اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

January 13, 2021
15:13 چهارشنبه، 24ام دیماه 1399
کد خبر: 120150

سیگنال؛ جایگزین پیام‌رسان واتس‌اپ چه ویژگی‌هایی دارد؟

 
 
نصب و استفاده از پیام‌رسان سیگنال یا ادامه حضور در واتس‌اپ تردیدی است که این روزها بخشی از حدود ۲ میلیارد کاربر واتس‌اپ با آن مواجه شده‌اند. این تردید با این سوال‌ها همراه است: ویژگی سیگنال چیست؟ صاحب این پیام‌رسان کیست؟ آیا واقعا امن و بی‌خطر است؟ سیگنال جایگزین خوبی برای واتس‌اپ است؟ چگونه آن را بارگیری کنم؟
 
تصمیم اخیر پیام‌رسان واتس‌اپ مبنی بر به اشتراک‌گذاشتن داده‌های شخصی کاربران خود با شرکت مادر فیسبوک موجی از بی‌اعتمادی جهانی را نسبت به این پیام‌رسان به راه انداخته است. واتس‌اپ که شهره به امن‌ترین پیام‌رسان پرمخاطب جهان بود اکنون در حال واگذاری عنوان خود به پیام‌رسان سیگنال است.
 
حتی پیش از آن که ایلان ماسک ثروتمند‌ترین فرد جهان با انتشار توییتی به مردم توصیه کند که از پیام‌رسان سیگنال استفاده کنند، کمیسیون اروپا نیز به تیم‌های کاری‌اش توصیه کرده بود که از این اپلیکیشن امن برای برقراری ارتباطات روزانه خود استفاده کنند. ادوارد اسنودن، افشاگر معروف عملیات جاسوسی و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا نیز استفاده از سیگنال را توصیه می‌کند.
 
۱-سیگنال چیست؟
سیگنال یک بستر رمزگذاری شده است که به شما امکان ارسال پیام و برقراری تماس را از طریق اینترنت می‌دهد. این پیام‌رسان همچنین برگزاری گپ‌های گروهی و تماس‌های ویدیویی چند نفره را نیز پشتیبانی می‌کند. ویژگی اصلی طراحی شده برای سیگنال توسط سازندگان آن، «تمرکز بر حفظ حریم خصوصی» کاربران است لذا حریم خصوصی و امنیت آن به طور منظم توسط متخصصان مستقل بررسی می‌شود.
 
۲-صاحب سیگنال کیست؟
سیگنال توسط ماکسی مارلین‌اسپایک(Moxie Marlinspike) رمزنگار آمریکایی و با مشارکت گروهی از کارشناسان دغدغه‌مند در مورد حریم خصوصی افراد در سال ۲۰۱۳ خلق شد. اما اپلیکیشنی که این روزها ما به عنوان سیگنال می‌شناسیم توسط بنیاد سیگنال و پیام‌رسان سیگنال طراحی شده است. بنیاد سیگنال در دهم ژانویه سال ۲۰۱۸ و با اتکا به بودجه ۵۰ میلیون دلاری برایان اکتون(Brian Acton)، یکی از بنیانگذاران واتس‌اپ، تاسیس شده است؛ پس از آن که آقای اکتون به دلیل اختلاف‌نظر با فیسبوک در مورد چگونگی حفظ حریم خصوصی کابران واتس‌اپ از سمت خود استعفا داد.
در حال حاضر، بنیاد سیگنال، که به طور رسمی به عنوان بنیاد فناوری سیگنال شناخته می‌شود، نهاد غیر انتفاعی حامی پیام‌رسان سیگنال است. مأموریت این بنیاد آن «توسعه فن‌آوری حفظ حریم خصوصی و توسعه ارتباطات جهانی ایمن است.» در حال حاضر تمرکز بنیاد سیگنال بر روی پیام‌رسان سیگنال است ولی قصد دارد در سایر پروژه‌های ارتقای حریم خصوصی نیز سرمایه‌گذاری کند.
 
۳-آیا سیگنال واقعا امن و بی‌خطر است؟
پیام‌رسان سیگنال از روش رمزگذاری سرتاسری(End-to-end encryption) استفاده می‌کند که امکان شنود مکالمه‌ها و جاسوسی از پیام‌های رد و بدل شده میان دو طرف را از بین می‌برد. چنان که هیچ فردی از جمله شرکت ارائه دهنده خدمات پیام‌رسان سیگنال و ارائه‌دهندگان خدمات مخابراتی به محتوای آنها دسترسی ندارند. همچنین شما می‌توانید ویژگی‌های امنیتی بیشتری از جمله رمز دوم برای ورود به اپلیکشین در دستگاه‌های جدید و احراز هویت بیومتریک را در آن فعال کنید.
 
۴-سیگنال جایگزین خوبی برای واتس‌اپ است؟
سیگنال و واتس‌اپ هر دو از فناوری رمزگذاری سرتاسری استفاده می‌کنند. با این حال، فیسبوک به عنوان مالک واتس‌اپ قصد دارد اطلاعات زیادی را با اهداف تجاری و تبلیغات از کاربران آن جمع‌آوری کند که در صورت تمایل به ادامه استفاده از این پیام‌رسان راهی برای جلوگیری از این اقدام فیسبوک وجود نخواهد داشت.
 
اما حامی سیگنال یک سازمان غیرانتفاعی است و نه یک شرکت انتفاعی همانند فیسبوک که سهام آن هر روز در بازارهای سهام دست به دست می‌شود. بنابراین انگیزه‌ای برای ردیابی کاربران خود با هدف درآمدزایی بیشتر ندارد. البته سیگنال به اندازه واتس‌اپ از ویژگی‌های فانتزی برخوردار نیست. اما وقتی صحبت از حریم خصوصی می‌شود دیگر این دو با هم قابل مقایسه نیستند. چون سیگنال تقریباً هیچ اطلاعاتی درباره کاربران خود به جز شماره تلفن ذخیره نمی‌کند. همین ویژگی سیگنال موجب شد تا در جریان اعتراض‌های بهار گذشته نسبت به کشته شدن جورج فلوید، سیاه‌پوست بازداشتی توسط پلیس در آمریکا محبوبیت سیگنال برای نخستین بار سیر صعودی به خود بگیرد، چرا که معترضان متوجه عدم همکاری نهاد پشتیبان این پیام‌رسان با نهادهای امنیتی شدند.
 
۵-چگونه سیگنال را نصب کنیم؟
سیگنال را می‌توان بر روی گوشی‌های هوشمندی دارای سیستم عامل اندروید و آی‌او‌اس هستند، نصب کرد. این پیام‌رسان دارای نسخه دسک‌تاپ نیز هست. برای ملحق شدن به کاربران این پیام‌رسان نیاز به یک شماره تلفن دارید. سیگنال را می‌توانید از اپ استور اپل(App Store Apple) یا فروشگاه مجازی گوگل(Google Play) پیدا کنید. این روزها یافتن آن در این فروشگاه‌های مجازی ساده‌تر نیز شده چرا که در صدر فهرست برنامه‌های رایگان پراستفاده و محبوب قرار گرفته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.