تلفن همراه

عرضه اولیه ۵/۴ دلاری سهام رقیب تیک تاک سرمایه‌گذاران را به سمت خود جذب کرد

منبع: پیوست
 
شرکت تکنولوژی کوایشو مالک اپلیکیشن ویدیو‌های کوتاه در چین قرار است ۵/۴ میلیارد دلار از عرضه عمومی خود در بورس هنگ کنگ جذب سرمایه کند که به دلیل تقاضای بالای سرمایه‌گذاران بالاترین هدف جذب سرمایه محسوب می‌شود.
 
 عرضه عمومی اولیه قرار است بزرگترین عرضه عمومی در بیش از یک سال گذشته باشد و ارزش این شرکت را به حدود ۶۱ میلیارد دلار خواهد رساند. کوایشو که توسط هلدینگ تنسنت پشتیبانی می‌شود با شرکت بایت‌دنس یعنی شرکت مادر تیک‌تاک و نسخه چینی آن دویین رقابت می‌کند.
 
هردو شرکت‌ شاهد افزایش تقاضای قشر جوان چین برای تماشا و ضبط ویدیو‌های کوتاه هستند. پلتفرم ویدیو‌های کوتاه کوایشو دومین پلتفرم بزرگ جهان است و براساس داده‌ها خدمات آن در چین به طور متوسط ۳۰۵ میلیون کاربر فعال روزانه در ۹ ماه منتهی به سپتامبر داشته است.
 
کوایشو یا «fast hand» در چین سهام خود را به ارزش ۱۱۵ دلار هنگ کنگ (۱۴.۸ دلار آمریکا) در ازای هر سهام به فروش خواهد رساند که بالاترین حد بازه ۱۰۵ تا ۱۱۵ دلاری محسوب می‌شود که پیش‌تر روزنامه والاستریت برای این عرضه عمومی گزارش کرده بود. معامله سهام این شرکت از ۵ فوریه آغاز خواهد شد.
 
این عرضه عمومی جایگاه هنگ‌کنگ را به عنوان بازاری برای گروه‌های تکنولوژی بزرگ چینی تقویت می‌کند. این شهر در سال‌های اخیر میزبان عرضه عمومی‌های بزرگی همچون میتوان (Meituan) یکی از بزرگترین بازیگران تحویل غذا و رزر سفر و شرکت سازنده گوشی هوشمند شیائومی بوده و همچنین فروش ثانویه سهام شرکت‌هایی همچون گروه علی‌بابا و JD.com که در آمریکا عرضه شدند را نیز شاهد بوده است.
 
ارزش سهام‌های شرکت‌های چینی افزایش یافته است و سهام شرکت میتوان در دوازده ماه گذشته بیش از سه برابر شده است و شیائومی نیز در همین دوره ارزش خود را به دوبرابر رسانده است. شرکت تعیین شاخص هنگ‌ کنگ تابستان گذشته یک معیار متمرکز از تکنولوژی را ارائه کرد و شاخص معروف هنگ کنگ در شش ماه منتهی به روز جمعه گذشته ۳۲ درصد رشد داشته است.
 
کوایشو در حال حاضر از شوق بازار هنگ کنگ و جهان برای عرضه اولیه سود می‌برد. مثلا هلدینگ بین‌المللی اسمور و غول تولید کننده آب بسته بندی نانگفو اسپرینگ هردو پس از عرضه اولیه چندین برابر ارزش پیدا کردند.
 
صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگی همچون مورگان استنلی، بانک آمریکا و هلدینگ رنساس چینی از اسپانسر‌های مهم عرضه اولیه کوایشو محسوب می شوند. ده سرمایه‌گذار مهم با خرید ۲.۴۵ میلیارد دلار سهام در هرجایی از بازه قیمتی به شدت از این عرضه اولیه پشتیبانی کردند.
 
گزینه‌ای به نام کفش سبز (Green Shoe) برای خرید سهام وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد مقیاس قرارداد را تا ۱۵ درصد افزایش دهید که در این صورت در نهایت ارزش این عرضه اولیه به مجموع ۶.۲ میلیارد دلار خواهد رسید.

​​