رسانه‌های اجتماعی

January 29, 2021
16:31 جمعه، 10ام بهمنماه 1399
کد خبر: 120593

فیسبوک، اپل را به به دادگاه می‌کشاند

گفته می‌شود فیسبوک در حال آماده‌سازی برای طرح دادخواست علیه اپل به اتهام رفتار ضد رقابتی، به‌ویژه در رابطه با قابلیت شفافیت ردیابی در برنامه‌ی ای‌مسیج است.
 
با نگاهی به سالیان گذشته، روابط متقابل اپل و فیسبوک همواره توأم با نفرت و دشمنی بوده و گویا زخم دیرنه‌ی این دو شرکت با سیاست‌های حریم خصوصی اپل سَر باز کرده است؛ سیاست‌هایی که به‌طور علنی بخش تبلیغات را هدف قرار می‌دهند و این به مزاج فیسبوک، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تبلیغاتی خوش نیامده است. بنا بر گزارش MacRumors، غول رسانه‌های اجتماعی، در اقدامی علیه اپل طرح دعوی جدیدی با مضمون انحصارطلبی اپل تنظیم کرده است. به ادعای فیسبوک، اپل با اجرای قوانین اپ استور که ظاهرا خودش مجبور به رعایت آن نیست، از قدرت خود در صنعت گوشی‌های هوشمند سوءاستفاده می‌کند. فیسبوک استدلال می‌کند که قوانینی مانند استفاده‌ی توسعه‌دهندگان از خدمات پرداخت درون برنامه‌ای اپل، رقابت در زمینه‌هایی از جمله گیمینگ، برنامه‌های پیام‌رسان و بخش خریدهای درون برنامه‌ای را دشوارتر می‌کند.
 
چندی پیش، اپل ویژگی ATT را به‌عنوان قابلیتی در iOS و آیپد OS رونمایی کرد و به‌نوعی دلیل تمامی این جدال‌ها همین ویژگی عنوان می‌شود. پیش‌بینی می‌شود قابلیت شفافیت ردیابی تبلیغات در اوایل سال ۲۰۲۱ به iOS 14 وارد شود. این بدان معنی است که وقتی این قابلیت فعال باشد، هر برنامه‌ای که روی آیفون یا آیپد اجرا می‌شود، قبل از دسترسی به داده‌های خاصی که می‌تواند برای ردیابی در سایر برنامه‌ها استفاده شود، باید از کاربر اجازه‌ی دسترسی بگیرد و کاربران می‌توانند درخواست شرکت‌ها را قبول کنند یا آن را نپذیرند. همچنین غول فناوری کوپرتینو برچسب‌های IDFA را در اپ استور ارائه داده است. این برچسب‌ها این امکان را فراهم می‌کنند که کاربر قبل از بارگیری برنامه، نوع و هدف داده‌های جمع‌آوری‌شده را مشاهده کند.
 
فیسبوک ادعا می‌کند که این درخواست‌ها ناعادلانه است؛ زیرا به نظر نمی‌رسد که اپل آن‌ها را رعایت کند و این یک مزیت رقابتی برای آن محسوب می‌شود. با‌این‌حال، شواهد نشان می‌دهند که برنامه‌های اپل کاربران را ردیابی نمی‌کنند یا داده‌ها را برای اهداف تبلیغاتی به اشتراک نمی‌گذارند؛ بنابراین ادعای فیسبوک کمی تأمل‌برانگیز است. از طرف دیگر، اپل به‌طور رسمی اعلام کرده است که تمامی برنامه‌هایش از قابلیت‌های مذکور مستثنی نیستند و همگی به شفافیت حریم خصوصی مجهز می‌شوند.
 
انتظار می‌رود علاوه بر شفافیت ردیابی برنامه، کانون توجه‌ی فیسبوک روی عدم پذیرش اپل در اجازه دادن به نصب پیام‌رسان‌های شخص ثالث به‌عنوان گزینه پیش‌فرض در گوشی‌های آیفون و آیپد معطوف شده باشد. این شرکت در سپتامبر ۲۰۲۰ (شهریور ۱۳۹۹)، با لابی‌گری امکان این را فراهم کرد که کاربران مسجر فیسبوک را به‌صورت پیش‌فرض بجای آی‌مسیج انتخاب کنند؛ اما اکنون ادعا می‌شود که اپل با هدف جلوگیری از مهاجرت کاربران به سایر برندهای گوشی هوشمند، اجازه نمی‌دهد پیام‌رسان‌های دیگر به‌عنوان پیش‌فرض تنظیم شوند.
 
در مستندات گزارش آمده است که فیسبوک در دادخواست احتمالی خود علیه اپل شرکت‌های دیگری را دعوت کرده است که طبیعتا یکی از متحدان اپیک گیمز خواهد بود. برای یادآوری، شرکت یادشده از زمان حذف بازی فورتنایت (Fortnite) از اپ استور به دلیل نقض قوانین اپل، درگیر نبرد حقوقی با اهالی کوپرتینو است. شواهد نشان می‌دهد که طی ماه‌های اخیر تنش بین اپل و فیسبوک به‌طور فزآینده‌ای در حال افزایش است. به‌عنوان مثال، در ماه دسامبر ۲۰۲۰ (آذر ۱۳۹۹)، فیسبوک تبلیغاتی ضد قابلیت‌های حریم خصوصی اپل در روزنامه‌های بزرگ ایالات متحده‌ی آمریکا منتشر کرد. در تبلیغات یادشده، این شرکت رسانه‌های اجتماعی خود را به‌عنوان قهرمان مشاغل کوچک معرفی می‌کند و با محور قرار دادن مشاغل کوچک، قصد دارد آن‌ها را به‌عنوان قربانیانی به نمایش بگذارد که ظاهرا درگیر جنگ غول‌ها شده‌اند.
 
چهارشنبه‌ی گذشته، در جریان آخرین گزارش مالی فیسبوک با سرمایه‌گذاران، مارک زاکربرگ مدیرعامل این شرکت گفت: «تجارت اپل به‌طور فزاینده‌ای بر به دست آوردن سهم برنامه‌ها و خدمات علیه ما و سایر توسعه‌دهندگان متمرکز است؛ بنابراین اپل انگیزه استفاده از موقعیت و بستر اصلی خود برای تداخل در نحوه کار برنامه‌های ما را دارد و آن‌ها این کار را مرتبا برای ترجیح دادن برنامه‌هایشان انجام می‌دهند».
 
اگرچه ممکن است فیسبوک به‌دنبال جبران خسارت‌های مالی باشد؛ اما گزارش خاطرنشان می‌کند که با وجود اقدامات قانونی، فیسبوک ممکن است تصمیم بگیرد که پرونده را به دادگاه نکشاند. اعتقاد بر این است که عامل تأثیرگذار در این زمینه اختلاف نظر داخلی فیسبوک است. مدیران اجرایی در مورد احتمال تعمیق مبارزات عمومی خود علیه اپل با مقاومت داخلی برخی کارمندان رو‌به‌رو هستند. به‌طور کلی، برخی از کارمندان ظاهرا نگران هستند که فیسبوک یک قربانی قانع‌کننده نباشد؛ زیرا با توجه به موراد متعدد در رفتارهای انحصارطلبانه و مدیریت نادرست داده‌های کاربران، این شرکت بسیار متزلزل شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.