فناوری اطلاعات

موتور جستجوی سه بعدی Physna می‌خواهد به گوگل جهان فیزیکی تبدیل شود

منبع: پیوست
استارت‌آپی به نام فیسنا قرار است به موتور جستجوی جهان فیزیکی تبدیل شود. این استارت‌آپ ادعا کرده که مشکلات ریاضی جستجو در فضای سه بعدی را رفع کرده است. فیسنا در حال حاضر  در وب‌سایت خود به شما اجازه می‌دهد مدل‌های سه بعدی را بارگذاری، جستجوی و روی آن همکاری کنید.
 
در ماه ژوئن سال ۱۹۹۹ صندوق سرمایه سکویا (Sequoia Capital) و کلینر پرکینز (Kleiner Perkins) ۲۵ میلیون دلار روی شرکتی که در مراحل اولیه توسعه یک موتور جستجو به نام گوگل بود سرمایه‌گذاری کردند و انقلابی درزمینه سازماندهی و اشتراک دانش را بنیان نهادند. حالا صندوق سرمایه سکویا روی موتور جستجوی دیگری سرمایه‌گذاری کرده است که به اشیا سه بعدی مربوط است و هم‌زمان با ورود تکنولوژی‌های حس سه بعدی به گوشی‌های مشتریان قرار است در محاسبات فضایی انقلاب کند.
 
این تصویری است که شان مگوایر از صندوق سرمایه‌ سکویا برای استارتاپ فیسنا در اوهایو دارد.
 
مگوایر و سکویا به همراه صندوق سرمایه‌گذاری دیگری به نام درایو (Drive) که توسط مارک کوامی و کریس آلسن دو همکار سابق سکویا بنیان‌گذاری شده ۲۰ میلیون دلار روی این استارت‌آپ سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
 
مگوایر می‌گوید: «برای انجام جستجوی سه بعدی یک مشکل ریاضیاتی وجود دارد. چطور باید متریکی تعریف کرد که دیگر اشیا مشابه سه بعدی را نشان دهد. این مسئله مدت‌ها است که از لحاظ ریاضی مشکل ساز است، وقتی من برای اولین بار با پاول پاورز [بنیانگذار فیسنا] ملاقات کردم او یک متریک فاصله نوین و عالی برای مقایسه اشیا سه بعدی داشت. اگر شما یک متریک فاصله داشته باشید، می‌توانید اشیا را با توجه به فاصله پیدا کنید. تفکر پشت این موضوع بسیار خلاقانه است. اگر بخواهم آنرا به زبان ریاضی مدرن بیان کنم باید بگویم که شامل ایده‌هایی بسیار پیشرفته و البته عملی است.»
 
ایده پاورز و تکنولوژی فیسنا مدت‌ها آزموده شده است.
 
پاورز که یک وکیل آموزش دیده و قلبا کارآفرین است به واسطه کار قبلی‌اش به عنوان وکیل اموال ذهنی با مسئله جستجوی سه بعدی آشنا شد.
 
پاورز به این دلیل قانون اموال ذهنی را انتخاب کرد که تصور می‌کرد این حوزه جالب‌ترین وجه اشتراک تکنولوژی و حقوق محسوب می‌شود و می‌تواند پایه مناسبی برای کار بعدی او تبدیل شود. پاورز در زمان تمرین خود با یک مسئله بزرگ مواجه شد در حالی که دستگیری دزدی اموال ذهنی در زمینه خدمات و نرم‌افزار آسان است اما شناسایی محصولات یا بخش‌هایی که به عنوان اسرار تجاری به سرقت می‌روند دشوار است. پاورز می‌گوید: «ما همیشه می‌توانیم دزدی اموال ذهنی دو بعدی را پیدا کنیم، اما دستگیری دزدی اموال سه بعدی دشوار است.»
 
پاورز از ابتدای راه‌اندازی این استارت‌آپ‌ در سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ برای توسعه محصول با گلن وارنر هم‌بنیان‌گذار و رئیس بخش تکنولوژی همکاری کرد و در ابتدا این طرح قرار بود از دزدی طراحی محصولات جلوگیری کند. به شکل غم‌انگیزی درست زمانی که فیسنا تحول خود به یک موتور جستجوی سه بعدی را آغاز کرد وارنر از دنیا رفت.
 
پاورز دست به کار شد و شرکت و تیم اجرایی را با کمک دنیس دیمیر که در سال ۲۰۲۰ پس از یک دوره فعالیت به عنوان مسئول ارشد تکنولوژی و رئیس فنی گوگل کلود به این شرکت پیوست بازسازی کرد. دیمیر سال گذشته گفته بود: «زمانی که من منتقل شدم با دو کیف سوار هواپیما شدم و تا زمانی که خانه‌ای بگیرم به هتل رفتم.»
 
بزرگان دیگری نیز به لطف ارتباط آلسن و کوامی با دره سیلکون به این استارتاپ جذب شده‌اند. جیسون وارنر مدیر ارشد تکنولوژی و عضو هیئت مدیره شرکت هاست اینترنتی و توسعه نرم‌افزاری گیت‌هاب که کوامی در آنجا رئیس هیئت مدیره است از جمله اشخاص سرشناسی است که جذب این پروژه شده است.
 
پس از اینکه سال گذشته وب‌سایت رویارویی مشتری Thangs.com راه‌اندازی شد، کوامی و مگ‌وایر و وارنر در فیسنا ترکیبی از گیت‌هاب و گوگل را می‌دیدند.
 
در این وب‌سایت کاربران می‌توانند با ارائه توصیفی از اشیا یا بارگذاری تصویر یا مدلی از آن شی، آن‌را جستجو کنند. مایک‌ مورفی از وب‌سایت خبری و تحلیلی پروتکل (Protocol.com) می‌گوید که این وب‌سایت یک جهان کوچک اشیا است که دوست داران چاپ سه بعدی از آن استفاده می‌کنند. اما این وب‌سیات همچنین به کاربران خود اجازه می دهد که تاریخچه مشتری از هر مدل یا اجزای مدل را نیز مشاهده کنند و به نمایش بگذارند.
 
کاربران می‌توانند پروفایل‌هایی را تنظیم کنند و مدل‌های خود را در آنجا ذخیره کرده و روی آن همکاری کنند و درمورد مدل‌های عمومی اظهارنظر کنند.
 
آنچه توجه مگوایر را جلب کرد چگونگی جذب کاربران به این وب‌سایت رایگان بود. او می‌گوید: «۱۰ها‌ هزار نفر روزانه از آن استفاده می کنند». بسیاری از شرکت‌های موفق برای فروش محصولات از یک دیدگاه ترکیبی رایگان یا حرفه‌ای استفاده می‌کنند.» مگوایر می‌گوید: «آنها یک نسخه رایگان دارند و مردم می‌گویند همیشه از آن استفاده می‌کنند و آنرا دوست دارند. این بنیانی است که می‌توان روی آن ساخت.»
 
مگوایر فکر می‌کند که موج محاسبه فضایی سریع‌تر از آنچه تصور می‌شود می‌آید.
 
فیسنا می‌تواند به یک مرکز تکنولوژی تبدیل شود که کاربران می‌توانند اشیا سه بعدی را داخل گوشی‌های خود اسکن کنند و یک مدل برای باز تولید داشته باشند یا چیزی که بتواند به یک فایل برای چاپ سه بعدی تبدیل شود.
 
به گفته پاورز در حال حاضر صد‌ها شرکت با پیشنهادات مختلفی برای استفاده از این تکنولوژی به این استارت‌آپ مراجعه کرده‌اند.
 
پاورز می‌گوید: « این قابلیت جدید به شما اجازه می‌دهد که وقتی از چیزی عکس می‌گیرید، تنها به نمایش ماهیت یا مکان آن محدود نشود. حتی اگر این جز در داخل یک سازه باشد. ما یک گلدان را خورد می‌کنیم و با تکه‌های آن به شما نشان می‌دهیم که هر جز کجا قرار می‌گیرد.»
 
قرارداد‌های معمولی نرم‌افزار این شرکت برای مشتریان شرکتی بین ۲۵ تا ۵۰ هزار دلار است اما نرم‌افزاری که از محصول فیسنا پشتیبانی می‌کند به گفته پاورز فراتر از یک اپلیکیشن است. پاروز می‌گوید «ما تنها یک محصول نیستیم. ما یک تکنولوژی بنیادی هستیم. شکافی بین جهان فیزیکی و دیجیتال وجود دارد».
 
نرم‌افزار فیسنا از نگاه صندوق سرمایه سکویا و درایو پلی برای از بین بردن این شکاف است.
 

​​