اپراتورها

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

January 20, 2021
16:43 چهارشنبه، 1ام بهمنماه 1399
کد خبر: 120349

قطعی تلفن ثابت و اینترنت برخی از روستائیان مازندران را کلافه کرد

 
 
قطعی تلفن‌های ثابت و مشکلات اینترنت ناشی از سرقت کابل در برخی از مناطق روستایی مازندران وارد چهارمین هفته شد و دانش آموزان ، استادان و کسبه این مناطق نیز به شدت از این وضعیت گلایه کرده و کلافه هستند.
 
 گلایه روستائیان از طولانی شدن رفع خرابی ها تلفن ثابت و برقرار شدن اینترنت پر سرعت در حالی است که مسئولان شرکت مخابرات مازندران هم می گویند که از تکرار سرقت کابل های هوایی تلفن ثابت در برخی مسیر بعضی از روستا خسته شده اند و دیگر اعتباری برای خرید کابل و رفع خرابی ندارند.
 
پیش از این قطع حدود ۲ هفته ای تلفن های ثابت در مناطقی از شهر نوشهر در غرب مازندران گزارش داده بود که باعث بروز مشکلات و نگرانی مردم این شهرستان از جمله کسبه ، ادارات ، دانش آموزان و دانشجویان شده بود ولی قطعی تنها مربوط به این منطقه نیست و در حال حاضر در مناطق دیگری مانند شهرستان بابل هم وجود دارد.
 
یکی از اهالی روستای " بالا کروکلا " از بخش لاله آباد شهرستان بابل که خود را استاد دانشگاه نیز معرفی کرد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از قطع سه هفته ای تلفن ثابت  این روستا گلایه کرد و گفت : همه اهالی از علت قطعی تلفن که علت آن کابل دزدی بوده باخبر هستند و موضوع نیز به صورت رسمی از سوی دهیاری و شورای روستا به مخابرات شهرستان اعلام شد ، اما هنوز نسبت به رفع این مشکل اقدام نشده است.
 
رستم علی نیا با اظهار این که بشدت در انجام آموزش مجازی با مشکل سرعت کم اینترنت تلفن همراه در این روستا مواجه هستند ، افزود : به رغم این که طی ۲ هفته اخیر فصل امتحانات دانش آموزان نیز بوده است و پیگیری های زیادی نیز برای رفع مشکل شد ، اما هنوز مرکز مخابرات اقدام عملی نکرده است.
 
وی با بیان این که مخابرات همواره بیشترین سود را از فروش شماره تلفن ثابت و آبونمان و دیگر خدمات از مردم برده است ، گفت : در زمانی که در بیشتر کشورها  شماره تلفن به صورت رایگان به مردم واگذار می شد ، ما در همین روستا  ۲ دهه پیش به ازای هر خط تلفن ۲۵۰ هزار تومان پرداخت کردیم و از آن زمان تا کنون به هر دلیلی اگر  پرداخت قبض با تاخیر حتی یک روزه مواجه می شد ، اخطار قطع به ما می دادند و حتی نمونه هایی از اخطار و قطع تلفن ثابت با بدهی کمتر از یکهزار تومان را هم تجربه کردیم.
 
این مدرس دانشگاه با گلایه از مخابرات مازندران ، افزود : این که امکانات و تجهیزات مخابرات مورد دستبرد قرار می گیرد و همه شهروندان باید نسبت حفظ اموال عمومی احساس مسئولیت و همکاری کنند ، شکی نیست ، اما ادامه این خدمت مهم امروزی بویژه در شرایط کرونایی که البته مردم هزینه آن را پرداخت کرده اند ، نباید به هر دلیل و بهانه ای مورد غفلت قرار بگیرد.
 
این استاد دانشگاه مازندران بیان داشت : بیشتر خانواده های این روستا برای شرکت دانش آموزان در کلاس های آنلاین و امتحانات اقدام به خرید بسته اینترنت تلفن ثابت کردند که با قطعی تلفن ها امکان استفاده از آن هم وجود ندارد.
 
سرقت ۲۰ میلیارد تومان کابل تلفن ثابت
 
مدیرشرکت مخابرات منطقه مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : دزدی کابل های هوایی تلفن ثابت به یکی از دغدغه های اصلی امسال این شرکت تبدیل شده است و طبق بررسی های صورت گرفته تا کنون ۲۰ میلیارد تومان کابل دزدی شده است.
 
رسول علی اصغر پور با توضیح این نکته که دزدی کابل های تلفن  آنقدر آسان شده که حتی دوام رفع خرابی ها به کمتر از یک روز نمی رسد ، افزود : در حال حاضر تلفن حدود ۱۰ هزار از مشترکان روستایی قطع است که باید با خرید کابل وصل شود. 
 
وی ادامه داد : به رغم این که با همکاری دهیاران و شورای اسلامی روستاها و همچنین با پیگیری بازرسان شرکت چندین  مالخر محصولات مخابراتی  در استان شناسایی شدند ، اما به نظر می رسد این افرابه دلایل مختلف نه تنها زندانی نمی شوند ، بلکه دوباره دست به دزدی نیز می زنند.
 
اصغرپور اظهار داشت : مخابرات تبدیل به یک شرکت خصوصی شده است و برای تداوم درآمد نیاز به استفاده بشتر مردم از خدمات دارد ، یعنی هرچه خدمات ارتباطی بویژه تلفن های ثابت بیشتری در مدار باشد، سود بیشتری عاید شرکت می شود ، اما شرکت مخابرات ایران از درخواست شرکت مخابرات مازندران برای تامین اعتبار خرید تجهیزات ناشی از دزدی امتناع کرده و تخصیص صورت نمی گیرد.
 
وی افزود : البته تا کنون از ردیف های دیگر اعتباراتی برای رفع مشکل تخصیص داده ایم و درصدد حل مشکلات روستائیان نیز هستیم ، اما توقع داریم مردم بویژه مسئولان نیروی انتظامی و دادگستری نسبت به این موضوع بیشتر همکاری کنند.
 
اصغر پور با توضیح این نکته که با دزدی بخشی از کابل های هوایی تلفن ثابت ، شمار قطعی تلفن بشدت افزایش می یابد ، گفت : به همین دلیل یکی از طرح های توسعه ای شرکت مخابرات مازندران زیرزمینی کردن کابل ها به همراه ارائه خدمات اینترت پر سرعت  از بستر فیبر نوری است که تاکنون برای زیرزمینی کردن و تبدیل کابل هوایی به فیبرنوری ۲۰۰ روستای استان انجام شده است و که علاوه بر افزایش و گسترش خدمات ارتباطی در این روستاها ، امنیت امکانات و تجهیزات مخابراتی نیز کامل شد.
 
طبق آمار شرکت مخابرات ، مازندران یک میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک تلفن ثابت دارد.
 
همچنین مازندران با بیش از چهار میلیون کاربر مستمر اینترنت از جمله اینترنت خانگی و همراه یکی از پر ترافیک‌ترین استان های کشور در استفاده از شبکه اطلاعات است و سرمایه گذاری دولت در بخش اینترنت در سال های اخیر افزایش چندین برابری داشته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.