اپراتورها

اینترنت و شبکه

بازار سرمایه

تلفن همراه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

January 14, 2021
11:35 پنجشنبه، 25ام دیماه 1399
کد خبر: 120161

واکنش جهرمی به مصوبه کمیسیون تلفیق: راهگشا نیست/تولید محتوا باید مردمی باشد نه سازمانی/آزموده را آزمودن خطاست

864899aa-1ad9-49e3-9a7e-057a8b92b08c.jpg

ICTna.ir – وزیر ارتباطات با انتشار کاریکاتوری در صفحه اینستاگرام خود به مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق در افزایش حق السهم از محل درآمد اپراتورهای مخابراتی و تخصیص این درآمد 2 هزار میلیارد تومانی ناشی از آن به صدا و سیما برای تولید محتوا در فضای مجازی واکنش نشان داد و آن را راهگشا ندانست.

به گزارش خبرنگار آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، جهرمی با انتشار کاریکاتوری که مرغی ضعیف و زخمی به عنوان سمبل صدا و سیما تلاش دارد هواپیمای غول پیکری بعنوان سمبل فضای مجازی را بکشد و به جلو ببرد نوشت: مصوبه جدید کمیسیون محترم تلفیق مجلس برای حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی راهگشا نیست و در فضای مجازی، تولید محتوا باید مردمی باشد، نه سازمانی.

وزیر ارتباطات تاکید کرد باید از تولیدات مردمی حمایت کنیم، نه تولیدات صدا و سیمایی برای مردم.
 
وی در پایان این استوری اینستاگرامی نوشته "آزموده را آزمودن خطاست".
 
روز سه شنبه، کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی طی مصوبه ای در قالب بررسی بودجه 1400 کل کشور، حق‌السهم دولت از درآمدهای اپراتورها را از 28 درصد به 38 درصد افزایش داد.
 
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، با پیشنهاد کمیسیون تلفیق در جریان بررسی بودجه سال 1400 مقرر شد رقم 28 درصد به 38 درصد افزایش یابد تا از این طریق دو هزار میلیارد تومان به منابع درآمدی افزوده شود.
 
براساس آنچه مصوب شده، باید این رقم از اپراتورهای اینترنتی و از محل سود فروش اینترنت و نه افزایش قیمت آن، از اپراتورها دریافت شود تا برای تولید محتوای فضای مجازی به مصرف برسد.
 
این مصوبه کمیسیون تلفیق پس از تصویب در صحن علنی مجلس و تایید در شورای نگهبان به قانون تبدیل شده و برای اجرا ابلاغ خواهد شد.
 
به گزارش ایستنا، در کنار انتقادها از توان و نقش صدا و سیما در راهبری و تولید محتوا در فضای مجازی و اثرات تورمی این مصوبه روی تعرفه های خدمات ارتباطی و اکوسیستم بازار ارتباطات کشور، این مصوبه در حالی تدوین و مصوب شده که کمیسیون تلفیق مجلس مشخص نکرده چطور این کمیسیون از نظر حقوقی توان و اجازه ورود و تغییر میزان تسهیم درآمد اپراتورهای مخابراتی که در قالب یک عقد قراردادی و حقوقی با حاکمیت (پروانه بهره برداری) فعالیت میکنند را داراست. ضمن آنکه تسهیم درآمد اپراتورهای مخابراتی در ایران بر خلاف مفروض مصوبه فوق بین 3 تا 28.1 درصد است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.