بازار سرمایه

تجارت الکترونیک

تلفن همراه

سیستم‌عامل

فناوری اطلاعات

گوشی

January 24, 2021
15:03 یکشنبه، 5ام بهمنماه 1399
کد خبر: 120440

قابلیت جدید IOS14 خسارات زیادی به گوگل و فیس بوک می زند

 
 
اپل با معرفی سیستم عامل iOS 14 از برنامه‌هایش برای حفظ حریم خصوصی کاربران پرده برداشت که روی ردیابی آن‌ها تاثیر می‌گذارد. انتظار می‌رود این تغییرات در حفظ حریم خصوصی در ۱۲ ماه آینده تا ۱۷ میلیارد دلار از درآمد گوگل و ۸ میلیارد دلار از درآمد فیسبوک را کاهش دهد.
 
اپل سال گذشته میلادی اعلام کرد قابلیت «شناسه برای تبلیغ‌کنندگان» (IDFA) در بروزرسانی iOS 14 وجود خواهد داشت. IDFA به تبلیغ‌کنندگان کمک می‌کند میزان اثربخشی تبلیغات را اندازه‌گیری کنند و همچنین دستگاه‌ها و مردم را هم ردیابی کنند. در سپتامبر ۲۰۲۰ اپل تصمیم گرفت زمان اجرای این برنامه را به تعویق بیاندازد و در سال جاری میلادی آن را اجرایی کند، بنابراین در آینده نزدیک شاهد چنین موضوعی خواهیم بود.
 
این قابلیت باعث حفظ بیشتر حریم خصوصی کاربران می‌شود و البته در مقابل، کارایی تبلیغات فیسبوک و گوگل را کاهش می‌دهد. اگر شمار بالایی از کاربران در ردیابی مشارکت نداشته باشند، تبلیغات دیگر به اندازه گذشته با توجه به تاریخچه منحصر به فرد، علایق و فعالیت‌های ما قابل شخصی‌سازی نخواهند بود. طبق تخمین فیسبوک، شخصی‌سازی ۵۰ درصد ارزش تجارت تبلیغات آن را تشکیل می‌دهد.

 
یکی از متخصصان تبلیغات موبایل به نام «اریک سوفرت»، هزینه‌ای که تغییرات اپل روی دست گوگل و فیسبوک می‌گذارد را پیش‌بینی کرده است. به گفته وی، ۲۰ درصد کاربران در برنامه ردیابی شرکت می‌کنند. فیسبوک از کاربران درخواست مجوز برای ردیابی می‌کند، اما هنوز گوگل برنامه خود برای اینکار را اعلام نکرده. برای ۸۰ درصد افراد، کارایی تبلیغات کاهش می‌یابد. این دو کمپانی با روش‌های دیگر کارایی تبلیغات خود را بهبود می‌دهند، اما نمی‌توانند به حالت قبل بازگردند.
 
سوفرت گفته: «به باور من تغییرات حریم خصوصی اپل در iOS می‌تواند ضربه بزرگی به درآمد فیسبوک بزند و درآمد این شبکه اجتماعی در سه ماهه دوم ۲۰۲۱ با کاهش ۷ درصدی روبه‌رو شود که البته در سه‌ ماهه‌های بعدی این کاهش بیشتر خواهد بود.»
 
 
در بهترین شرایط درآمد این کمپانی‌ها ۲ درصد و در بدترین شرایط ۱۴ درصد کاهش پیدا می‌کند و این احتمال وجود دارد که هیچ‌وقت کارایی تبلیغات آن‌ها مانند گذشته نشود. ۱۰ درصد کاهش درآمد رقم کمی نخواهد بود. گوگل سال گذشته میلادی درآمدی نزدیک به ۱۶۹ میلیارد دلار داشت، بنابراین سیاست‌های جدید اپل می‌تواند ۱۷ میلیارد دلار به آن ضربه بزند.
 
فیسبوک در ۲۰۲۰ درآمد ۸۰ میلیارد دلاری داشت، بنابراین ۸ میلیارد دلار ضرر خواهد کرد. در حالت کلی تغییرات سیاست‌های اپل می‌تواند ضربه سنگینی به درآمد شبکه‌های تبلیغات در سال‌های آینده وارد کند، با این حال گوگل و فیسبوک می‌توانند با تغییر در سیاست‌های خود برای تبلیغات دیگر به سراغ ردیابی کاربران نروند یا اینکه از قوانین اپل پیروی نکنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.