تلفن همراه

گجت

گوشی

January 16, 2021
16:41 شنبه، 27ام دیماه 1399
کد خبر: 120233

سامسونگ گوشی‌های گلکسی را به کلید دیجیتال خودرو تبدیل می‌کند

 
سامسونگ از همکاری تجاری با بی‌ام‌و، آئودی، فورد و جنسیس خبر داد. به ‌لطف این همکاری، باز کردن درِ خودروی این شرکت‌ با گوشی‌های گلکسی ممکن می‌شود. 
 
استفاده از گوشی هوشمند برای باز کردن قفل درِ خودرو به ‌جای حمل کردن دسته‌کلید، احتمالا یک قدم به واقعیت نزدیک‌تر شده است. براساس گزارش ورج، سامسونگ به‌صورت رسمی تأیید کرده است که با شرکت‌های خودروسازی آئودی، بی‌ام‌و، فورد و جنسیس وارد همکاری می‌شود تا این قابلیت در خودروهای این شرکت‌ها ارائه شود.
 
سامسونگ می‌گوید قابلیت باز کردن درِ خودرو با گوشی ممکن است تا ماه آگوست ۲۰۲۱ (مرداد و شهریور ۱۳۹۹) در دسترس قرار بگیرد.
 
به گفته‌ی سامسونگ، کلید دیجیتال خودرو با سری آیفون اپل و دیگر گوشی‌های اندرویدی نیز کار خواهد کرد؛ چراکه سامسونگ تنها یکی از برندهایی است که روی چنین قابلیت کاربردی و جالبی کار می‌کند. در واقع سامسونگ عضو کنسرسیوم‌های FiRa و Car Connectivity است که اپل یکی از اعضای اصلی آن‌ها محسوب می‌شود. کوین چانگ از شرکت سامسونگ، می‌گوید:‌ «شما حتی خواهید توانست کلید دیجیتال را بین گوشی‌های هوشمند به‌ اشتراک بگذارید؛ صرف ‌نظر از برند یا پلتفرم گوشی.» 
 
سامسونگ در تلاش است تا نظر شرکت‌های خودروساز دیگر را به این پروژه‌ی مهم جلب کند. شرکت کره‌ای فعالانه مشغول «گسترش همکاری تجاری خود در صنعت خودرو» است و در نهایت قصد دارد قابلیت باز کردن درِ خودرو با گوشی را « خودروها و برندهای خودروسازی مختلف» ارائه بدهد.
 
هنوز مشخص نیست کدام خودروسازان قرار است از کاربردی‌ترین و ایمن‌ترین نسخه‌ی این فناوری یعنی فناوری باند فوق وسیع (UWB) استفاده کنند. UWB از پالس‌های کوچک استاندارد کم‌مصرفِ استفاده می‌کند؛ این پالس‌ها به‌صورت هم‌زمان از چند ناحیه‌ی خورو ساطع می‌شوند و به ‌لطف آن‌ها، خودرو می‌تواند از فاصله‌ی نسبتا دور تشخیص بدهد کاربر چقدر از دستگیره‌ی درِ خودرو فاصله دارد. 
 
سامسونگ می‌گوید به ‌لطف کلید دیجیتال می‌توانید «همین‌که به خودرو رسیدید درِ آن را باز کنید؛ نه زودتر و نه دیرتر.» به ‌احتمال زیاد این گفته‌ی سامسونگ به‌معنی استفاده از فناوری UWB است. اگر سامسونگ سراغ UWB نرود باید از NFC استفاده کند که در این‌ صورت، باید حتما گوشی را از جیب دربیاورید و یک بار به ناحیه‌ی خاصی از خودرو تماس بدهید؛ دقیقا مثل کاری که برای انجام تراکنش‌ مالی از طریق NFC انجام می‌دهید. 
 
 
منظره‌یاب مبتنی‌بر واقعیت افزوده برای گوشی‌های هوشمند و خودروهای مجهز به فناوری UWB
 
سامسونگ نشان داده است که این فناوری چگونه می‌تواند به پیدا کردن خودرو در پارکینگ‌های شلوغ کمک کند. این شرکت از اضافه‌ شدن منظره‌یابی برپایه‌ی واقعیت افزوده به سری گلکسی خبر می‌دهد. البته این منظره‌یاب صرفا با گوشی‌ یا خودرویی کار می‌کند که مجهز به قطعات لازم برای پشتیبانی از UWB باشد.
 
تمامی گوشی‌های سری آیفون ۱۱ و آیفون ۱۲ اپل دارای UWB هستند؛ اما صرفا گلکسی زد فولد ۲،اگلکسی اس ۲۱ پلاس و گلکسی اس ۲۱ اولترا از منظره‌یاب واقعیت افزوده پشتیبانی خواهند کرد؛ سامسونگ اسمی از مدل استاندارد گلکسی اس ۲۱ نیاورده است؛ ولی «+Galaxy Note 20» (احتمالا منظور نوت ۲۰ اولترا است که UWB دارد) از این قابلیت پشتیبانی خواهد کرد.
 
اپل پیش‌تر اعلام کرده است که منتظر می‌ماند تا خودروسازان تراشه‌ی UWB را درون محصولات خود جای دهند. به ‌دلیل نبود UWB، اپل مجبور شد نسخه‌ای اختصاصی از کلید دیجیتال خودرو را بر پایه‌ی NFC راه‌اندازی کند؛ این کلید دیجیتال صرفا روی مدل ۲۰۲۱ خودروی سری ۵ بی‌ام‌و کار می‌کند. بی‌ام‌و به‌تازگی به‌صورت رسمی تأیید کرده است که قصد دارد UWB را به خودروهای خود اضافه کند. این فناوری که بی‌ام‌و آن را Digital Key Plus نامیده است، در خودروی برقی BMW iX حضور پیدا خواهد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.