تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 12, 2021
16:53 سه شنبه، 23ام دیماه 1399
کد خبر: 120114

قیمت‌ مسکن پس از ۸ ماه به پلتفرم‌های آگهی آنلاین بازگشت

 
پس از خودرو، در نهایت قیمت مسکن هم با گذشت هشت ماه، دوباره در پلتفرم‌های آگهی آنلاین به نمایش درآمد.
 
اردیبهشت سال جاری، قیمت خودرو و مسکن از پلتفرم‌های آگهی آنلاین حذف شد. در آن زمان گفته شد این تصمیم با شکایت وزارت صمت و به‌ دستور مراجع قضایی گرفته شده است؛ بنابر این تصور می‌شد قیمت‌ها تنها با دستور قضایی به روال قبل بازگردد. البته پلتفرم‌های آنلاین در این خصوص ابراز نظری نکردند.
 
۱۷ دی قیمت خودرو و از دو روز پیش، قیمت مسکن به پلتفرم‌های آنلاین بازگشته است.

نوسانات قیمت مسکن و خودرو طی این هشت ماه ثابت کرد که درج یا حذف قیمت‌ها به‌صورت آنلاین نمی‌تواند تغییری در یک بازار مشوش داشته باشد. در همین زمینه، مجلس که از منتقدان درج قیمت‌ها در پلتفرم‌های آنلاین بود، چندی پیش با ادامه یافتن حذف قیمت‌ها مخالفت کرد.
 
آمار منتشرشده توسط بانک مرکزی در آذرماه نشان می‌دهد که قیمت مسکن با وجود درج نشدن در پلتفرم‌های آنلاین، ۳۷ درصد رشد کرده است. همچنین طی گزارشی که دیوار چندی پیش منتشر کرد، «با توجه به گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران که ماهانه از سوی بانک مرکزی منتشر می‌شود، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در فاصله‌ی ۶ ماه پس از حذف قیمت‌ها (یعنی از اردیبهشت تا آبان ۱۳۹۹) بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که در همین بازه‌ی زمانی، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی حدود ۳۰ درصد و نرخ ارز حدود ۴۷ درصد افزایش داشته است.»
 
به گفته‌ی دیوار، بر اساس مبانی علم اقتصاد، بخش عمده‌ی تغییرات قیمت در بازار مسکن در کوتاه‌مدت و بلندمدت توسط متغیرهایی مانند نرخ تورم، حجم پول، تعداد ساختمان‌های تکمیل‌شده، شاخص قیمت خدمات ساختمانی، شاخص قیمت دارایی‌های جایگزین و درآمد سرانه خانوار توضیح داده می‌شود. بنابر این نمایش یا اختفای قیمت مسکن در آگهی‌های ثبت‌شده روی پلتفرم‌های آنلاین تأثیری بر هیچ‌یک از متغیرهای عنوان‌شده ندارد؛ همان‌گونه که دستور احتمالی مبنی بر حذف قیمت‌ها از ویترین فروشگاه‌ها و مجبور کردن تک‌تک خریداران به قیمت‌گیری از فروشنده تأثیری روی قیمت‌های بازار ندارد و تنها به سردرگمی و اتلاف وقت خریداران منجر می‌شود.
 
دیوار رشد شتابان قیمت مسکن در سال ۹۹ را عمدتا ناشی از رشد افسارگسیخته‌ی حجم نقدینگی عنوان کرد که علت آن را نمی‌توان در نوع فعالیت پلتفرم‌های آنلاین جست‌وجو کرد؛ بلکه باید به سیاست‌های مرجع پولی کشور رجوع کرد که توسط بانک مرکزی اتخاذ می‌شود. به‌علاوه، درج نشدن قیمت‌ها به‌صورت آنلاین تنها باعث به زحمت انداختن مردم و برقراری تماس تلفنی برای دریافت همان اطلاعات شد که به‌سادگی ازطریق اینترنت قابل دریافت بودند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.