رگولاتوری

January 25, 2021
17:02 دوشنبه، 6ام بهمنماه 1399
کد خبر: 120477

رشد 15 درصدی اعتبارات بخش ICT در بودجه 1400/ کاهش 2.1 درصدی سهم اعتبارات ICT نسبت به کل بودجه عمومی

ICTna.ir – جمع کل اعتبارات بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در لایحه بودجه سال 1400 رشدی حدود 15 درصد نسبت به قانون بودجه سال 1399 دارد اما با این حال، درصد سهم این اعتبارات نسبت به کل بودجه عمومی کشور در مقایسه با سال 1399 به 16/2 درصد از کل بودجه کاهش یافته است.
 
Budget 1400.jpg
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، اعتبارات بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در لایحه بودجه سال 1400 در دو بخش برنامه‌ای و متفرقه قابل احصا هستند و و شامل اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای هستند.
 
 بررسی‌ها نشان می‌دهد اگرچه اعتبارات برنامه‌ای این حوزه شامل هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در لایحه بودجه سال 1400 نسبت به قانون بودجه سال 1399 بیش از 12 درصد کاهش داشته، اما در مقابل اعتبارات ردیف‌های متفرقه مرتبط شامل هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای 37 درصد افزایش یافته است.
 
به طور کلی سهم این بخش نسبت به کل بودجه عمومی کشور طی سال های 1395 تا 1400 جز در سال ۱۳۹۹ همواره با روندی رو به کاهش همراه بوده و در لایحه بودجه سال 1400 نسبت به قانون ۱۳۹۹ سهم فاوا از 3.05 به 2.16 درصد از کل بودجه عمومی کاهش خواهد یافت.
 
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در بررسی بودجه مصارف بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشنهاد داده است: باتوجه به اینکه قانون‌گذار در احکام برنامه پروژه‌هایی را تعریف کرده، نیاز به ایجاد پروژه‌های جدید است. منابع این پروژه‌ها از محل اعتبارات قابل اکتساب از طیف‌های بلااستفاده ناشی از گذار آنالوگ به دیجیتال شبکه‌های تلویزیونی، تسهیل سرمایه‌گذا‌ری در زمینه استخراج رمزارزهای انرژی‌بر و اخذ مالیات از آن و اخذ مالیات و عوارض از تبلیغات و فعالیت فعالین عرصه تبلیغ در سکوهای خارجی مانند گوگل و اینستاگرام قابل تامین است.
 
اعتبارات بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات بیش از آنکه در ردیف‌های برنامه‌ای مرتبط قرار داشته باشند، در ردیف‌های متفرقه گنجانده می‌شوند که این امر رهگیری محل هزینه و تحقق برنامه‌های متناظر را با دشواری مواجه می‌سازد. هرچند ماهیت پویای طرح‌های مرتبط با این حوزه ممکن است وجود برخی ردیف‌های متفرقه را توجیه‌پذیر کند، اما تکرار هر ساله این ردیف‌ها طی حداقل شش سال پی در پی نشان می‌دهد می‌توان برای برخی از این طرح‌ها ذیل دستگاه‌های مربوطه ماهیت برنامه‌ای در نظر گرفت و برای آن اعتبارات لازم را منظور کرد.
 
به گفته مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، جهت اثربخشی هزینه‌های بودجه‌ای در حوزه فاوا به هدایت ساختاری متمرکز نیاز است و پیشنهاد می‌شود طبق بند «۱۱» ماده (۳) اساسنامه مرکز ملی فضای مجازی کشور، مصوبه ۱۳۹۱ شورای عالی فضای مجازی، تسهیم و توزیع بودجه طرح های کلان یا فرادستگاهی مصوب شورای عالی از طریق مبادله موافقتنامه با مرکز ملی فضای مجازی صورت گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.