اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 13, 2021
16:50 چهارشنبه، 24ام دیماه 1399
کد خبر: 120158

تحلیل جایگاه ایران در شاخص آمادگی شبکه (NRI) در سال ۲۰۲۰

 
 
در جلسه صبح امروز هیات دولت که به ریاست حجت الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهوری و با رعایت پروتکل های بهداشتی به دو صورت حضوری و مجازی برگزار شد، گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درخصوص «تحلیل جایگاه ایران در شاخص آمادگی شبکه (NRI) در سال ۲۰۲۰» مورد بررسی قرار گرفت.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیات دولت، شاخص آمادگی شبکه (NRI) از سال ۲۰۰۲ توسط مجمع جهانی اقتصاد (WEF) با همکاری مؤسسه مدیریت بازرگانی اروپا (INSEAD) آغاز و از سال ۲۰۱۹ تولید این شاخص به مؤسسه غیرانتفاعی پورتلاس سپرده شد که جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۱۰ تاکنون در جمع کشورهای مورد بررسی قرار گرفته است.
 
بر اساس آمار ارایه شده، رتبه ایران در شاخص آمادگی شبکه (NRI)، از ۱۰۱ در بین ۱۳۸ کشور جهان در سال ۲۰۱۰ به رتبه ۷۹ در بین ۱۳۴ کشور جهان در سال ۲۰۲۰ ارتقاء یافته که افزایش ۰/۲ درصدی امتیاز ایران در این شاخص را نشان می دهد.
 
شاخص (NRI) به چهار زیرشاخص اثرگذاری (شامل اثر فناوری بر اقتصاد شبکه، کیفیت زندگی و حرکت به سمت توسعه پایدار)، حکمرانی (امنیت شبکه های ارتباطی، تنظیم گری دولت در تسهیل اقتصاد شبکه و فراگیری شبکه های ارتباطی)، استفاده جامعه از فناوری (استفاده و مهارت افراد در زمینه ICT، استفاده کسب و کارها از ICT و مشارکت در اقتصاد شبکه و استفاده و سرمایه گذاری دولت در زمینه ICT) و بلوغ فناوری (شامل دسترسی و استفاده از مصادیق فناوری، میزان محتوای بومی تولید شده و قابلیت پذیرش فناوری های نوین) تقسیم می شود.
 
دسترسی به اینترنت، پوشش شبکه های نسل چهارم (۴ G)، پهنای باند اینترنت بین الملل به ازای هر کاربر، دسترسی مدارس به اینترنت، ثبت اختراع برنامه های ICT، ضریب نفوذ پهن باند سیار، کاربران اینترنت و کاربران فعال شبکه های اجتماعی، نسبت ثبت نام آموزش عالی، میزان باسوادی بزرگسال، هزینه تحقیق و توسعه توسط بنگاه ها، سرورهای امن اینترنت و دسترسی به محتوا و خدمات بومی، از جمله مؤلفه هایی است که ایران در آنها در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۶ رشد داشته و البته همچنان نیازمند بهبود است.
 
در ادامه گزارش همچنین پیشنهادات و راهکارهای لازم برای بهبود و ارتقای ایران در شاخص یاد شده ارایه شد.
 
* اختصاص اعتبار برای تکمیل عملیات سامانه انتقال آب از سد آزاد به سنندج
 
با تصویب هیئت وزیران، مبلغ یک هزار میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی های سرمایه ای به منظور تکمیل عملیات سامانه انتقال آب از سد آزاد به شهرستان سنندج در استان کردستان اختصاص یافت.
 
دولت همچنین وزارت نیرو (شرکت سهامی توسعه منابع آب و نیروی ایران) را موظف کرد ضمن نظارت فنی و اجرایی بر روند انجام عملیات مذکور، گزارش عملکرد اعتبارات فوق را هر سه ماه به سازمان های برنامه و بودجه کشور و مدیریت بحران کشور ارسال نماید.
 
* اصلاح آیین نامه اجرایی منابع و مصارف هدفمندی یارانه ها
 
هیئت وزیران در ادامه، با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر اصلاح یکی از مواد آیین نامه اجرایی بند (الف) تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور درخصوص منابع و مصارف هدفمندی یارانه ها موافقت کرد.
 
به موجب اصلاحیه فوق، درخصوص ردیف های پرداختی (۱۳) تا (۲۰) پرداختی های (مصارف) جدول مندرج در تبصره (۱۴) قانون مذکور، سازمان هدفمندسازی یارانه ها از طریق خزانه داری کل کشور مکلف است مبالغ مربوط را پس از کسر مصارف و تکالیف اجتناب ناپذیر از جمله یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها، مستمری و افزایش مستمری، خرید تضمینی گندم متناسب با ردیف ‏های (۱)، (۲)، (۳) و (۶) دریافتی های (منابع) جدول یاد شده، به صورت علی الحساب در اختیار شرکت‏ های مربوط قرار دهد تا در انتهای هر ماه نسبت به تسویه آن بر اساس تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور اقدام شود.
 
همچنین تکلیف مندرج در بند مذکور برای سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر پرداخت به شرکت های مربوط به صورت هر ۱۵ روز یکبار، حذف گردید.
 
* معافیت واردات تجهیزات اهدایی به صندوق ملی محیط زیست از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده
 
با تصویب دولت، کالاها و تجهیزات اهدایی به صندوق ملی محیط زیست، از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شدند.
 
گفتنی است، به موجب تفاهم نامه همکاری های زیست محیطی میان سازمان حفاظت محیط زیست جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون ملی اصلاحات جمهوری خلق چین، دولت چین برای همکاری در امر مقابله با تغییرات آب و هوا، نسبت به تأمین کالاها و اقلام مورد نیاز سازمان حفاظت محیط زیست به میزان ۲۰ میلیون یورو اقدام نموده است که پس از ترخیص، کالاها و تجهیزات مذکور در محل پاسگاه های محیط بانی برای تقویت زیرساخت های محیط زیستی در سراسر کشور مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
 
* اصلاح مصوبه مربوط به کاهش آلودگی محیط زیستی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس
 
هیئت وزیران با هدف تأمین نظر مجلس شورای اسلامی، مصوبه مربوط به برخی اقدامات برای کاهش آلودگی محیط زیستی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس را اصلاح کرد.
 
به موجب اصلاحیه مذکور، وزارت راه و شهرسازی موظف شد از محل اعتبارات مصوب مربوط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و منابع مشارکت های اجتماعی طرح های شرکت ملی نفت ایران با رعایت تبصره ماده (۸۰) قانون اساسنامه شرکت ملی نفت ایران، نسبت به احداث و تجهیز بیمارستان جدید (۱۱۰) تختخوابی مورد نیاز منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس اقدام نماید.
 
* صدور مجوز موافقتنامه تجارت ترجیحی با دولت مالزی
 
هیئت وزیران در ادامه، با صدور مجوز به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای انجام مذاکره، پاراف و امضای موقت موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت مالزی موافقت کرد.
 
* امضای موافقتنامه بین ایران، قطر و عمان در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی
 
با تصویب هیئت وزیران، مجوز انجام مذاکره، پاراف و امضای موقت موافقتنامه همکاری در زمینه حفظ نباتات گیاهی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت های قطر و سلطنت عمان صادر شد.
 
گفتنی است موافقتنامه مذکور در راستای حفظ پایدار زیرساخت های تولید محصولات گیاهی و منافع دراز مدت ملی و امنیت غذایی کشور و به منظور تسهیل و تسریع مبادله کالاها و تجهیزات کشاورزی از طریق کشورهای یاد شده صورت گرفته است.
 
* معافیت از پرداخت سود بازرگانی برای کالاهای اهدایی به مجتمع خیرساز آموزشی در شهرستان خوی
 
با تصویب هیئت وزیران، کالاهای اهدایی بابت تکمیل و تجهیز «مجتمع خیرساز آموزشی شادروان سکینه نمکی» واقع در شهرستان خوی، از پرداخت سود بازرگانی معاف شدند.
 
دولت این تصمیم را در راستای سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور مبنی بر مشارکت و بکارگیری هر چه بیشتر ظرفیت های سازمان های مردم نهاد و جامعه خیرین در تکمیل، تجهیز و نوسازی مدارس و توسعه آموزش در کشور اتخاذ کرد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.