سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

January 30, 2021
20:26 شنبه، 11ام بهمنماه 1399
کد خبر: 120619

رشد چشمگیر بازار لپ تاپ در سال ۲۰۲۰

طبق آمار، تعداد لپ‌تاپ‌های عرضه‌شده در سال ۲۰۲۰ رشد سالانه‌ی ۲۶ درصدی تجربه کرده و این روند روبه‌رشد قرار است در سال ۲۰۲۱ ادامه داشته باشد. 
 
براساس آمار موسسه‌های پژوهشی، ۲۱۰ میلیون دستگاه لپ تاپ و ۱۵۷ میلیون دستگاه دسکتاپ در سال ۲۰۱۰ به بازار عرضه شدند. در طول دهه‌ی گذشته عرضه‌ی لپ‌تاپ‌ با کاهش مواجه شد و در سال ۲۰۱۶ به ۱۵۶٫۸ میلیون دستگاه رسید؛ اما در چند سال اخیر وضعیت بازار لپ‌تاپ به ‌شکل محسوس بهبود پیدا کرده است. از طرف دیگر و مطابق‌ آمار، عرضه‌ی دسکتاپ طی ۱۰ سال اخیر به‌صورت مداوم کاهش پیدا کرده است.
 
به گزارش GSMArena، اکسی بلاگن انتظار دارد ۲۲۵ میلیون دستگاه لپ تاپ در سال جاری میلادی به بازار عرضه شود که ۲۱۸ میلیون دستگاه بیشتر از سال گذشته‌ی میلادی است. انتظار می‌رود فروش لپ‌تاپ در همین سطح به ‌ثبات برسد. مؤسسه‌ی IDC می‌گوید در سال ۲۰۲۳ بالغ‌ بر ۲۱۶ میلیون واحد لپ تاپ  عرضه خواهد شد. 
 
آمار مؤسسه‌ی Canalys برای سال ۲۰۲۰، متفاوت است و براساس آن تعداد بیشتری لپ تاپ (۲۳۵٫۱ میلیون دستگاه) و تعداد کمتری دسکتاپ (۶۱٫۹ میلیون دستگاه) در سال ۲۰۲۰ عرضه شده‌اند. این مؤسسه‌ی نمودار زیر را منتشر کرده است که آمار عرضه‌ی لپ‌تاپ‌ و دسکتاپ را در سال‌های اخیر مقایسه می‌کند.
 
آمار فروش کامپیوتر دسکتاپ در 10 سال اخیر از نگاه کانالیس
 
همان‌طور که می‌‌شد تصور کرد و تاکنون بارها در آمار مشاهده شده است، دنیاگیری ویروس کرونا باعث شد تقاضا برای لپ‌تاپ در سال ۲۰۲۰ به ‌شکل محسوس افزایش پیدا کند. مطابق آمار، در سال ۲۰۲۰ تعداد لپ‌تاپ‌های عرضه‌شده ۲۶ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۹ بوده است. لنوو در صدر فهرست دیده می‌شود و با ۷۲٫۷ میلیون دستگاه، یک‌چهارم بازار را در اختیار دارد. در رتبه‌‌های دوم و سوم اچ‌پی و دل با ۶۷٫۶ و ۵۰٫۳ میلیون دستگاه لپ تاپ قرار گرفته‌اند. 
 
افزایش تقاضا برای لپ تاپ باعث شد درآمد شرکت‌های تولیدکننده‌ی آن در سال ۲۰۲۰ افزایش پیدا کند و به مجموعا ۱۴۰٫۳ میلیارد دلار برسد. این موضوع نشان می‌دهد درآمد سازندگان لپ‌تاپ در طول یک سال ۴٫۶ میلیارد دلار رشد کرده است. انتظار می‌رود درآمد شرکت‌های تولیدکننده لپ تاپ در سال ۲۰۲۱ افزایش یابد و به ۱۴۲٫۱ میلیارد دلار برسد. ایالات متحده همچنان بزرگ‌ترین بازار لپ تاپ مانده و ۳۶٫۱ میلیارد دلار درآمد برای تولیدکنندگان آن به ‌ارمغان آورده است. چین و ژاپن با ۱۹٫۶ میلیارد دلار و ۹٫۸ میلیارد دلار درآمد در رتبه‌های دوم و سوم جای دارند.
 
گفته می‌شود صرفا ۷۹ میلیون دستگاه دسکتاپ در سال گذشته‌ی میلادی به بازار عرضه شده‌ و روند کاهشی عرضه‌ی PC ادامه خواهد داشت و در سال ۲۰۲۴ به ۷۳ میلیون دستگاه خواهد رسید.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.