اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 13, 2021
17:20 چهارشنبه، 24ام دیماه 1399
کد خبر: 120160

رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت ارشاد: فعالان سواد رسانه‌ای تنظیم‌گر تعاملات اجتماعی به شمار می‌روند

    
رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی گفت: صدا و سیما باید حلقه انحصار تولید و پخش را کم کرده و فضا را برای ظرفیت‌های بخش مردمی و جوانان باز کند.
 
 
به گزارش اداره ارتباطات و مشارکت های مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، بهمنی رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی در دومین رویداد تجربه نگاری فعالان سواد رسانه ای کشور که در سالن جلسات دهکده ورزشی چهارباغ در حال برگزاری است گفت: از تلاش های  بی وقفه که برای برگزاری این نشست فاخر انجام شده تشکر می کنم .
 
وی اظهار کرد: با توجه به رویکرد وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر این که «ایران فقط تهران نیست» تلاش ما این بوده،  برگزاری این گونه برنامه ها در استان های مختلف کشور رقم بخورد که در این زمینه از همکاران محترم خود در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز و نیز خانه مطبوعات استان البرز برای برگزاری این برنامه که با کیفیت مناسب در شرایط محدودیت های کرونایی برگزار  می‌شود، تشکر کنم .
این مسوول در تبیین اهمیت سواد رسانه ای در تمامی برهه ها تصریح کرد: رسانه ها در تمام ادوار زیست بشری یک عنصر موثر در تحولات زیست اجتماعی بوده ولی نقش رسانه در سیر تطور حیاط بشری، روند تکاملی داشته و پررنگ تر از ادوار گذشته شده است. بهمنی اضافه کرد: در عصر امروز با توجه به رشد فن آورانه و تحولات فضای مجازی، رسانه ویژگی های متمایزی پیدا کرده است، به طوری که رسانه‌ در دوره حاضر از «یک عنصر موثر» به «رکن کلیدی تحولات اجتماعی» تبدیل شده است. همچنین رسانه در عصر حاضر، «همه گیری» پیدا کرده است. هم از حیث بازیگران، هم از حیث کارکردها و هم از حیث مخاطب. در مجموع باید گفت، رسانه عصر امروز، «عنصر سیطره تمدنی» شده است.
 
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در ادامه با اشاره به ماهیت تمدنی گام دوم انقلاب، بیان کرد: اگر در گام دوم انقلاب، به برتری رسانه‌ای فکر نکنیم و آن را محقق نکنیم، باید بدون تعارف بگوییم تحقق تمدن نوین اسلامی حتما دچار اختلال خواهد شد. اما قطعاً یکی از الزامات برتری رسانه ای رشد و تقویت مستمر سواد رسانه ای در سطوح و لایه های مختلف است. یعنی هم سطح مخاطبان و مردم (به عنوان کاربران رسانه ای) و هم سطح گروه های مرجع و خود اهالی رسانه نیازمند رشد سواد رسانه ای هستند. با این توصیف، فعالان سواد رسانه ای را باید در واقع فعالان تعالی تمدنی دانست. چون سواد رسانه ای تاثیر مستقیم در شکل گیری مناسبات انسانی و تمدنی دارد.
 
بهمنی در ادامه با اشاره به این که در دوره های شکل گیری تحولات سیاسی و اجتماعی، پدیده انتخابات بسیار مهم و قابل توجه است، افزود: چون این مقاطع شکل گیری دولت ها و الگوهای حکومتی را در پی دارند. براین اساس، ما در سال های اخیر شاهد تأثیرپذیری جدی این گونه تحولات از رسانه ها و فعالان رسانه ای هستیم. 
 
وی با اشاره به این که هم اکنون کشور ما نیز در حال آماده شدن برای یکی دیگر از تحولات سیاسی و مدیریتی  هست و قطعاً در کارنامه درخشان حضور مردم در انتخابات ها برای رسیدن به تراز خوبی از مردم سالاری دینی است گفت: ما شاهد یک برگ دیگری از این حضور خواهیم بود.  اما با توجه به حساسیت بالای فعالیت بسترهای نوین رسانه ای و پیام رسان های اجتماعی، باید به نقش فعالان تولید و نشر محصولات سواد رسانه ای به صورت جدی تر و پررنگ تری توجه شود و روشن است که این عزیزان که امروز در این نشست تجارب و ایده های خود را مطرح خواهند کرد، بسیار کلیدی است و اینان یاریگران سلامت انتخابات می توانند باشند. از این زاویه، می توان گفت، مهمترین دستاورد این رویداد یک هم آوایی و هم افزایی برای نقش آفرینی مثبت در فرآیند انتخابات پیش رو است.
 
بهمنی گفت: بحمدالله در سال های اخیر تجارب و فعالیت های خوبی در عرصه تولید محتواهای سواد رسانه ای توسط بخش خصوصی و به خصوص خلاقان جوان کشور انجام شده است. اما به نظر می رسد همه ظرفیت کشور برای عرضه و انتشار تولیدات سواد رسانه ای به کار گرفته نشده است. در این زمینه به خصوص نقش و ظرفیت شبکه های ملی و استانی رسانه  ملی و صدا و سیمای جمهوری اسلامی تعیین کننده است.
 
وی افزود: باید به این ظرفیت، ظرفیت بسترهای نوین تولید و نشر صوت و تصویر را هم افزود. بنابراین به نظر می رسد اگر شبکه مدیریتی صدا و سیما، حلقه انحصار تولید و پخش را قدری کم کرده و فضا را برای ظرفیت غنی رسانه ای بخش خصوصی و به خصوص جوانان کشور باز کند، حتما ما شاهد تولید و پخش آثار و محصولات موثر در زمینه سواد رسانه ای و تعاملات مجازی در دوره انتخابات پیش رو خواهیم بود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.