اینترنت و شبکه

دولت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 11, 2021
11:29 دوشنبه، 22ام دیماه 1399
کد خبر: 120048

پیگیری چگونگی وضعیت پیشرفت توسعه ارتباطات روستایی در استان سیستان و بلوچستان

 
به دنبال پایان سفر 10 روزه وزیر ارتباطات به استان سیستان و بلوچستان با هدف توسعه ارتباطات روستایی، دکتر امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران به اتفاق هیات همراه، به پیگیری و چگونگی وضعیت پیشرفت پروژه‌های این استان پرداختند.
 
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فناوری اطلاعات ایران، در طول این سفر صادقی، معاون امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات از مرکز آپا(آگاهی‌رسانی، پشتیبانی و امداد) استان سیستان و بلوچستان دیدار کرد و مقرر شد ضمن فراهم‌سازی زمینه‌های توسعه و تقویت همکاری میان مرکز آپای استان و مرکز ماهر به نیازهای استانی در این حوزه رسیدگی و پاسخ داده شود. هم‌چنین با هدف توسعه فعالیت شرکت‌های بومی دارای مجوز در حوزه افتا، تصمیم گرفته شد ارایه تسهیلات به متقاضیان طرح سامانه ایران نوآفرین در این استان، تسهیل و تسریع شود.
 
رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران و هیات همراه در طول سفر به استان سیستان و بلوچستان، بازدیدی نیز از پارک علم و فناوری زاهدان داشتند که طی آن ضمن دیدار از کسب و کارهای استارتاپی مستقر در این پارک، دغدغه‌ها، چالش‌ها و راهکارهای عملیاتی موجود مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. سفر به دیار باستانی رستم دستان، خروجی‌هایی را در حوزه دولت الکترونیک نیز به همراه داشت. به طوری که جزییات و امکانات سامانه‌های پیام ایران و دولت همراه با هدف توسعه هر چه بیشتر ارتباطات برای مدیران فناوری اطلاعات دستگاه‌های اجرایی استان سیستان و بلوچستان تبیین و تشریح شد و دسترسی‌ سامانه‌های مذکور به مدیران مربوطه، تحویل داده شد.
 
اما پیگیری توسعه ارتباطات روستایی در استان سیستان و بلوچستان، مانع از توجه به نقش زنان در توسعه و گسترش زیست بوم کارآفرینی در این استان نشد. به همین منظور در راستای پروژه«توانمندسازی جوامع محلی بر بستر فناوری اطلاعات» از فعالیت‌های زنان کارآفرین در حوزه فناوری اطلاعات دیدار به عمل آمد و با ارایه آماری از آخرین تحولات حضور زنان این استان مشخص شد حدود 30 درصد موسسان و مدیران عامل شرکت‌های فعال در پارک علم و فناوری زاهدان را زنان تشکیل می‌دهند که در مجموع شامل 42 شرکت فعال در این حوزه است. این در حالی است که زنان، 45 درصد از سهم شاغلان پارک علم و فناوری زاهدان را به خود اختصاص داده‌اند.
 
ناظمی، معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در خصوص چالش‌های توسعه ارتباطات روستایی در کشور و لزوم انجام «یک کار ویژه برای پوشش هر یک روستا» معتقد است: در کشور ایران، پوشش اندک 30 درصدی در سال‌های گذشته به 94 درصد در وضعیت کنونی افزایش یافته است. به طوری که اتحادیه جهانی مخابرات(ITU) در طول سه سال اخیر، ایران را جزو دو کشور پررشد جهان شناسایی و معرفی کرده است. اما هم‌چنان حدود شش درصد مردم کشور دسترسی ندارند و به عبارتی اگر ۱۵میلیون دانش‌آموز در کشور داشته باشیم، دسترسی حدود ۹۰۰هزار نفر از آنها دارای مشکلاتی است. در این میان، نقاط باقی‌مانده دارای مشکلات درهم‌تنیده‌ای هستند. به عنوان مثال برای اقتصادی‌شدن لازم است تا یک آنتن چند روستا را پوشش دهد، اما گاه نقاط بهینه پوشش‌دهی در نقاطی قرار دارند که شبکه برق پوشش ندارد و یا نیازمندفیبرنوری در مسافت‌های طولانی (گاه چند صد کلیومتری) است یا در مناطق کوهستانی واقع شده است و جاده ندارد؛ به عبارتی برای زدن یک آنتن نیاز به حفاری چند صد کلیومتری، جاده‌کشی و برق‌کشی است. البته مشکلات اجرایی دیگری هم نظیر تخصیص زمین در مناطق حفاظت‌شده وجود دارد که دارای فرآیندهای پیچیده اداری است. یکی دیگر از مشکلات، حفاظت از فیبر و آنتن به منظور جلوگیری از سرقت است. بنابراین پوشش شش درصدی، نیازمند کنترل پروژه، هماهنگی و همکاری مجموعه‌ای از بازیگران محلی و البته ملی است. با این وجود، از سخت‌ترین نقطه کشور یعنی سیستان و بلوچستان آغاز کردیم. لازم است تا آن کودکی که شاید امیرکبیر فردای ایران باشد، دسترسی‌اش به شبکه تضمین شود. نیاز است تا برای ساخت ایران آینده همین‌قدر انرژی گذاشت و روستا به روستا و خانوار به خانوار خوشحال شد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.