود: هم‌اینک از مجموع ۳۹ هزار و ۵۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار، حدود ۳۵ هزار روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند و چهار هزار روستای دیگر باقی مانده است که در تلاشیم برنامه اتصال این روستاها تا پایان امسال تکمیل شود.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در استان پهناور سیستان و بلوچستان ۵۲ درصد جمعیت روستایی و ۴۸ درصد شهری هستند و استاندارد اتصال روستاهای این استان به شبکه ملی اطلاعات، کمتر از متوسط کشوری است.
 
وی ادامه داد: تاکنون ۱۲ هزار کیلومتر شبکه فیبر نوری بین شهری در سیستان و بلوچستان اجرایی شده که هفت هزار و ۳۰۰ کیلومتر از سوی شرکت مخابرات و چهار هزار و ۷۰۰ کیلومتر نیز در دولت «تدبیر و امید» بوده است.
 
آذری جهرمی خاطرنشان کرد: سیستان و بلوچستان به بیش از این ظرفیت برای فیبر نوری نیازمند است زیرا از مجموع هفت هزار و ۴۰۰ روستای دارای سکنه این استان، سه هزار و ۴۰۰ روستا بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارد، اما هدفگذاری قانون که بر مبنای آن به این وزارتخانه بودجه می‌دهد بر مبنای جمعیت بالای ۲۰ خانوار است و در هیچ استانی چنین شکاف در بین روستاهای بالا و زیر ۲۰ خانوار آن وجود ندارد.
 
وی تصریح کرد: در این سفر ۱۰ روزه اتصال یکهزار و ۲۰۰ روستای سیستان و بلوچستان به شبکه اینترنت، تقویت پوشش جاده‌ای استان در ۸۵۰ کیلومتر از مسیرهای ارتباطی و همچنین ایجاد ارتباطات پایدار در مناطق شهری و روستایی هدف گذاری شده است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با تیم و تجیهزات کامل در سیستان و بلوچستان حاضر شدیم تا به صورت نمادین نشان دهیم در یک مدت مشخص و کوتاه می‌توان تاثیر مثبت در جامعه ایجاد کرد و با تمرکز بر مشکلات می‌توانیم وضعیت ارتباطی استان را به وضعیت مطلوب و مورد رضایت مردم برسانیم.
 
وی خاطر نشان کرد: همراهی تمامی دستگاه‌های اجرایی مانند شرکت برق و راه و شهرسازی در این پروژه ضروری است و در صورتی که به اهداف تعیین شده دست یابیم موفقیتی جمعی حاصل شده و اگر هم این اهداف محقق نشود همه ما باید پاسخگوی مردم باشیم.
 
آذری جهرمی تصریح کرد: با ایجاد این زیرساخت‌ها نه تنها ارتباطات بلکه آموزش، تجارت، بهداشت، بانکداری و خدمات الکترنیک دولت تقویت خواهد شد.
 
بازدید از مدیریت شعب پست بانک در سیستان و بلوچستان
 
آذری‌جهرمی در دومین روز از سفرش به سیستان و بلوچستان از مدیریت شعب پست‌بانک سیستان و بلوچستان بازدید کرد و با اعلام رضایت مجموعه استانداری و فناوری اطلاعات از عملکرد پست‌بانک در این استان اظهارداشت: فلسفه ایجادی این بانک حضور در مناطق روستایی و خدمت در مناطق محروم است.
 
وی در این بازدید بر انجام برنامه‌ریزی‌های لازم برای ایجاد باجه‌های پست بانک در روستاهای بالای ۱۵۰۰ نفر جمعیت سیستان و بلوچستان و تحقق این مهم تاکید کرد.
 
بازدید از پارک علم و فناوری و حمایت از گروه‌های خلاق در سیستان و بلوچستان
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه سفر به زاهدان بعداز ظهر دوشنبه در بازدید از پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان با اشاره به فعالیت صنایع گروه‌های خلاق و نوآور در این پارک، توسعه دسترسی به اینترنت در این استان را کمک به بازار صنایع خلاق و نوآور دانست.
 
وی در جریان بازدید از بخش‌های مختلف این پارک ازجمله مجموعه کارگاه‌های فن‌آورانه و استارتاپ‌های فعال در حوزه‌های اینترنت اشیا، انیمیشن، پلتفرم‌های عرضه صنایع‌دستی و تولیدکنندگان تجهیزات مخابراتی و گفت وگو با جوانان فعال در این حوزه‌ها گوشه ای از اقدامات دولت‌های یازدهم و دوازدهم برای حمایت از خلاقیت و نوآوری در دانشگاه‌ها را تشریح کرد.
 
آذری جهرمی گفت: ثمره این حمایت‌ها در پارک علم و فناوری قابل مشاهده است و فعالیت‌ها بیشتر ازآنچه که بسیاری درباره سیستان و بلوچستان تصور می‌کنند انجام شده و خلاقیت‌های بی‌نظیری شکل‌گرفته و محصولات فاخری در حال ارائه به بازار است.
 
وی افزود: در حوزه اینترنت اشیا و انیمیشن کارهای خوبی تولیدشده که هم می‌تواند نیاز محلی و هم نیاز بین‌المللی را تأمین کند.
 
وزیر ارتباطات کارهای بسیار خوب در حوزه امنیت فناوری اطلاعات را یکی دیگر از فعالیت های جوانان این استان در پارک علم و فناوری عنوان کرد.
 
وی با اشاره به حمایت‌های دولت و وزارت ارتباطات از فعالیت‌های خلاق و نوآور، افزود: با هماهنگی‌های انجام‌شده مقرر شد صندوق نوآفرین نیز در این پارک مستقر شود تا منابع مالی گروه‌های خلاق و نوآور از طریق این صندوق تأمین شود و به رشد صنایع خلاق و اقتصاد دیجیتال در استان سیستان و بلوچستان کمک شود. 
 
آذری جهرمی به حضور چند روزه خود برای تکمیل پوشش اینترنت در سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: با این اقدام فرصت خوبی برای رشد شرکت‌های خلاق و نوآور ایجاد می‌شود چراکه بخش بزرگی از محصولاتی که در این استان تولید می‌شود و همچنین هنرهای دستی روستاییان می‌تواند به سایر استان‌ها و کشورها صادر شود.
 
وی با بیان اینکه در حوزه سرمایه‌گذاری و حمایت از محصول نیز اقدامات لازم انجام می‌شود افزود: بزرگترین کاری که می‌توان برای این شرکت‌ها انجام داد، رشد دسترسی مردم به اینترنت و فضای دیجیتال است.
 
بازدید از ادارات و شرکت‌های تابعه وزارت ارتباطات در زاهدان
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در دومین روز سفر خود به استان سیستان و بلوچستان از ادارات کل پست، زیرساخت و موزه پست بازدید کرد.
 
وی بعد از جلسات فنی و کارشناسی بررسی چگونگی توسعه دسترسی روستاهای این استان به ارتباطات پایدار، از ادارات کل و شرکت‌های تابعه وزارت ارتباطات در شهر زاهدان بازدید و با مدیران و کارکنان این ادارات گفت‌وگو کرد.
 
آذری جهرمی در این بازدیدها در جریان روند اقدامات انجام‌شده در این مراکز قرار گرفت.
 
وی همچنین از اداره کل پست سیستان و بلوچستان بازدید کرد و در جریان روند اجرای فعالیت‌های اداره کل پست استان قرار گرفت.
 
 
 جهرمی در سومین روز از سفر به خاش عزیمت کرد
 
وزیر ارتباطات در سومین روز از این سفر به مدت یکروز به شهرستان خاش در ۱۷۵ کیلومتری زاهدان عزیمت و از سایت‌های ارتباطات منطقه پشتکوه، رباط و روستاهای بخش مرکزی این شهرستان بازدید و با مردم توحید آباد گرنچین از نزدیک دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
وی در جمع خبرنگاران از اتصال افزون‌بر ۲۰۰ روستا سیستان و بلوچستان تا ۲۱ روز آینده به نسل سوم و چهارم ارتباطات و تلفن همراه خبر داد و گفت: با توجه به اینکه کار آموزش در شهرک توحید آباد گرنچین خاش به صورت حضوری بوده و مشکلات اینترنت و ارتباطات در این منطقه وجود دارد قول می‌دهیم که مدرسه ارتباطات و اینترنت ویژه دختران توحید آباد را خواهیم ساخت.
آذری جهرمی بیان کرد: ۱۲۰۰ روستای سیستان و بلوچستان که ۲۷ درصد روستاهای این استان هستند تا پایان امسال به اینترنت و ارتباطات کیفی مجهز می‌شوند.
وی گفت: زیرساخت‌های فیبرنوری به صورت تدریجی در سیستان و بلوچستان ایجاد می‌شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: با توجه به اینکه عقب ماندگی‌های تاریخی در سیستان و بلوچستان وجود دارد کار بررسی مشکلات و رفع کمبودهای ارتباطات این استان را در اولویت قرار داده‌ایم.
وی تصریح کرد: مقوله‌های سلامت، تجارت، آموزش، فرهنگی و ارتباطات اجتماعی به فراهم بودن زیرساخت‌های اینترنت ارتباط دارد.
فرماندار خاش نیز گفت: دسترسی به اینترنت و ارتباطات تلفن همراه و ثابت در شهر و نقاط روستایی این شهرستان بسیار ضعیف بوده و ۲ روز اخیر قطعی اینترنت خاش بسیار نگران کننده بوده و گلایه مندی‌های شدید مردمی را به همراه داشته است.
صاحب گل صالحی افزود: کاهش شکاف دیجیتالی، یکنواخت سازی و تقویت ارتباطات و پیش‌بینی فیبر پشتیبان در مسیر زاهدان – میرجاوه به خاش باید مورد توجه باشد.
وی ادامه داد: ایرندگان فیبر زمینی ندارد و مناطق سنگان و دشت‌های موزن، رباط، آبخوان کارواندر، ترشاب، مناطق چاشهی، موتور زمان خان، اسپیتک و کروجی در بخش مرکزی خاش و روستاهای گورچان، گرنچین، توحید آباد پشتکوه و چهل روستای مرزی روتک با مشکلات فراوان ارتباطاتی هستند.
 
اتصال ۱۱ روستا به اینترنت در سومین روز از سفر
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه سومین روز از سفر خود از مناطق روستایی اطراف زاهدان نیز بازدید میدانی کرد و گفت: تمام برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان اردیبهشت بوده اما از سه هفته آینده به‌تدریج اتصال روستاها به شبکه آغاز می‌شود و همین امروز هم ۱۱ روستا متصل شدند.
 
وی تصریح کرد: در این ۱۱ روستا واقع در منطقه چشمه زیارت اطراف زاهدان تقریباً از ۱۰ تا ۲۰۰ خانوار زندگی می‌کنند که با راه‌اندازی ۲ سایت به اینترنت پرسرعت دسترسی پیدا کردند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین به روستای شورو بخش کورین از توابع شهرستان زاهدان رفت تا از نزدیک و به‌صورت میدانی وضعیت ارتباطات در این منطقه را بررسی کند.
 
وی در جمع اهالی این روستا و روستاهای اطراف، با اشاره به اینکه امروزه ارتباطات فقط برای برقراری و تبادل ارتباط نیست، گفت: امروز سلامت، آموزش و کسب‌وکارها در بستر اینترنت قرار دارد و رونق بسیاری از کارها به دسترسی شبکه اینترنت مرتبط است.
 
آذری جهرمی به دانش آموزان با استعداد روستا اشاره کرد و افزود: فرقی بین فرزندان ما با فرزندان شما در این روستا نیست و ایجاد دسترسی به ارتباطات حداقل کاری است که می‌توانیم برای آنان انجام دهیم تا بتوانند در ساخت آینده کشور و منطقه نقش ایفا کنند.
 
وی از راه‌اندازی و اینترنت پرسرعت و اتصال به شبکه ملی اطلاعات تا سه هفته آینده در این روستا خبر داد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به هزینه‌بر بودن پوشش ارتباطات در منطقه افزود: برای سیستان و بلوچستان یکهزارو ۷۰۰ کیلومتر فیبرنوری کشیده شده که یکهزار کیلومتر دیگر نیز در همین مدت کوتاه برای این استان در برنامه داریم.
 
وی بعد از سخنان خود در جمع اهالی این روستا حضور یافت و از نزدیک در جریان مشکلات ارتباطی آنان قرار گرفت.
 
عزیمت به چابهار در چهارمین روز از سفر
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در چهارمین روز از سفر ۱۰ روزه به سیستان و بلوچستان وارد بندر چابهار شد و پس از بازدید میدانی از شبکه ملی اینترنت و اینترنت پرسرعت  این شهرستان اعلام کرد: هم‌اینک از مجموع ۴۰ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار کشور ۳۵ هزار روستا به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت متصل هستند و تا پایان امسال پنج هزار روستای باقی‌مانده نیز به شبکه متصل خواهند شد.
 
وی اظهارداشت: از پنج هزار روستایی که قرار است تا پایان امسال به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پر سرعت مجهز شوند یکهزار و ۲۰۰ روستا متعلق به سیستان و بلوچستان است.
 
آذری جهرمی بیان کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران بر مبنای برقراری عدالت پایه گذاری شده و نظام و دولت از راه‌های مختلف به توزیع عادلانه عدالت پرداخته‌اند و توجه به عدالت حائز اهمیت است.
 
وی گفت: ما با شرایطی مواجه شدیم که کرونا زندگی تمام جامعه را تحت تاثیر خودش قرار داده و اهمیت شبکه ارتباطی و فضای مجازی را دوچندان کرده است و  همچنین  عدالت ارتباطی یکی از مقولات مهم برنامه ششم توسعه بوده که وزارت ارتباطات را مکلف کرده تا ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور را تا پایان سال به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت متصل کند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: با بررسی‌های انجام شده و نشست‌های هفتگی آنلاین که با مدیران استانی برگزار کردیم متوجه شدیم به قولی که به مردم سیستان و بلوچستان دادیم تا پایان سال دست نخواهیم یافت بنابراین ضرورت ایجاب می‌کرد که برای تسریع در روند اجرای پروژه به همراه تیمی در این استان مستقر شویم.
 
وی خاطرنشان کرد: پذیرش مرسولات پستی از مبدا سیستان و بلوچستان به سایر نقاط کشور و یا داخل استان صرفا در مراکز شهرستان‌ها قابل پذیرش بود اما با توجه به اینکه افزون‌بر ۵۰ درصد جمعیت این استان در روستاها زندگی می‌کنند و دسترسی به شبکه پستی برای آنان فراهم نبود لازم شد که در دشتیاری، نیمروز، تفتان و بمپور اداره پست ایجاد کنیم و تا یک ماه آینده در این مناطق دفاتر اداره پست دایر خواهند شد.
آذری جهرمی بیان کرد: هزینه‌های اجرایی پست سیستان و بلوچستان در ماه به بیش‌از ۲۰ میلیارد تومان می‌رسد و درآمد آن نیز ۱۰ و نیم میلیارد تومان است و از نظر اجرایی اداره پست این استان ضررده محسوب می‌شود و مبلغی از اعتبارات مستقیم وزارت خانه به پست استان تخصیص داده شده تا در ۲۲۵ دفتر پست منطقه خدمات پذیرش بسته‌های پستی را انجام دهند.
 
وی گفت: در مجموع ۱۱۷ مرکز جمیعتی سیستان و بلوچستان با افزون‌بر ۱۵۰۰ نفر از خدمات بانکی محروم هستند و پست بانک وظیفه‌اش ارائه خدمات بانکی به مناطق محروم بوده بنابراین لازم است که ۱۰۲ باجه پستی در این مراکز جمعیتی ایجاد و تا پایان تیرماه سال آینده به بهره‌برداری برسند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: برای ارتقای شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت ۱۲۰۰ روستای بالای ۵۰ خانوار سیستان و بلوچستان ۷۵۳ میلیارد تومان به شرکت همراه اول برای ساخت و نوسازی ۵۰۲ سایت مخابرات، ۲۱۴ میلیارد تومان به شرکت ایرانسل برای ساخت و بروزرسانی۱۴۳ سایت مخابرات و ۱۷۰ میلیارد تومان به شرکت مخابرات این استان اختصاص یافته است.
 
وی افزود: ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیز علاوه‌بر ۲ پروژه محوله به مخابرات سیستان وبلوچستان استان داده شده که از ۵۰ شهر، ۲۹ شهر که هم‌اینک فاقد شبکه ارتباطات هستند شبکه نوین فیبر نوری منازل را ایجاد و تا پایان اردیبهشت سال آینده بهه همراه شرکت همراه اول و شرکت ایرانسل پروژه‌هایشان را در این استان به اتمام برسانند.
آذری جهرمی اظهارداشت: ما برای ساخت سایت‌های جدید در مناطق روستایی نیازمند ساخت ۵۳۲ کیلومتر فیبر نوری هستیم و با توجه به ناپایداری شبکه فیبر نوری در این استان ۶۰۰ کیلومتر فیبر نوری با ۱۴۳ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیز مصوب شده که برای پایدار سازی شبکه مخابرات ایران در این استان ساخته شوند.
 
وی افزود: با برنامه‌ای که برای سیستان و بلوچستان تدوین شده این استان را به پایدارترین شبکه کشور تبدیل خواهیم کرد و ۳۲ رینگ فیبرنوری در سطح منطقه خواهیم داشت.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: با توجه به گستردگی جنوب سیستان و بلوچستان اجرای مسیرهای دسترسی به فیبر نوری در مناطق جنوب بیش از مناطق شمال استان خواهد بود.
 
شبکه ارتباطی سیستان و بلوچستان از پایدارترین شبکه های کشور می شود
 
آذری جهرمی در پنجمین روز از سفر خود سیستان و بلوچستان به اتفاق سردار سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء از روستاهای چابهار و دشتیاری و کنارک بازدید کرد و گفت: برخی روستاهای تابعه شهرستان‌های دشتیاری و چابهار تا ۲ هفته آینده به اینترنت متصل می‌شوند تا بخش مهمی از مشکلات این حوزه مرتفع شود.
 
وی خاطرنشان کرد: ۲۰۴ کیلومتر از روستاهای شهرستان دشتیاری و بخش مرکزی به فیبر نوری مجهز می شوند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: هم اینک ۱۳۰ کیلومتر فیبر نوری به صورت هوایی وجود دارد که بصورت زمینی اجرایی خواهد شد و بزودی ۷۴ کیلومتر نیز بر توسعه شبکه اضافه خواهد شد.
 
وی از مسیرهای خط فیبرنوری شهرستان‌های چابهار و دشتیاری از جمله بخش های پلان، مرکزی و باهوکلات و دهستان پیرسهراب بازدید و بر تسریع و تکمیل پروژه های تلفن و اینترنت تاکید کرد.
 
آذری جهرمی گفت: در بازدیدهای میدانی و حضور در روستاها بهتر می توان مشکلات ارتباطی را پیگیری و مرتفع کرد.
 
وی در جمع مردم بخش باهوکلات اظهارداشت: تا دو هفته آینده از طریق شرکت ایرانسل برخی روستاهای اطراف به اینترنت پرسرعت دسترسی پیدا می کنند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به راه اندازی چهار اداره پست جدید در سطح استان، گفت: از پنج هزار روستایی که قرار است تا پایان امسال به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پر سرعت مجهز شوند یکهزار و ۲۰۰ روستا متعلق به سیستان و بلوچستان است.
 
وی ادامه داد: همراه اول ۵۰۲ سایت و ایرانسل ۱۴۳ سایت در روستاهای سیستان و بلوچستان احداث می کنند و علاوه بر این شبکه فیبر نوری با ۳۲ رینگ طراحی شده است و بزودی شبکه ارتباطی سیستان و بلوچستان از پایدارترین شبکه های کشور می شود.
 
وزیر ارتباطات مهمان خانواده شهید مدافع حرم شد
 
آذری جهرمی در همین روز با همراهی استاندار سیستان و بلوچستان، مهمان خانواده شهید مدافع حرم عقیل شیبک شد و یاد این شهید عزیز را گرامی داشت.
 
وی در این دیدار با اشاره به اینکه شهدایی که برای حفاظت از خاک وطن شهید می‌شوند، غیرت ملی دارند و کسانی که برای اعتقادات خود فراتر از مرزهای ایران جهاد می‌کنند انگیزه‌هایی بزرگ‌تر دارند و این توفیق بسیاری بزرگی برای این شهید عزیز است.
 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با آرزوی سلامتی و توفیق برای تنها یادگار شهید گفت: نبودن این شهید شاید برای همسرشان سخت باشد اما فرزند وی می‌تواند قوت قلبی برای خانواده باشد.
وی با اشاره به اهمیت کار شهدا، تاکید کرد: وظیفه ما قدردانی و احترام به شهدا و خانواده آنان است. 
 
ششمین روز از سفر وزیر ارتباطات به منطقه سیستان اختصاص یافت
 
آذری جهرمی در ششمین روز از سفرش به سیستان و بلوچستان به همراه احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان با هدف بررسی وضعیت ارتباطی و مخابراتی شمال استان، عازم منطقه سیستان شد.
 
وی در جریان سفر به منطقه سیستان از روستای حسن آباد ورمال، روستای نورمحمد دشتی نیمروز، روستای سیادک هیرمند و روستای قلعه کنگ شهرستان زهک زیرساخت‌های مخابراتی این مناطق بازدید کرد.
 
وزیر ارتباطات در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران اعلام کرد: روستاهای بالای ۲۰خانوار در مناطق مرزی زیر پوشش اینترنت قرار می‌گیرند و روستاهای اطرافشان نیز از اینترنت برخوردار می‌شوند.
 
وی با بیان اینکه تاکنون ۲هزار و ۵۰۰ روستا به شبکه ارتباطات متصل شده است اظهارداشت: یکهزار و ۲۰۰ روستای فاقد دسترسی به اینترنت در این استان باقی‌مانده که در تلاش هستیم اتصال آن‌ها تا پایان دولت دوازدهم به اتمام برسد.
 
آذری جهرمی افزود: تمامی این روستاها به صورت جداگانه بررسی و ظرفیت‌های مورد نیاز آن‌ها استخراج شده و تعدادی از این روستاها هم نیاز به تصمیم‌گیری میدانی دارد تا بر این اساس ملاحظات لازم در طراحی‌ها لحاظ شود.
 
وی بیان کرد: روستاهای بالای ۲۰خانوار در مناطق مرزی و روستاهای همجوارشان از اینترنت برخوردار می‌شوند و برخی ایستگاه‌ها و پایانه‌های مرزی جدید که نیازمند اتصال به شبکه فیبر نوری هستند نیز برای اتصال آن‌ها برنامه‌ریزی شده است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: با اتصال این مناطق به اینترنت، تفاوتی بین دانش‌آموزان، دانشجویان و شهروندان ساکن مناطق مرزی و شمال شهر تهران به لحاظ دسترسی به اینترنت وجود نخواهد داشت.
 
رابطه کرونا و توسعه ارتباطات روستایی
 
 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شامگاه جمعه در پایان سفر خود به شهرستان‌های شمال سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه دوران کرونا باعث تغییر دیدگاه مخالفان ارتباطات روستایی شد، گفت: این شرایط ثابت کرد که اگر مقاومت وزارت ارتباطات در مقابل این تفکر باطل نبود هم‌اینک بیش از ۹۰ درصد روستاهای کشور به اینترنت متصل نبودند.
 
وی اظهارداشت:شاید بچه‌هایی که امروز محروم هستند فردا نخبگان آینده‌ساز ما باشند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه شرایط برابر برای تمام بچه‌های ایران زمین باید فراهم شود، افزود: مخالفان توسعه ارتباطات در روستاها از تهمت اجرای برنامه ۲۰۳۰ تا مسائل دیگر را مطرح کردند و وزارت ارتباطات برای این کار تحت فشار قرار گرفت.
آذری جهرمی افزود: ما در سیستان و بلوچستان هستیم تا کار ارتباطات روستایی این استان را تمام کنیم و شیرینی آن کام مردم را شیرین کند.
وی تصریح کرد: وقتی در این مناطق حضور پیدا می‌کنیم و دانش‌آموزی می‌گوید ۹ ماه از سال از تحصیل دور بوده، نگاه و صدای آن در چشم و گوش ما همیشه می‌ماند که بدانیم در مقابل چه کسانی مسوول هستیم. 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به پیگیری‌های نمایندگان مردم این مناطق در مجلس نیز اشاره‌ای کرد و افزود: انتقاد و پیگیری حق نمایندگان است.
وی به اعلام آمادگی مردم در این چند روز گذشته برای کمک به انجام پروژه‌ها در روستاها خبر داد و گفت: این کمک و همدلی برای توسعه، بزرگ و با ارزش است و باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم. 
 
آذری جهرمی در هفتمین روز از سفر وارد دلگان شد
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفتمین روز از سفرش با هدف بازدید و رفع مشکلات حوزه ارتباطات وارد دلگان شد و مورد استقبال فرماندار، خانواده شهدای مدافع حرم، مسوولان محلی و مردم این شهرستان قرار گرفت.
 
وی در حاشیه بازدید از دلگان و روستاهای اطراف آن در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: اقداماتی که می‌خواهد در  این شهرستان اجرایی شود راحت‌تر بوده و بخش‌هایی از این منطقه در ۱۰ روزه آینده به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند.
 
آذری جهرمی با اشاره به اینکه انجام اقدامات ارتباطی در منطقه بزمان به دلیل سخت‌گذر بودن و پراکندگی جمعیت مقداری دشوار است افزود: امروز بازدید از منطقه بزمان برنامه‌ریزی شده بود اما متاسفانه شرایط زمانی اجازه این امر را نمی‌دهد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: اقدامات لازم برای توسعه ارتباطات بخش بزمان برای انتهای سال در فاز دوم قرار خواهد گرفت زیرا ارتباطات این منطقه باید به صورت ماهواره‌ای تامین شود.
 
وی خاطرنشان کرد: موضوع توسعه فیبر نوری و نصب نسل چهارم ارتباطات در دلگان در دستور کار است.
 
 آذری جهرمی تصریح کرد: روستای حمیدآباد دلگان ظرف ۱۰ روز آینده به همراه روستاهای اطراف این منطقه به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات متصل خواهند شد.
 
بررسی مشکلات اینترنت در فنوج
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه هفتمین روز از سفرش به به شهرستان فنوج در جنوب سیستان و بلوچستان عزیمت کرد و در بازدید از روستای کِسکان گفت: فنوج از سه نقطه به خطوط مخابراتی (فیبر نوری) متصل می‌شود که با اتصال این سه نقطه امیدواریم مشکل اینترنت این شهرستان برای همیشه حل شود.
 
وی اظهارداشت: شهرستان فنوج در سیستان و بلوچستان باتوجه به ضعف زیرساخت‌های مخابراتی آن در اولویت یک توسعه مخابراتی وزارت ارتباطات قرار دارد.
 
آذری جهرمی افزود: تا پایان اردیبهشت مشکل اینترنت در روستاهای بالای ۲۰ خانوار سیستان وبلوچستان برای همیشه حل می‌شود.
 
ادامه بازدیدهای میدانی در هشتمین روز از سفر
 
محمدجواد آذری‌جهرمی در هشتمین روز از سفرش از روستاهای مناطق بلوچستان همچون روستای حمیدآباد بخش مرکزی شهرستان دلگان، روستای کلوگان از توابع بخش مرکزی شهرستان نیکشهر و بخش مرزی بم‌پشت روستای گرکان بازدید و موانع برقراری و یا توسعه ارتباطی این روستاها را بررسی کرد.
 
نشست جمع‌بندی هشتمین روز سفر ۱۰ روزه استانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به سیستان و بلوچستان شامگاه شنبه با حضور مدیران ارتباطی استان و اپراتورها برگزار شد که بررسی کنترل پروژه توسعه ارتباطات روستایی این استان و روستاهایی که طی روزهای اخیر به شبکه ارتباطی و اینترنت پرسرعت متصل شده‌ یا می‌شوند از جمله موضوعات مطرح شده در این نشست بود.
 
 
توسعه ارتباطات روستایی سیستان و بلوچستان نمونه‌ محرومیت‌زدایی است
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نهمین روز سفر ۱۰ روزه خود به سیستان و بلوچستان در جلسه هماهنگی بین دستگاهی با حضور احمدعلی موهبتی استاندار این استان، مدیران اجرایی و نمایندگان اپراتورها از مدیران دستگاه‌های اجرایی سیستان و بلوچستان خواست پروژه توسعه ارتباطات روستایی استان را یک «سوپر پروژه» به عنوان نمونه‌ای از محرومیت‌زدایی این استان ببینند.
 
وی با اشاره به اینکه براساس آمار وزارت آموزش و پرورش، چیزی حدود ۱۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان سیستان و بلوچستان به دلیل نداشتن دسترسی به شبکه ارتباطی محروم از تحصیل هستند افزود: این تعداد ۱۲.۵ درصد آمار دانش آموزان این استان شامل می شود که به هیج‌وجه قابل قبول نیست، این در حالیست که در روستاهای استان خانه‌های بهداشتی هستند که به شبکه های ارتباطی متصل نیستند. 
 
آذری جهرمی ادامه داد: برای محرومیت‌زدایی حوزه ارتباطات سیستان و بلوچستان طی ۹ روز، برنامه عملیاتی را استخراج کردیم، براساس این برنامه یک خط قرمز برای تکمیل و نهایی کردن پروژه تعیین شد که این خط قرمز پایان اردیبهشت است. 
 
وی با بیان اینکه ما متعهد به دسترسی تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان تا پایان اردیبهشت هستیم بیان کرد: برنامه عملیاتی خودمان را در سه فاز لحاظ کرده‌ایم، فاز یک و ۲ خیلی نیاز به هماهنگی‌های بین دستگاهی ندارد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در فاز یک ۲۹۴ روستا و در فاز دوم ۳۸۵ روستا متصل خواهند شد اما تحقق فاز سه که قرار بوده ۸۰۸ روستا متصل شوند نیازمند همکاری‌ها و هماهنگی‌های بین‌ دستگاهی است. 
 
وی با اشاره به اینکه برای ساخت سایت‌های جدید به طور مثال نیازمند زمین هستیم که باید سازمان محیط زیست یا منابع طبیعی مجوزهای لازم را صادر کنند گفت: برای دسترسی به این مناطق هم نیازمند جاده هستیم که باید اداره راهداری وارد عمل شود و یا برای فعال شدن این سایت‌ها نیازمند برق هستیم که باید اداره برق همکاری کند. 
 
آذری جهرمی تصریح کرد: از سوی دیگر در برخی شهرهای سیستان و بلوچستان هم برای ساخت سایت‌های جدید و تقویت پوشش ارتباطی با کاهش سرعت مواجه‌ شده‌ایم که دلیلش هم معطل ماندن صدور مجوزها در شهرداری‌هاست. 
 
وی تاکید کرد: بنابراین برای اینکه بتوانیم تمامی روستاهای سیستان و بلوچستان را تا زمان تعیین شده به شبکه ارتباطی متصل کنیم نیازمند یک همت و هماهنگی‌ها همه‌جانبه و کار جمعی هستیم. 
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: زمان پایان فاز دوم پروژه ۲۰ اسفند بوده و از این تاریخ باید خروجی‌های فاز سه آماده شود به این معنا که باید جلسات هماهنگی بین دستگاهی را از همین فردا آغاز کنیم. 
 
وی با اشاره به اینکه خروجی پروژه ما روستاهای متصل هستند؛ زمانی که مردم بتوانند سرویس دریافت کنند تصریح کرد: اگر این پروژه با هماهنگی‌های بین‌دستگاهی موفق شود می‌توانیم آن را نمونه‌ای برای محرومیت‌زدایی در سایر حوزه‌ها در نظر بگیریم. 
 
آذری جهرمی در ادامه خطاب به مدیران سیستان و بلوچستان گفت: من از همه دوستان و مدیران استانی از صمیم قلب می‌خواهم که این پروژه را پروژه خودشان بدانند و احساس کنند تک تک بچه‌هایی که در این روستاها ساکن و از دسترسی به شبکه ارتباطی محروم هستند را بچه‌های خودشان تلقی کنند. 
 
وی با بیان اینکه اگر این پروژه تکمیل شود تمام دستگاه‌های سیستان و بلوچستان از مواهب آن برخوردار می‌شوند افزود: اگر پوشش جاده‌ای ۸۰۰ کیلومتری تکمیل شود اورژانس، راهداری، نیروی انتظامی کارشان راحت می‌شود و شاخص‌های کل استان بالا می‌رود.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: اگر شبکه ارتباطات تکمیل شود شرایط برای اداره آب، برق و گاز برای تکمیل زیرساخت‌های خودشان تسهیل می‌شود، بنابراین از ثمرات این پروژه همه دستگاه‌های سیستان و بلوچستان بهره‌مند خواهند شد. 
 
وی گفت: فردا که ما سیستان و بلوچستان را ترک می‌کنیم کار را به یکی از معاون‌های خودمان تحویل می‌دهیم و تا پایان پروژه هر هفته یکی از معاونان وزارت ارتباطات در استان حضور خواهد داشت تا کار به نحو مطلوب به سرانجام برسد. 
 
در ادامه این نشست نماینده اپراتورها نیازهای خود از دستگاه‌های اجرایی را مطرح کردند و ضمن توافق برای تشکیل کارگروهای هماهنگی‌ بین دستگاه‌ها، مدیران اجرایی سیستان و بلوچستان برای تسهیل پروژه محرومیت‌زدایی ارتباطات استان‌، قول‌ مساعد همکاری را دادند.
 
آخرین روز از سفر و حضور در شورای اداری سیستان و بلوچستان
 
آذری‌جهرمی شامگاه یکشنبه در دهمین روز از سفرش در نشست شورای اداری سیستان و بلوچستان حاضر شد و گفت: حکومت و دولت بایستی حقوقی را برای منافع عمومی فراهم کنند و از این حقوق در قانون اساسی کشورمان صراحتا صحبت شده است.
 
وی افزود:  از۷۶۳ هزار دانش‌آموز این استان ۱۰۰ هزار نفر زیرپوشش شبکه مجازی نیستند و ۳۰۰ هزار نفر نیز از تجهیزات موردنیاز محروم هستند و لازم است برخی اعتبارات دستگاه‌ها به این مسیر هدایت و هزینه شود.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه اگر در همه نقاط کشور این حقوق به صورت مساوی و متوازن توزیع شود عدالت اجتماعی برقرار می‌شود افزود: آموزش یکی از مصادیق عدالت بوده و  کودک یا نوجوانی که در یکی از روستاهای دور افتاده سیستان و بلوچستان زندگی می‌کند از بچه‌های مناطق پر رفاه کشور کم تر نیست و وظیفه ما به عنوان دولت فراهم کردن بسترهاست.
 
وی بیان کرد: انصافا نظام اسلامی براساس تاکید رهبر معظم انقلاب مبتنی بر استقرار عدالت اجتماعی در دوره‌های مختلف بوده و عملکرد دولت تدبیر و امید در این زمینه قابل توجه است.
 
آذری جهرمی افزود: طرح ۴۶ هزار هکتاری آبیاری نوین دشت سیستان پروژه مثبت و بزرگی در سیستان و بلوچستان است که از مزایای آن مردم استان درآمدزایی کرده و روی پای خود ایستاده و از بازو و توان خودشان تحصیل مال خواهند کرد.
 
وی با اشاره به اینکه ارتباطات حق الناس محسوب می‌شود و جزو مصادیق حقوق اجتماعی افراد است خاطرنشان کرد:  ارتباطات بستر آموزش است تحصیلات دانش‌آموزان و دانشجویان در بستر فضای مجازی بوده و طلاب نیز دروس دینی‌شان را در این بستر می‌آموزند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه  ارتباطات امروز بستر تجارت است گفت: در سیستان و بلوچستان نمونه‌هایی از آن را دیدیم که باعث ایجاد خرده مشاغلی شده که با استفاده از هنر سوزن‌دوزی و هنرهای بسیار ارزشمندی که در این استان بوده با کمک پلتفورم‌های موجود در کشور و زیرساخت‌های بستر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی افراد امروز تحصیل مال حلال می‌کنند.
 
وی با اشاره به اینکه امروزه سلامت بدون ارتباطات ممکن نیست گفت: این فناوری‌های ارتباطات بستر سلامت بوده و  از طرح‌هایی که در آن حوزه برای کنترل کرونا  اجرا شد چه غربالگری و چه طرح شهید سلیمانی یکی از  زیرساخت اصلی فضای مجازی است.
 
آذری جهرمی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار باید تا سال پایانی برنامه ششم توسعه به ارتباطات مجهز شوند گفت: سیستان و بلوچستان بیش از ۹ هزار روستا و آبادی دارد که هفت هزارو ۸۰۰ روستای آن داری سکنه و بیش ازسه هزار روستای بالای ۲۰ خانوار  است.
 
وی با اشاره به اینکه هم‌اینک۲ هزار و ۵۰۰ روستای سیستان و بلوچستان به اینترنت متصل هستند و یکهزار و ۲۰۰ روستای دیگر باقی‌مانده است گفت: پروژه باقی‌مانده این روستاها که معادل پروژهای چهار تا پنج استان است تمام ظرفیت قرار بوده تجمیع شود و اعتبار مورد نیاز تخصیص پیدا کند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه خروجی پروژه ما روستاهای متصل هستند؛ زمانی که مردم بتوانند سرویس دریافت کنند تصریح کرد: اگر این پروژه با هماهنگی‌های بین‌دستگاهی موفق شود می‌توانیم آن را نمونه‌ای برای محرومیت‌زدایی در سایر حوزه‌ها در نظر گیریم. 
 
وی خطاب به مدیران سیستان و بلوچستان گفت: من از همه دوستان و مدیران استانی از صمیم قلب می‌خواهم که این پروژه را پروژه خودشان بدانند و احساس کنند همه‌ی بچه‌هایی که در این روستاها ساکن و از دسترسی به شبکه ارتباطی محروم هستند را بچه‌های خودشان تلقی کنند. 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.