اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 14, 2021
12:46 پنجشنبه، 25ام دیماه 1399
کد خبر: 120169

پروژه ملی «ابر ایران» رونمایی شد

ابر ایران.jpg
 
 
پروژه ملی «ابر ایران» در قالب تفاهمنامه‌ای بین دولت و بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری ٢ هزار و ۴٠٠ میلیارد تومانی رونمایی شد.
 
خدمات ابری یا Cloud services مجموعه‌ای از سرویس‌ها بر اساس معماری پردازش ابری است که بر بستر اینترنت ارائه می‌شود.
 
 در پروژه ملی «ابر ایران» آورده دولت ۵٠٠ میلیارد تومان است و بقیه توسط بخش خصوصی تامین شده است.
 
عصر امروز بهره‌برداری از پروژه ملی ابر ایران با حضور معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و دو کنسرسیوم بخش خصوصی به عنوان نخستین اپراتورهای ابری کشور در راستای توسعه شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک آغاز شد. 
 
«امیر ناظمی» معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم گفت: این پروژه از دو جنبه محتوایی و مشارکت عمومی – خصوصی دارای اهمیت است.
 
وی بیان‌داشت: پیش از این شاهد مشارکت دولت با بخش خصوصی بودیم، اما این مشارکت‌ها در مجموع نتایج خوبی در بر نداشته و گاهی حتی برای بخش خصوصی نیز مشکلاتی را رقم زده است؛ در این پروژه به دنیال رفع مشکلات این‌چنینی هستیم.
 
معاون وزیر ارتباطات افزود: مراکز داده استانی سازمان فناوری اطلاعات به شدت پتانسیل این را دارند که به ابزارهایی برای فعالیت بخش خصوصی تبدیل شوند، اما زمان بر بودن این فرآیند و هم‌دلانه نبودن  سازوکارهای مربوطه سبب شده از آن استفاده نشود.
 
وی تاکید کرد: انرژی و تلاش زیادی نیاز است تا بتوانیم دارایی دولت را به ابزاری برای مشارکت عمومی – خصوصی تبدیل کنیم.
 
رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: اجرایی شدن این طرح، تمرکز زدایی از حیطه خدمات و توزیع ترافیک داده را رقم می زند؛ اتفاقی که هم منافع اقتصادی دارد و هم به منافع امنیتی کمک می‌کند.
 
وی خاطرنشان‌کرد: اگر ما زیرساخت ابری را به عنوان زیرساخت کلیدی در توسعه اقتصاد دیجیتال در نظر بگیریم، دولت باید آن را در دستور کار قرار بدهد و شرایطی ایجاد کند تا بخش خصوصی بتواند وارد این حوزه شود.
 
ناظمی بیان‌داشت: خدمات ابری می‌تواند به مجموعه‌های دولتی نیز خدمت‌رسانی کند و دولت نباید به ذخیره‌سازی داده در بخش خصوصی به عنوان چالش نگاه کند؛ در واقع باید پذیرفت مراکز داده می‌توانند این نگرانی و نگاه چالش‌برانگیز را کاهش دهند.
 
وی با بیان اینکه این پروژه به کسب‌وکارهای دانش‌بنیان شرکت‌های ابری کمک می‌کند، اظهار داشت:. در این طرح دو منطقه در نظر گرفته شده است؛ ابر شمالی که شامل شهرهای تبریز، مشهد، قم، همدان و شیراز است و مراکز داده‌هایی که در این شهرها قرار دارد در اختیار تیم برنده مناقصه منطقه یک قرار می گیرد.
 
رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران ادامه‌داد: ۲۱۹ سرور، ۲۱۱ پتابایت ظرفیت ذخیره‌سازی و ۱۰۰ رک برای برنده مناقصه در نظر گرفته خواهد شد.
 
وی با بیان این که منطقه ۲ نیز ابر جنوبی نام دارد که شامل شهرهای شیراز، اصفهان، اهواز، کرج و «هم‌مکانی» تبریز است، خاطرنشان‌کرد: غیر از تجهیزاتی که درباره آن صحبت شد، مشوق‌های دیگری هم وجود دارد که  بخشی از آن را شرکت ارتباطات زیرساخت به شرکت‌ها اختصاص داده است.
 
ناظمی گفت: تخفیف ۹۰ درصدی پهنای باند تیم‌های برنده و اتصال سایر مراکز داده‌ها به سایت های پنج‌گانه از دیگر مشوق‌هایی است که برای تیم های برنده در نظر گرفته شده است.
 
به گفته وی، این مجموعه‌ها می توانند تا ۱۵۰ میلیارد تومان از تسهیلات ارزان قیمت صندوق نوآوری رو شکوفایی استفاده کنند.
 
در این مراسم، «مهدی کریمی» معاون توسعه و مدیریت شبکه ملی اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات نیز گفت: برپایه برنامه ششم توسعه قرار شد تا پایان سال ۱۴۰۴ سه شرکت ارائه دهنده خدمات ابری در کشور وجود داشته باشد، البته اکنون نیز شرکت‌های بزرگی در کشور وجود دارند و در برخی موارد مشتریانی در خارج از کشور جذب کرده‌اند.
 
وی بیان‌داشت: در این پروژه مجموعه‌های «ابر آروان» و «ابر زس» (xass) شرکت دارند و هدف این است تا کشور را از حیث خدمات خارجی بی‌نیاز کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.