اینترنت و شبکه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

January 10, 2021
13:18 یکشنبه، 21ام دیماه 1399
کد خبر: 120013

شلوارک هوشمند دوچرخه‌سواری برای تقویت عضلات ورزشکاران

 
 
یک شرکت استارتاپی در بریتانیا شلوارک جدید دوچرخه سواری تولید کرده است که دارای حسگر و سیم‌هایی است که جریان الکتریکی را به سمت عضلات دوچرخه‌سوار می‌فرستد و باعث بهتر شدن عملکرد فرد می‌شود.
 
 به نقل از دیلی‌میل، در حالی که پیش از این از فناوری در جهت ارتقای تجهیزات دوچرخه‌سواری استفاده شده است، شلوارک‌های دوچرخه سواری بدون تغییر مانده‌اند به جز در برخی موارد مانند تغییر جنس پارچه. 
 
اما اکنون یک استارتاپ بریتانیایی به نام ایمپالس(Impulse) شلوارکی تولید کرده که با استفاده از حسگرهای الکتریکی و هوش مصنوعی عضلات دوچرخه سواران را هنگام انجام این ورزش تحریک کرده و شکل می‌دهد.
 
این شرکت قصد دارد این فناوری را برای سایر فعالیت‌ها مانند دوندگان و کسانی که در باشگاه ورزش می‌کنند نیز به کار بگیرد.
 
دوان لوئیس(Devon Lewis) دانشجوی دکتری در رشته علوم اعصاب دانشگاه ساوتهمپتون(Southampton) این شلوارک‌ها را طراحی کرده است.
 
این کار به وسیله‌ی حسگرهایی که دائما فعالیت عضلات را بررسی می‌کنند انجام می‌شود. این اطلاعات به هوش مصنوعی تعبیه شده در شلوارک ارسال می‌شود و در نتیجه این هوش مصنوعی بررسی می‌کند که کدام عضلات نیاز به تحریک بیشتر برای بهتر شدن عملکرد فرد دارند. این جریان‌های الکتریکی توسط سیم‌های تعبیه شده در شلوارک به عضلات دوچرخه سوار منتقل می‌شوند.
 
ایده ساخت این شلوارک‌ها کمی بعد از مطالعه‌ی مبحث تماس عصبی –ماهیچه‌ای به ذهن لوئیس رسید. سیناپس‌های شیمیایی در میان نورون‌های حرکتی و تارهای ماهیچه‌ای قرار دارند.
 
 
این اتصال به نورون‌های حرکتی کمک می‌کند تا سیگنالی به تارهای ماهیچه‌ای بفرستند که باعث انقباض عضلات می‌شود. شلوارک‌های ایمپالس این کار را با استفاده از جریان‌های الکتریکی انجام می‌دهند بدون نیاز به آن که مغز فرمان این کار را بدهد.
 
لوئیس می‌گوید: ما برای کنترل ماهیچه‌های خود محدودیت‌هایی داریم. اما با استفاده از الکتریسیته می‌توان آن‌ها را با دقت بیشتری کنترل کرد و باعث انقباض شدیدتر آنها شد.
 
وی به کسانی که نگرانند هنگام دوچرخه سواری احساس شوک الکتریکی کنند می‌گوید که این حس بیشتر شبیه به احساس سوزن سوزن شدن است و شبیه به شوک نیست. مانند زمانی که چیزی تند می‌خوریم. شاید در ابتدای استفاده از آنها احساس عجیبی داشته باشید اما به سرعت به ‌آن عادت می‌کنید.
 
ایده اقای لوئیس قرار است توسط شرکتی به نام Future Worlds در دانشگاه Southampton مورد حمایت قرارگیرد که باعث جلب توجه سرمایه‌گزاران خواهد شد.
 
همچنین این محصول قرار است در نمایشگاه فناوری CES ۲۰۲۱ که در روزهای آینده برگزار می‌شود نمایش داده شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.