اپلیکیشن

تلفن همراه

January 27, 2021
16:39 چهارشنبه، 8ام بهمنماه 1399
کد خبر: 120562

اپلیکیشن Tilt Brush گوگل، متن باز شد

 
اپلیکیشن Tilt Brush که برای کشیدن نقاشی در فضای واقعیت مجازی کاربرد دارد، از این پس به‌عنوان پروژه‌ی متن باز شناخته می‌شود. 
 
گوگل رسما اعلام کرد فرایند توسعه‌ی Tilt Brush، اپلیکیشن نقاشی مبتنی‌ بر واقعیت مجازی را به ‌پایان می‌رساند و آن را به‌صورت متن باز (Open Source) در دسترس قرار می‌دهد. Tilt Brush یکی از شناخته‌شده‌ترین اپلیکیشن‌های حوزه‌ی واقعیت مجازی محسوب می‌شود.
 
Tilt Brush در سال ۲۰۱۵ پس از انتشار برای هدست‌‌های واقعیت مجازی اچ تی سی وایو (HTC Vive) و آکیولس ریفت (Oculus Rift)، توسط گوگل تصاحب شد و مدتی کوتاه پس ازآن، به‌صورت رسمی در برنامه‌های بزرگ گوگل برای واقعیت مجازی نظیر Google Cardboard و هدست‌ Daydream وارد شد. 
 
قابلیت اصلی Tilt Brush امکان کشیدن نقاشی سه‌بعدی در محیط واقعیت مجازی است؛ اما در دورانی که تحت مدیریت گوگل فعالیت می‌کرد برخی به‌روزرسانی‌های جالب به‌ خود دید که از بین آن‌ها می‌توانیم به پشتیبانی از حالت چندنفره اشاره کنیم.
 
گوگل همچنین یک مجموعه‌ابزار متن باز را برای Tilt Brush در دسترس قرار داد که به ‌لطف آن، کاربران می‌توانستند از نقاشی‌های Tilt Brush برای استفاده در انیمیشن، خروجی بگیرند. براساس گزارش ورج، گوگل از این پس قصد توسعه دادن Tilt Brush را ندارد و پشتیبانی از این اپلیکیشن در آینده توسط کاربران از آن انجام می‌شود. 
 
کد منبع تیلت براش هم‌اکنون در گیت هاب قابل‌ دسترس است؛ اما گوگل به‌ خاطر محدودیت‌های ناشی از کسب مجور، مجبور شده است برخی از قابلیت‌های نسخه‌ی متن باز اپلیکیشن را حذف کند. در همین راستا، این شرکت به‌تازگی دستورالعمل‌های بازسازی قابلیت‌های حذف‌شده از تیلت براش را منتشر کرده است تا افرادی که سراغ کد منبع اپلیکیشن می‌روند، قابلیت‌ها را مجددا وارد تیلت براش کنند. گوگل می‌گوید اپلیکیشن Tilt Brush قرار است همچنان روی تمامی فروشگاه‌های بزرگ اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی در دسترس باشد. 
 
Tilt Brush جدیدترین نمونه از پروژه‌های متوقف‌شده‌ی گوگل در حوزه‌ی واقعیت مجازی محسوب می‌شود. هدست‌ واقعیت مجازی Daydream پس از عرضه‌ی پیکسل ۴ به پایان راه رسید و در سال ۲۰۱۹ گوگل از پایان توسعه‌ی پروژه‌ی Cardboard و تبدیل کردن آن به اپلیکیشن متن باز خبر داد. در همان سال ۲۰۱۹ سرویس دوربین و ویدئوی Jump نیز به پایان راه رسید و فعالیت اپلیکیشن واقعیت مجازی Expeditions در حوزه‌ی سفر، در سال ۲۰۲۰ متوقف شد.
 
گوگل همچنان در حوزه‌ی واقعیت مجازی فعال است؛ اما بسیار کمتر از قبل روی آن تمرکز می‌کند. این شرکت ‌ نسخه‌ی واقعیت مجازی یوتیوب و گوگل ارث (Google Earth) را دارد و به‌عنوان مالک استودیوی سازنده‌ی بازی‌ واقعیت مجازی با نام Owlchemy Labs شناخته می‌شود. 
 
گوگل و آلفابت بارها پروژه‌های خود را تعطیل کرده‌اند. یکی از جدیدترین نمونه‌ها، پایان کار پروژه‌ی هشت ساله‌ی Loon بود. تبدیل کردن اپلیکیشن‌ها به پروژه‌ی متن باز، روش بسیار خوبی برای پایان پشتیبانی از آن‌ها است؛ با این کار افرادی که مشغول استفاده از اپلیکیشن هستند می‌توانند همچنان به استفاده از آن ادامه دهند. اینکه سرنوشت Tilt Brush بدون منابع گوگل قرار است به کجا ختم شود، فعلا نامشخص است. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.