January 23, 2021
14:03 شنبه، 4ام بهمنماه 1399
کد خبر: 120397

برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب جلوه ای از عدالت فرهنگی است/ نمایشگاه مجازی کتاب فرصتی در میانه تهدید کرونا است

نائب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: امسال نمایشگاه مجازی کتاب مرزهای جغرافیایی را درنوردیده و جلوه‌ای از عدالت فرهنگی نشان داده است.
 
 
غلامرضا منتظری در مورد برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت مجازی گفت: کرونا ضربه سنگینی به فرهنگ و هنر کشور وارد کرد ، در مدت یکسال اخیر صحبت‌های بسیاری از بیکاری صنوف مختلف شد از کارگران گرفته تا مهندسان و کارمندان اما کمتر از بیکاری خالقان آثار فرهنگی و هنری در کشور سخن به میان آمد، نمایشگاه مجازی کتاب فرصتی دوباره شد تا بیکاری خالقان آثار فرهنگی در شرایط ناخوشایند کرونا دیده شود، هنرمندانی که نان را به قلم و هنر خوردند اما در طول یکسال کمتر دیده شدند.
 
نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: بیکاری با شیوع کرونا خود را به دو صورت مشهود و نامشهود نشان داد، قسم اول بیکاری  مربوط به کارگران و کارمندانی است که به صورت مشهود بیکار شدند و بخش دیگر بیکاری مربوط به خالقان آثار فرهنگی است که به صورت نامشهود بیکاری آنها مشهود بوده به فرض مثال اگر کارخانه یا کارگاه تولیدی خسارت ببیند تولیدات آن تعطیل شده و کاملا مشهود است که کارکنان و کارگران آنها بیکار شده‌اند اما نویسنده‌ای که شروع به خلق اثری فرهنگی می‌کند اگر زمینه فروش آثار فرهنگی فراهم نباشد عملا  نویسنده و خالق اثر بیکار نیست اما چون نمی‌تواند محصول فرهنگی خود را به فروش برساند بیکاری او نامشهود است. 
 
نمایشگاه کتاب مجازی فرصتی طلایی برای صنعت نشر کشور
 
نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی فرصتی طلایی برای نویسندگان و ناشران شده است که با وجود اپیدمی کرونا کمی از آسیبی که به صنعت نشر و چاپ کشور وارد شده کاهش پیدا کند؛ برگزاری این نمایشگاه برای اولین بار به صورت مجازی می‌تواند اتفاق خوشایندی باشد.
 
وی در ادامه گفت: وزارت ارشاد در گزارشی خبر از کمک‌های دومرحله‌ای به صورت تسهیلات به اماکن فرهنگی و هنری و وام‌های پرداختی به هنرمندان و نویسندگان داده که از طریق صندوق حمایت در ایام کرونا پرداخت شد؛ در مجموع کمک‌های که شکل گرفته به میزان تقاضا نبوده است بر همین اساس فرهنگ و هنر یکی از دغدغه های اصلی در بودجه ۱۴۰۰ است.
 
منتظری با اشاره به برنامه توسعه هفتم ادامه داد: در برنامه توسعه هفتم باید چاره جویی کنیم تا سال آینده شاهد چنین مشکلاتی نباشیم کرونا تهدیدی امروزی است که قابلیت تبدیل شدن به فرصت را دارد و تجربه‌ای شده برای حوداث غیر پیش بینی شده در حوزه فرهنگ و هنر کشور؛ در طول سال برای حوداثی مثل سیل، زلزله، طوفان و…. پیش بینی لازم را می‌کنیم بر همین اساس باید برای حوادثی که  مشاغل فرهنگی و هنری را تهدید می‌کنند آینده نگری لازم را داشته باشیم که اقتصاد هنر یکی از همین طرح‌ها است که برای سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است که معیشت و منزلت اهالی فرهنگ و هنر را در نظر می‌گیرد.
 
نمایشگاه کتاب به عنوان بزرگترین سفره فرهنگی کشور
 
وی تصریح کرد: حوزه نشر یکی از حوزه های مهم فرهنگ کشور است و کتاب محور تمام فرهنگ و هیچ موضوعی به اندازه کتاب در شکل گیری فرهنگ نقش نداشته است، کتاب حاصل فکر، اندیشه و جهد انسان است ، کتاب نیاز به ارتباط دارد، امروزه ارتباط مردم با کتاب به اشکال مختلفی مجازی و حقیقی قابل برقراری است. نمایشگاه کتاب به عنوان بزرگترین سفره فرهنگی کشور هر ساله به صورت حقیقی برقرار می‌شد که امسال با شیوع کرونا با تاخیر و به شکل مجازی از ۲۹ دی ماه آغاز به فعالیت کرد تا مردم بتوانند بخشی از نیازهای فکری و معنوی خود را از طریق نمایشگاه کتاب تهیه کنند.
 
مزایا و معایب نمایشگاه فرهنگی کتاب
 
نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم ادامه داد: نمایشگاه مجازی امسال مزیت‌های برای ناشران و نویسندگان و خریداران ایجاد می‌کند از کاهش هزینه‌ها رفت و آمد، چیدمان و دسترسی به کتب مورد علاقه تا ۲۴ ساعته بودن فرصت خرید برای متقاضیان از مزایایی برقراری نمایشگاه مجازی کتاب بوده در کنار آن معایبی همچون کندی سایت خرید که در چند روز گذشته منجر به اعتراض علاقمندان شده است که باید مسئولان امر این موضوع را در نظر داشته باشند. 
 
نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: امسال در شرایطی هستیم که نمی‌توانیم مثل گذشته ارتباط مستقیمی داشته باشیم اما برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی عاملی می‌شود تا بیش از این صنعت نشر آسیب نبیند حتما نقض‌ها و کمبودهایی هم نمایشگاه مجازی کتاب به همراه خواهد داشت، اگر به فکر رونق، نشر هستیم نباید از نمایشگاه کتاب چشم پوشی کنیم، برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت مجازی برای اولین بار حتما مزایا و معایبی خواهد داشت، امسال نمایشگاه مجازی کتاب مرزهای جغرافیایی درنورده و جلوه‌ای از عدالت فرهنگی نشان داده است.
 
منتظری تاکید کرد: با شیوع اپیدمی کرونا شاهد تغییرات بسیاری در تمام عرصه‌ها بوده‌ایم از حضور دانش آموزان و دانشجویان در سرکلاس های مجازی تا کسب و کارهای اینترنتی بر همین اساس برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت مجازی خالی از لطف نخواهد بود، با گذشت زمان می‌تواند سیر تکاملی خود را طی کرده و نواقص خود را از بین برده و در آینده مسیر مجازی همراه در برپایی نمایشگاه حقیقی کتاب  باشد.
 
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی در پایان خاطر نشان کرد: صنعت نشر کشور نیازمند توجه و دیده شدن است باید فرصتی فراهم شود تا تولیدات و آثار نویسندگان در معرض دید علاقمندان قرار بگیرد تا شاهد اجرای عدالت فرهنگی در این خصوص باشیم ، زمانی که سخن از عدالت می‌شود یعنی قرار گرفتن هر چیزی در جای خودش اگر به حوزه نشر بی‌توجهی کنیم به نوعی بی عدالتی را ترویج داده‌ایم.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.