امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 31, 2021
14:09 یکشنبه، 12ام بهمنماه 1399
کد خبر: 120664

واکسن تقلبی کرونا در وب تاریک ۲۷۵ دلار فروخته می شود

 
 
صدها کالا و تجهیزات مربوط به کووید ۱۹ و حتی واکسن تقلبی به قیمت ۲۷۵ دلار در وب تاریک فروخته می‌شوند.
 
به نقل از دیلی میل، تحقیقی جدید نشان می‌دهد تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با ویروس کرونا مانند ماسک طبی، دارو و واکسن در وب تاریک عرضه شده‌اند.
 
همچنین کلاهبرداران با استفاده از وب تاریک ونتیلاتور و دستورالعمل‌هایی در بحران همه گیری کووید ۱۹ می‌فروشند.
 
قیمت کالاهای عرضه شده در وب تاریک مختلف است و وب سایت‌ها نام‌هایی مرتبط با ویروس کرونا مانند covid-testing.in و coronavintheworld.com برخی تجهیزات محافظت شخصی در برابر ویروس کرونا را با قیمت ۵ دلار عرضه می‌کند.
 
اما قیمت بقیه تجهیزات مرتبط با ویروس کرونا در وب تاریک مختلف است؛ مثلاً داروها از ۳۳ دلار، تست ویروس کرونا با قیمت ۲۵۰ دلار و ونتیلاتور با بهای ۱۴۰۰ دلار در این پلتفرم عرضه شده‌اند.
 
دستورالعمل برای سرقت از افراد نیز به قیمت ۷۵ دلار در وب تاریک به فروش می‌رسد. بهای سوابق پزشکی ۱۳۰ دلار و واکسن‌های تقلبی کووید ۱۹ حدود ۲۷۵ دلار است.
 
این در حالی است که نخستین واکسن تقلبی در ماه مارس سال گذشته در وب تاریک عرضه شده اما نخستین واکسن کارآمد در ماه دسامبر ۲۰۲۰ تأیید شد.
 
به گفته محققان، قانونگذاران باید با استفاده از این اطلاعات، ریسکی را بسنجند که چنین بازاری برای سلامت عمومی به وجود می‌آورد.
 
این نتایج بخشی از تحقیقی است که یک ریاضی دانان دانشگاه لندن با همکاری انستیتو آلان تورینگ انجام داده‌اند و در ژورنال EPJ Data Science منتشر کرده‌اند.
 
آندرئا بارونچلی مؤلف ارشد پژوهش می‌گوید: ما از یافته‌هایمان در وب تاریک شگفت زده شدیم. از سوی دیگر سرعت واکنش بازارهای تاریک به اخبار جعلی نیز ما را تعجب زده کرد.
 
در این تحقیق ذکر شده بین یکم ژانویه تا ۱۶ نوامبر ۲۰۲۰ میلادی، ۳۰ انجمن در وب تاریک رصد و ۸۵۱ هزار و ۱۹۹ مورد کالا کشف و فهرست شدند.
 
از ۷۸۸ سایت، ۱۳ مورد به طور خاص به فروش تجهیزات کووید ۱۹ تعلق داشتند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.