تجارت الکترونیک

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

January 9, 2021
14:33 شنبه، 20ام دیماه 1399
کد خبر: 119969

چه انتظاراتی از نمایشگاه CES 2021 داشته باشیم؟

 
 
نمایشگاه CES ۲۰۲۱ در چه تاریخی برگزار می‌شود و میزبان کدام شرکت‌ها است؟ چه محصولاتی در CES ۲۰۲۱ معرفی می‌شوند؟ در ادامه تمامی اطلاعاتی را که از CES ۲۰۲۱ می‌دانیم مرور می‌کنیم.
 
سی ای اس ۲۰۲۱ (CES ۲۰۲۱) نخستین همایش تجاری بزرگ سال جاری میلادی با محوریت وسایل الکترونیکی محسوب می‌شود که همه‌ساله به‌شدت موردتوجه قرار می‌گیرد. شرکت‌های حوزه‌ی فناوری از فرصتی که CES در اختیار آن‌ها می‌گذارد استفاده می‌کنند تا جدیدترین دستاوردهای خود را در معرض دید قرار دهند.
 
بر اساس گزارش سایت تک‌ریدار، CES ۲۰۲۱ همچون مراسم CES در سال‌های گذشته قرار است شامل اخبار متعددی درباره‌ی انواع محصولات باشد. به‌طور معمول روزنامه‌نگاران در این وقت از سال به لاس وگاس سفر می‌کنند تا شانس کار با جدیدترین گجت‌ها را پیدا کنند؛ اما در سال جاری میلادی به‌دلیل دنیاگیری ویروس کرونا مراسم CES ۲۰۲۱ به‌صورت آنلاین برگزار خواهد شد.
 
فرمت جدید CES ممکن است در نگاه اول کمی ناخوشایند باشد؛ اما فراموش نکنید همچنان شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری نظیر سونی و ال‌جی و سامسونگ و ای ام دی و مایکروسافت در پی حضور در CES ۲۰۲۱ هستند و این مراسم قطعا جذابیت زیادی خواهد داشت. 
 
در جریان مراسم CES ۲۰۲۱، برندهای مختلف کنفرانس اختصاصی خودشان را در زمانی مشخص برگزار خواهند کرد. برندهای کوچک احتمالا در برخی مواقع در مسیر برندهای بزرگ قرار خواهند گرفت و مراسم اختصاصی خواهند داشت، بااین‌حال سایر برندهای کوچک ویدئویی ازپیش‌ضبط‌شده با حال و هوای CES منتشر و جزئیات جدیدترین محصولات خود را اعلام خواهند کرد.
 
اکثر رویدادهای CES ۲۰۲۱ به‌صورت عمومی قابل‌مشاهده خواهند بود؛ اما شماری از این رویدادها به‌صورت پولی به‌نمایش درخواهند آمد. انتظار داریم در جریان برگزاری کنفرانس‌های مختلف شرکت‌های فناوری در CES اخبار جدیدی درباره‌ی تلویزیون‌های 4K و 8K،‌ هدفون‌ها، لپ‌تاپ‌ها، گوشی‌های هوشمند، پهپادها، اسپیکرها و موارد دیگر بشنویم. اگر قصد دارید تمامی کنفرانس‌ها را دنبال کنید بهتر از همین حالا به فکر ثبت‌نام باشید؛ زیرا صدور مجوز توسط نهاد برگزارکننده‌ی مراسم CES ممکن است چند روز طول بکشد. 

 
CTA (شرکت مسئول CES) می‌گوید امسال قصد دارد سالن نمایش مجازی راه بیاندازد. در این سالن نمایش مجازی، غرفه‌داران می‌توانند محصولات جدید خود را به‌نمایش بگذارند و به سؤالات مراجعه‌کنندگان به مراسم پاسخ دهند. غرفه‌داران می‌توانند جلسه‌هایی را که به‌صورت هم‌زمان ۳۰ نفر در آن‌ها شرکت می‌کند برگزار کنند و به‌صورت آنی مشغول چت کردن با یکدیگر شوند. 
 
در مراسم CES ۲۰۲۱ قرار است دقیقا شاهد چه اتفاقاتی باشیم؟ در ادامه هرآنچه را که لازم است درباره‌ی CES ۲۰۲۱ بدانید با هم مرور می‌کنیم. 
 
تاریخ برگزاری CES ۲۰۲۱
بیانیه‌ی مطبوعاتی منتشرشده روی وب‌سایت رسمی CES در ابتدا اعلام کرد تاریخ برگزاری این مراسم برای ۶ تا ۹ ژانویه‌ی ۲۰۲۱ (۱۷ تا ۲۰ دی ۱۳۹۹) تعیین شده است؛ اما مدتی بعد تاریخ برگزاری مراسم به ۱۱ تا ۱۴ ژانویه‌ی ۲۰۲۱ (۲۲ تا ۲۵ دی ۱۳۹۹) انداخته شد. در نخستین روز از برگزاری مراسم CES ۲۰۲۱ شاهد برگزاری کنفرانس ای ام دی و جنرال موتورز و ورایزن و CTA به‌همراه ال‌جی و سونی و سامسونگ خواهیم بود. 
 
 
 

2021.PNG

* تمامی کنفرانس‌های CES ۲۰۲۱ در یک روز برگزار می‌شوند؛ اما این کنفرانس‌ها به‌وقت تهران در دو روزِ دوشنبه و سه‌شنبه برگزار می‌شوند
 
در حالت معمول CES در لاس وگاس به‌مدت تقریبا یک هفته برگزار می‌شود و برندهای مختلف به‌همراه روزنامه‌نگارانی از سراسر دنیا گردهم می‌آیند. پیش‌بینی اینکه این اتفاقات چگونه قرار است به‌شکل آنلاین رخ دهند، کمی سخت است. CTA ماه‌ها است که به‌دنبال روشی مناسب برای برگزاری CES ۲۰۲۱ می‌گردد و انتظار داریم همه‌چیز به‌خوبی پیش برود.
 
در نظر داشته باشید که بر اساس اعلام رسمی CTA، مراسم‌های CES ۲۰۲۲ و CES ۲۰۲۳ از ۵ تا ۸ ژانویه‌‌ی سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ (۱۵ تا ۱۸ دی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱) و مراسم CES ۲۰۲۴ از ۹ تا ۱۲ ژانویه‌ی ۲۰۲۴ (۱۹ تا ۲۲ دی ۱۴۰۲) برگزار خواهند شد.

 
سامسونگ در CES ۲۰۲۱
۲۲ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۳۰ به‌وقت تهران 
CES همواره مراسم بسیار بزرگی برای سامسونگ بوده و انتظار داریم امسال نیز چنین اتفاقی رخ دهد. سامسونگ قطعا از CES ۲۰۲۱ به‌عنوان محفلی برای رونمایی جدیدترین تلویزیون‌های QLED، نمایشگرهای مفهومی و نمایشگرهای بزرگ‌جثه‌ی سفارشی استفاده خواهد کرد. این شرکت همچنین به حوزه‌ی رایانش و گوشی‌های هوشمند توجه نشان خواهد داد.
 
در مراسم سال گذشته، تلویزیون چرخان Samsung Sero رونمایی شد و شاهد رونمایی تلویزیون 8K QLED با نام Q950TS بودیم که تقریبا هیچ حاشیه‌ای در اطراف آن وجود نداشت. شرکت کره‌ای در CES 2020 اعلام کرد که قصد دارد دو تلویزیون 8K دیگر نیز در سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه کند. در مراسم امسال شاهد رونمایی تلویزیون‌های 8K متنوع‌تری خواهیم بود و اگر خوش‌شانس باشیم، خبر عرضه‌ی تلویزیون شفاف یا حتی نمایشگرهایی که نور از خود ساطع می‌کنند خواهیم بود. 
 
سامسونگ به‌طور معمول در کنار تلویزیون‌های هوشمند جدیدش، چند مدل ساندبار نیز معرفی می‌کند و بعید نیست که شرکت کره‌ای اقدامی مشابه برای CES ۲۰۲۱ انجام دهد. ساندبارهای سال ۲۰۲۰ سامسونگ که شامل HW-Q950T و HW-Q900T بودند، از استاندارد دالبی اتموس و صدای فراگیر DTS:X بهره می‌گرفتند و توانایی پشتیبانی از قابلیت SmartThings و دستیار صوتی آمازون الکسا را داشتند.
 
در CES ۲۰۲۱ ممکن است شاهد ساندبارهایی با پشتیبانی از گوگل اسیستنت و همچنین الکسا باشیم. به‌علاوه احتمالا ساندبارهای جدید سامسونگ نسبت‌به ساندبارهای پیشین این شرکت قابلیت‌های بیشتری برای اتصال به دستگاه‌های مختلف خواهند داشت. همچنین امیدواریم سامسونگ تا حدی از Sonos الهام بگیرد و جدیدترین کدک‌های صوتی TrueHD و Dolby Digital Plus را درون محصولاتش جای دهد تا ساندبارهای موردبحث بتوانند صدای بدون افت کیفیت را ارائه دهند. 

 
سونی در CES ۲۰۲۱
۲۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱:۳۰ به‌وقت تهران
سونی به‌تازگی جدیدترین هدفون‌های رده‌بالای دورگوشی خود را با نام Sony WH-1000XM4 که به‌عقیده‌ی بسیاری از کارشناسان، بهترین هدفون سال ۲۰۲۰ محسوب می‌شود، به بازار عرضه کرده است. به‌همین دلیل بعید است که ژاپنی‌ها بخواهند هدفون پرچم‌دار جدیدی را با خود به مراسم CES ۲۰۲۱ بیاورند. با همه‌ی این‌ها یک سال از عرضه‌ی آخرین هدفون توگوشی تمام‌بی‌سیم سونی یعنی Sony WF-1000XM3 می‌گذرد. این هدفون نیز به‌شدت توسط تحلیلگران ستوده شده است و احتمالا سونی بخواهد در مراسم امسال نسل چهارم آن را رونمایی کند.
 
هدفون توگوشی تمام‌بی‌سیم Sony WF-1000XM4 ممکن شامل یک‌سری قابلیت جدید باشد که پیش‌تر نمونه‌ی آن‌ها را در WH-1000XM4 دیده‌ایم؛ قابلیت‌هایی که از بین آن‌ها می‌توانیم به Speak-to-Chat و حذف نویز تطبیقی (Adaptive Noise Cancellation) و افزایش کیفیت صدا اشاره کنیم.
 
سونی در مراسم CES 2020 حضور چندانی نداشت و برخی کارها نظیر رونمایی لوگوی کنسول پلی استیشن 5 انجام داد. سونی همچنین در CES 2020 از چند تلویزیون جدید پرده‌برداری کرد که تعداد آن‌ها زیاد نبود. انتظار داریم در مراسم امسال مدل‌های ۴۸ اینچ جدید از تلویزیون‌های OLED سونی معرفی و اخبار جدیدی درباره‌ی فناوری Acoustic Surface Audio منتشر شوند. فناوری موردبحث، پنل تلویزیون را به لرزش درمی‌آورد تا صدا ایجاد شود. 

ال‌جی در CES ۲۰۲۱
۲۲ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۳۰ به‌وقت تهران
ال‌جی به‌طور معمول از CES برای معرفی تلویزیون‌های هوشمند جدیدش استفاده می‌‌کند و شاهد چنین اتفاقی در مراسم سال گذشته نیز بودیم. ال‌جی در CES 2020 مجموعه‌ای از تلویزیون‌‌های 8K جدید خود را به‌نمایش گذاشت و اعلام کرد که تلویزیون OLED جدیدی با ابعاد ۴۸ اینچ می‌سازد. ال‌جی همچنین اعلام کرد تلویزیون‌ OLED سری E که دارای پنل شیشه‌ای بود بازنشسته شده و به‌جای آن یک تلویزیون سری Gallery ساخته می‌شود. به‌همین دلیل انتظار نداریم که در CES ۲۰۲۱ شاهد رونمایی تلویزیون جدید سری E باشیم. 
 
انتظار چه چیزهایی را می‌توان داشت؟‌ به‌طور قطع ال‌جی در مراسم امسال مجموعه‌ی جدیدی از تلویزیون‌های OLED را معرفی خواهد کرد و احتمالا شاهد اخبار بیشتری برای گیمرهایی که به‌طور جدی مشغول بازی کردن هستند خواهیم بود. ال‌جی  در سال گذشته تلویزیون‌هایی با پشتیبانی از فناوری جی سینک انویدیا عرضه کرد و انتظار داریم همچنان به پشتیبانی از جامعه‌ی گیمرها ادامه دهد. طرفداران ال‌جی و به‌خصوص گیمرها قطعا از رونمایی نمایشگر Bendable CSO که می‌تواند با فشار دادن یک دکمه از تلویزیونی با صفحه‌‌ی تخت به مانیتوری با صفحه‌ی خمیده تبدیل شود خوشحال هستند.
 
حال که بحث تلویزیون‌های رول‌شدنی شد، بهتر است به تلویزیون‌های خانواده‌ی Signature Series OLED R اشاره کنیم که مدت‌ها است اخباری درباره‌ی آن‌ها می‌شنویم. احتمال دارد ال‌جی در مراسم CES ۲۰۲۱ این تلویزیون‌ها را به‌طور کامل رونمایی کند. 
 
یکی دیگر از چیزهایی که ال‌جی در CES ۲۰۲۱ به آن توجه نشان خواهد داد، تلویزیون‌های شفاف خواهند بود. تلویزیون‌های شفاف نه‌تنها استفاده‌ی تجاری دارند بلکه به درد کاربران عادی نیز می‌خورند و احتمالا در CES ۲۰۲۱ یک قدم به عرضه‌ی رسمی نزدیک‌تر خواهند شد. 

های سنس در CES ۲۰۲۱
۲۲ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۳۰ به‌وقت تهران
های سنس به‌طور معمول تلاش می‌کند که در برخی از نمایشگاه‌های مهم حضور یابد و تلویزیون‌های جدیدش را در معرض دید بگذارد. های سنس در سال ۲۰۲۰ مدل جدید دستگاه ویژه‌ی خود را که ترکیبی از پروژکتور و تلویزیون محسوب می‌شود به‌همراه تلویزیون‌های جدید سری ULED و فناوری جدید DualCell (ترکیب دو پنل تلویزیون برای بهبود کنتراست) معرفی کرد.
 
های سنس تاکنون نتوانسته است حضور درخشانی در بازار تلویزیون‌های OLED داشته باشد و انتظار نداریم هیچ تلویزیونی به‌عنوان مدل جدید O8B در CES ۲۰۲۱ معرفی شود. تلویزیون‌های لیزری جدید به‌همراه نمایشگرهای میان‌رده‌ی کوانتوم دات جدید جزو محصولاتی هستند که های سنس احتمالا با خود به مراسم CES ۲۰۲۱ می‌آورد. به‌علاوه مدل جدید یکی از محصولات محبوب های سنس یعنی Hisense Roku TV احتمالا معرفی می‌شود.

 
تی سی ال در CES ۲۰۲۱
۲۲ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۳۰ به‌وقت تهران
TCL نسبت‌به اکثر برندهای تولیدکننده‌ی تلویزیون، برنامه‌ی متفاوتی برای معرفی و عرضه‌ی محصولات جدید دارد و به‌احتمال زیاد در CES ۲۰۲۱ قرار است اطلاعات شفاف‌تری در این زمینه کسب کنیم. TCL در مراسم CES 2020 اعلام کرد مجموعه‌ی جدیدی از تلویزیون‌های مبتنی‌بر فناوری مینی LED را عرضه می‌کند تا سراغ رقابت با مدل‌های OLED برود.
 
تلویزیون‌های مینی LED همان‌طور که از نام‌شان پیدا است دارای چراغ‌های LED کوچک‌تری نسبت‌به نمایشگرهای عادی هستند تا کنترل روشنایی را به‌شکلی دقیق‌تر انجام دهند. تلویزیون‌های موردبحث TCL به‌تازگی در بازار ایالات متحده در قالب محصولات R635 سری ۶ عرضه شده‌اند. TCL همچنین تلویزیون‌های جدید سری ۵ را معرفی کرده است که برای نخستین بار در تاریخ این خانواده، از فناوری QLED استفاده می‌کنند. 
 
افزون‌بر موارد یادشده، TCL به‌تازگی اعلام کرده محصولات سری Roku قرار است وارد بازار اروپا و آمریکای جنوبی شوند. احتمالا این تلویزیون‌ها وارد بازار بریتانیا نیز خواهند شد. جزئیات بیشتر احتمالا در مراسم IFA امسال منتشر خواهد شد. انتظار می‌رود محصولات جدید سری Roku در اوایل سال جاری میلادی عرضه شوند.

 
پاناسونیک در CES ۲۰۲۱
۲۲ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۳۰ به‌وفت تهران
سال گذشته، پاناسونیک نخستین نسل از هدفون‌های توگوشی تمام‌بی‌سیم مجهز به فناوری حذف نویز را معرفی کرد که با نام RZ-S500W شناخته می‌شد و محصولی ارزان‌تر نسبت‌به Sony WF-1000XM3 و Apple AirPods Pro به‌حساب می‌آمد. تحلیلگران گفتند هدفون موردبحث پاناسونیک در زمینه‌ی حذف سروصدای محیط عملکرد تحسین‌برانگیزی دارد؛ اما کیفیت نهایی صدای این هدفون کمتر از حد انتظار بود. شاید پاناسونیک بخواهد در مراسم CES ۲۰۲۱ مدل بهبودیافته‌ی هدفون موردبحث را رونمایی کند. 
 
به‌علاوه CES ۲۰۲۱ محفلی برای رونمایی تلویزیون‌های رده‌بالای جدید پاناسونیک خواهد بود. پاناسونیک در مراسم CES 2020 تلویزیون OLED جدیدی را با نام HZ2000 معرفی و اخباری درباره‌ی نسخه‌ی بهبودیافته‌ی استاندارد HDR اعلام کرد. شاید در مراسم CES ۲۰۲۱ اخبار بیشتری درباره‌ی محصولات میان‌رده‌ی OLED پاناسونیک بشنویم؛ به‌خصوص با درنظرگرفتن این حقیقت که تلویزیون جدید HZ980 هنوز در دسترس قرار نگرفته است. 
 
فیلیپس در CES ۲۰۲۱
فیلیپس در مراسم CES 2020 با رونمایی تلویزیون OLED جدید، ما را متعجب کرد. این شرکت مدتی پیش در بیانیه‌‌ای مطبوعاتی به‌صورت رسمی اعلام کرد که قصد ندارد در CES ۲۰۲۱ حضور پیدا کند. 

 
گوشی‌های هوشمند در CES ۲۰۲۱
شرکت‌ها به‌طور معمول مراسم MWC را برای رونمایی گوشی‌های جدید انتخاب می‌کنند و توجه خیلی زیادی به CES به‌منظور معرفی گوشی نشان نمی‌دهند. معمولا یک ماه پس از برگزاری CES، مراسم MWC نیز برگزار می‌شود. البته این گفته بدین معنی نیست که گوشی‌های هوشمند در CES ۲۰۲۱ حضور پیدا نمی‌کنند.
 
پیش‌تر برخی شرکت‌ها در مراسم CES گوشی‌های جدیدی معرفی کرده‌اند و بعید نیست در مراسم امسال نیز چنین اتفاقی رخ دهد. گوشی فلکس پای شرکت رویول که لقب نخستین گوشی تاشدنی دنیا را یدک می‌کشد، در مراسم CES 2019 معرفی شد. همچنین در مراسم CES شاهد ورود برخی از شرکت‌ها به صنعت موبایل بوده‌ایم که جدیدترین آن‌ها، TCL بود. TCL در مراسم CES 2020 سه گوشی TCL 10 Pro و TCL 10L و TCL 10 5G را به‌عنوان نخستین گوشی‌هایش رونمایی کرد.
 
شرکت‌های بزرگ‌تر به‌صورت گاه‌و‌بی‌گاه گوشی‌های جدید معرفی می‌کنند؛ اما این دستگاه‌ها عموما میان‌رده هستند و در برخی بازارها به‌شکل محدود عرضه می‌شوند. انتظار نداریم گوشی‌های بزرگ و مهم در مراسم CES ۲۰۲۱ حضور پیدا کنند. بااین‌حال شرکت‌هایی که قصد حضور پررنگ در MWC را ندارند، احتمالا در مراسم CES ۲۰۲۱ چند گوشی میان‌رده و اقتصادی معرفی خواهند کرد. با درنظرگرفتن عملکرد بسیار خوب گوشی‌های اقتصادی در بازار در سال ۲۰۲۰، تعجب نمی‌کنیم اگر شرکت‌های زیادی سراغ ساخت این نوع گوشی‌ها بروند. 

 
دوربین‌ها در CES ۲۰۲۱
طی چند سال گذشته اخبار بسیار کمی درباره‌ی دوربین‌ها در جریان مراسم CES منتشر شده است؛ زیرا شرکت‌های تولیدکننده‌ی دوربین به‌طور معمول همایش سی پی پلاس (+CP) پلاس را که در دومین ماه از سال میلادی برگزار می‌شود به‌عنوان محفلی مناسب برای رونمایی دوربین‌های جدید می‌بینند. برخی از شرکت‌ها نیز ترجیح می‌دهند مراسم‌هایی اختصاصی برای معرفی دوربین برگزار کنند.
 
با همه‌ی این‌ها در مراسم CES 2020 شاهد رونمایی اولیه‌ی یک‌سری محصول بودیم که از بین آن‌ها می‌توانیم به Canon EOS 1DX Mark III اشاره کنیم. به‌علاوه با درنظرگرفتن لغو مراسم فتوکینا در سال جاری میلادی، شاید برخی شرکت‌ها به‌ CES ۲۰۲۱ به‌عنوان فرصتی مناسب بنگرند. 
 
موضوع مهم دیگری که باید مدنظر داشته باشید، مشکلاتی است که دنیاگیری ویروس کرونا برای صنعت دوربین ایجاد کرد. برخی شرکت‌ها احتمالا می‌خواسته‌اند دوربین‌های جدیدی را در اواخر ۲۰۲۰ معرفی کنند؛ اما مشکلات زنجیره‌ی تأمین، رونمایی دوربین‌ها را به اوایل ۲۰۲۱ موکول کرده است.
 
جدیدترین شایعه‌ها می‌گفتند دوربین‌های Canon EOS M50 Mark II و Nikon Z9 و Sony A5 در اواخر ۲۰۲۰ از راه می‌رسند؛ اما خبری از این محصولات نشد. امکان دارد یک یا تعداد بیشتری از این دوربین‌ها تا سال جاری میلادی به‌تأخیر افتاده باشند و همین موضوع شانس اشاره به آن‌ها در جریان مراسم CES ۲۰۲۱ را بالا می‌برد. 
 
آیا شرکت‌های بزرگی نظیر کانن و نیکون و سونی، ریسک رونمایی کامل محصولات جدید خود را در نمایشگاهی که جنبه‌ی عمومی دارد و به‌طور تخصصی روی دوربین متمرکز نیست، به‌جان می‌خرند؟ احتمال رخداد این اتفاق، کم است. بدین ترتیب احتمال دارد شماری از شرکت‌های کوچک‌تر صنعت دوربین نظیر Insta360 و DJI و GoPro در CES ۲۰۲۱ حضور پیدا کنند و دوربین‌های ورزشی جدیدی را به‌همراه چند پهپاد جدید معرفی کنند. به‌علاوه رونمایی کارت‌های حافظه‌ی جدید با ظرفیت بسیار زیاد توسط شرکت‌هایی مثل سن دیسک (SanDisk)، دور از انتظار نیست. 

 
محصولات صوتی در CES ۲۰۲۱
CES 2020 نمایشگاه بسیار موفقی برای محصولات صوتی بود و انتظار داریم در مراسم امسال نیز شاهد رونمایی محصولات جدیدی در دسته‌ی هدفون‌ها، ایربادها، ساندبارها و اسپیکرهای بی‌سیم باشیم. احتمالا در این زمینه سونی نمایش درخشان‌تری خواهد داشت. این شرکت در سال گذشته بازار هدفون‌های دورگوشی مجهز به حذف نویز را به‌سلطه‌ی خود درآورد و عملکرد بسیار خوبی در بازار هدفون‌های توگوشی تمام‌بی‌سیم از خود نشان داد. سونی در سال ۲۰۲۰ محصولات سطح‌بالایی نظیر Sony WH-1000XM4 و Sony WF-1000XM3 را عرضه کرد. زمانش رسیده است که سونی مدل جدید WF-1000XM3 را معرفی کند. 
 
به‌طور کلی در سال گذشته تعداد زیادی هدفون توگوشی تمام‌بی‌سیم به بازار عرضه شدند و شرکت‌های مختلف قابلیت‌های هوشمند جدیدی را در هدفون‌های توگوشی تمام‌بی‌سیم آزمایش کردند. برای مثال Mobvoi هدفون TicPods 2 Pro را معرفی کرد که می‌توان آن را ازطریق تکان دادن سر کنترل کرد. ازطرفی Klipsch هدفون توگوشی تمام‌بی‌سیم T10 را معرفی کرد که هنوز به بازار عرضه نشده است. این هدفون از فناوری هوش مصنوعی بهره می‌برد. این قابلیت‌ها در نگاه اول جذاب بودند؛ اما در سال ۲۰۲۰ به‌طور کامل از پتانسیل‌های آن‌ها بهره گرفته نشد. احتمالا در CES ۲۰۲۱ شاهد رونمایی محصولات صوتی بیشتری با هوش مصنوعی و پشتیبانی از ژست حرکتی خواهیم بود. 
 
هدفون‌های دورگوشی در مراسم CES 2020 حضور پررنگی نداشتند و این اوضاع شاید در مراسم امسال تغییر کند. این گفته برای اسپیکرهای هوشمند و اسپیکرهای بی‌سیم هم صدق می‌کند. با درنظرگرفتن تمرکز ویژه‌ی شرکت‌ها به هدفون‌های تمام‌بی‌سیم در مراسم CES 2020، امیدواریم در CES ۲۰۲۱ روی دیگر محصولات تمرکز شود. 

 
تلویزیون‌های هوشمند در CES ۲۰۲۱
تحلیلگران می‌گویند ۲۰۲۱ قرار است سال بسیار پراهمیتی برای اکثر برندهای بزرگ تولیدکننده‌ی تلویزیون باشد. سامسونگ و ال‌جی مدتی است که وارد حوزه‌ی تلویزیون‌های 8K شده‌اند و هر دو شرکت در مراسم CES 2020 تصمیم‌به معرفی تلویزیون‌های 8K گرفتند.
 
ال‌جی همچنین در CES 2020 اعلام کرد تغییراتی مهم در واحد تلویزیون خود اعمال می‌کند. یکی از اخبار مهم، توقف تولید تلویزیون‌های سری E به‌خاطر تلویزیون‌های سری Gallery بود. همچنین سامسونگ با معرفی تلویزیو چرخان Sero توجهات زیادی را به‌سمت خود جلب کرد.
 
پاناسونیک در سال ۲۰۲۰ فعالیت خیلی زیادی نداشت و به‌غیر از معرفی یک تلویزیون میان‌رده‌ی OLED، تغییر خاصی در خانواده‌های مختلف از تلویزیون‌های هوشمند خود اعمال نکرد. سال گذشته تلویزیون HZ980 معرفی شد؛ اما هنوز این محصول برای بررسی در دسترس کارشناسان قرار داده نشده است.
 
به‌طور واضح دیدیم که شرکت‌های تولیدکننده‌ی تلویزیون در CES 2020 از برنامه‌هایی جاه‌طلبانه پرده‌برداری کردند و شاهد رونمایی تعداد نسبتا زیادی تلویزیون بزرگ‌تر از ۷۵ اینچ بودیم. البته برخی برندها تلویزیون کوچک هم رونمایی کردند که شامل تلویزیون ۴۸ اینچ OLED و نسخه‌ی ۳۲ اینچ تلویزیون Frame سامسونگ بودند. 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.