اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 25, 2021
14:18 دوشنبه، 6ام بهمنماه 1399
کد خبر: 120464

کاربردهای هوش مصنوعی در سنجش از دور با استفاده از تصاویر ماهواره ای و هوایی

هوبب.jpeg
جلسه مشترک مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ICT با بخش دولتی و مراکز علمی و پژوهشی، به منظور تبادل نظر و برنامه ریزی راهبردی مشترک در زمینه توسعه هوش مصنوعی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، پیرو تفاهم نامه با سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی ایران جلسه ای با عنوان کاربردهای هوش مصنوعی در سنجش از دور برای بخش مدیریت بحران کشور و جهاد کشاورزی با حضور رئیس مرکز مدیریت اطلاعات و حوادث سازمان مدیریت بحران کشور، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی و نمایندگان از پژوهشگاه فضایی ایران و دانشگاه امیر کبیر و تعدادی از استارت آپ های فضایی و کشاورزی برگزار گردید.
رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ضمن توضیح مختصری از سابقه و اهمیت مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی جهت برنامه ریزی و اجرای پژوهش های کاربردی در حوزه هوش مصنوعی گفت: این جلسه جهت بررسی توسعه راهبردها و کسب و کارها تشکیل شده و ما اعتقاد داریم برای تعریف مسائل در سطح کلان و کسب و کار بر مبنای هوش مصنوعی لازم است تعاملاتی را با دستگاه ها و کسب و کارهای ذی ربط داشته باشیم. وی افزود: ما برای توسعه کاربردهای هوش مصنوعی که بیشتر با کسب و کارهای خرد مرتبط است با استارت آپ ها و برای گسترش نوآوری نیاز به همکاری با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی داریم و به همین منظور آماده تعامل و همکاری با آنها هستیم.
دکتر انصاری گفت: در حال حاضر ما تفاهم نامه هایی با بعضی از دانشگاه ها و مجموعه های وزارت ارتباطات منعقد کرده ایم تا از ظرفیت های لازم برای تعریف مسئله و عقد قراردادهای لازم و همینطور از پتانسیل علمی و پژوهشی دانشگاه ها استفاده نماییم. ما با دعوت از مجموعه های مختلف به دنبال شنیدن مسائل آنها و تعریف چند مسئله به صورت مشخص و حل آنها با استفاده از ظرفیت دانشگاه ها و استارت آپ ها هستیم و هدف ما این است که محصول و یا خدمتی کاربردی و تجاری ارائه دهیم و با پیش بینی هزینه فایده کار خیلی وابسته به منابع دولتی و دستگاه های حاکمیتی نباشیم.
وی ادامه داد: این مرکز برای ایجاد هم افزایی و اشتراک داده ها و سوابق و تجارب فنی و علمی، به دنبال تمرکز کلیه فعالیت هایی است که در مجموعه های مختلف از جمله دانشگاه ها و استارت آپ ها  به صورت پراکنده در حال انجام است و ما در این مرکز اطلاعات را تجمیع و در اختیار آنها قرار می دهیم.
مهندس رحمتی نژاد رئیس مرکز مدیریت اطلاعات و حوادث سازمان مدیریت بحران کشور در جلسه مذکور گفت: این سازمان درخصوص حوادث طبیعی کار می کند و ما می توانیم با استفاده از هوش مصنوعی، پیش بینی هایی که از این طریق صورت می گیرد همچون موضوعاتی مانند سیل، فرونشست زمین، رانش زمین، زلزله، تگرگ، طوفان و آتش سوزی جنگل ها، رعد و برق و … را دقیق تر ببرسی نماییم. همچنین بهره بردارهای این مسئله حوزه های دیگری چون وزارت نیرو، وزارت کشاوری و سایر سازمان های دیگر نیز می توانند باشند. ما از توانمندی هایی که در این حوزه وجود دارد استقبال می کنیم و سعی می کنیم براساس نوع فعالیت و داده های تولید شده، این اطلاعات و داده ها را به مبادی ذی ربط متصل نماییم.
مهندس رحمتی نژاد افزود: من از کلیه مجموعه ها درخواست دارم تا اطلاعات مربوط به توانمندی ها و نیازهای خود را در اختیار این سازمان قرار دهند تا برای حوادث طبیعی که مربوط به این سازمان می باشد با تجمیع اطلاعات، ابزارها و الگوریتم ها و تکنولوژی مناسب تعریف شود.
دکتر احمدی رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی ضمن تشکر از وزارت ارتباطات به خاطر باز کردن بابی که نیاز امروز همه مجموعه ها می باشد گفت: ما در وزارت جهاد کشاورزی به تازگی به همراه شورای اجرایی فناوری اطلاعات،  سند راهبردی کشاورزی هوشمند ایران را تهیه کرده ایم. در حال حاضر در مباحث بین المللی از پیوند داده و فناوری های نوآورانه و استفاده از آنها در عرصه های کشاورزی به عنوان انقلاب چهارم کشاورزی نام می برند و این اهمیت هوش مصنوعی و فناوری هایی که در این عرصه وجود دارد را نشان می دهد. وی ادامه داد: ما بیشتر تولید اطلاعات می کنیم و مدل تصمیم سازی برای مدیریت نداریم. تکنولوژی های فناورانه راهکاری است که شما در این مرکز ایجاد کرده اید. جای کار بسیار است و ما هم استقبال می کنیم. کشاورزی هوشمند بدون استفاده از پیشرفت های دانش بنیان و وزارت ارتباطات نمی تواند کاری انجام دهد.
دکتر معینی راد نماینده بخش سنجش از راه دور پژوهشگاه فضایی ایران گفت: در جلساتی که با سازمان مدیریت بحران و جهاد کشاورزی داشتیم ما در حوزه تعیین سطح زیر کشت محصولات، تعیین نوع محصول و تفکیک انواع محصول با استفاده از تصاویر ماهواره ای در چندین استان کشور کارهایی را انجام داده ایم و ما می توانیم با تصاویر ماهواره ای سطح زیادی از زمین را پوشش دهیم که مزایای بسیار ارزشمندی برای ما دارند، همینطور درخصوص برآورد تولید گندم همکاری خوبی با سازمان برنامه و بودجه و جهاد کشاورزی داشتیم و یا در زمینه تشخیص بیماری های کشاورزی از ترکیب فناوری فضایی و IoT استفاده نمودیم همچنین درخصوص مدیریت بحران در خصوص سیل سال ۹۸ با سازمان مدیریت بحران همکاری داشتیم. وی افزود: ما نیازمند همکاری بیشتری بین سازمان های مختلف هستیم که به صورت پراکنده در حوزه سنجش از راه دور فعالیت می کنند. وی افزود: ما برای توسعه و بهبود عملکردمان نیاز به تعامل بیشتری با بخش IT و هوش مصنوعی و سایر ارگان هایی مثل جهاد کشاورزی و مدیرت بحران و … که نیازمند به استفاده از سنجش از راه دور هستند داریم.
دکتر عباد زاده نماینده دانشگاه امیر کبیر در حوزه هوش مصنوعی نیز گفت: دانشگاه امیر کبیر اولین دانشگاهی است که رشته هوش مصنوعی را راه اندازی کرده و اولین دانشجوی دکتری در این زمینه از دانشگاه امیرکبیر فارغ التحصیل شده است و همچنین یک سال است که قطبIOT  هوشمند را در این دانشگاه داریم، لذا می توانیم از لحاظ علمی و تحقیقات کمک بسیار موثری در خصوص هوش مصنوعی داشته باشیم. ما از ارگان های دولتی می خواهیم تا مسایل مربوط به خود را به صورت جزئی برای ما مشخص کنند تا ما بتوانیم با سرعت بیشتری مسائل را حل کنیم.
دکتر نقاش نماینده دانشگاه امیرکبیر در حوزه مهندسی هوا فضا گفت: ما در دانشکده هوا فضا بر روی انواع پرنده های مسافر یا بالگردان کار کرده ایم و در سالهای اخیر ماموریت ها از قبیل حمل محموله و عکس برداری و فیلم برداری از بالا تعقیب شی، جنگلکاری، نقشه برداری، خاموش کردن آتش، مدیریت انبار و … را انجام داده ایم. در حال حاضر بنا به نیاز بخش خصوصی یا دولتی آماده همکاری در این خصوص هستیم. وی ادامه داد: ما یک تیم فعال دانشجویی داریم که از سال ۲۰۱۱ روی این بحث کار کرده که جوایز بین المللی نیز کسب کرده است و درصورت طراحی مسئله از سوی سازمان های درخواست کننده آمادگی انجام کار را داریم.
نمایندگان استارت آپ ها و دانشگاه های حاضر در جلسه نیز ضمن تشکر از مسئولین برگزار کننده جلسه به معرفی فعالیت ها و توانمندی های خود پرداخته و اظهار داشتند، از همکاری با ارگان های مختلف استقبال کرده و برای استفاده از دانش بخش های مختلف دولتی برای تعریف الگوریتم های دقیق تر جهت تصمیم سازی، ابراز علاقه نموده و آمادگی خود را برای تعامل با ذی نفعان اعلام نمودند.  
بنابراین گزارش مقرر گردید مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه نیز به عنوان مجموعه دولتی با همکاری دستگاه های ذی ربط به طرح مسایل مرتبط، که با کمک هوش مصنوعی قابل حل هستند، پرداخته و هماهنگی لازم را بین مجموعه های دانشگاهی، پژوهشی، دانش بنیان و استارت آپ ها انجام دهد. همچنین جهت گفتگو و ایده پردازی بین مجموعه های مختلف کمیته یا شورای راهبری پژوهشی تشکیل شود تا در فرصت مناسبی از سایر مجموعه هایی که به حوزه سنجش از راه دور و هوش مصنوعی مرتبط هستند دعوت به عمل آورده و از پیشنهادات و دانش آنها نیز استفاده شود. در این کمیته ایده ها دسته بندی شده و سپس به سازمان ها و مجموعه های مرتبط ارائه می شوند.
ضمنا مقرر گردید در جلسات آینده از تعدادی از صنایع بزرگ دعوت به عمل آورده تا استارت آپ ها ایده های خود را به به این صنایع ارائه دهند و بتوانند آنها را به بهره برداری برسانند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.