رسانه‌های اجتماعی

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

February 2, 2021
14:02 سه شنبه، 14ام بهمنماه 1399
کد خبر: 120727

ابررایانه یکی از مولفه های قدرت نرم کشور است / پروژه آزمایشی خودروی هوشمند سال 1400 در کیش راه اندازی می شود

ابرایانه.jpg
 
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه برای حضور در بازارهای جهانی نیاز به ابزار جهانی داریم، صرف نظر کردن از شبکه های اجتماعی را باعث لطمه بسیار جدی به منظومه کسب و کارها و اقتصاد کشور عنوان کرد.
وحید یزدانیان رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات  با اشاره به پنجاهمین سال تاسیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: این پژوهشگاه در پنجاه سال گذشته دستاوردهای بسیارخوبی در توسعه دستاوردهای بومی ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورداشته است.
وی با اشاره به محصولات تولیدی از زمان مرکز تحقیقات مخابرات سابق، افزود: تست و انتقال دانش فنی تجهیزات نسل های 2.5، 3 و 4 و همچنین نسل پنجم تلفن همراه نیز در این سال ها در این مرکز انجام شده است.
یزدانیان به گسترش فناوری اطلاعات در کشور اشاره کرد و گفت: همزمان با توسعه فناوری اطلاعات در کشور سکوهای نرم افزاری و ضد بدافزارهای بومی نیز در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات توسعه یافته است.
وی به اقدامات انجام شده در سال های اخیر اشاره کرد و افزود: برای نخستین بار میزبان نسل پنجم ارتباطات در کشور بودیم و نمونه عملیاتی این نسل با همکاری یکی از اپراتورهای تلفن همراه راه اندازی شد.
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تصریح کرد: ارتقای توان مقابله با حملات سایبری با اجرای پروژه های مشترک با نهاد های مسوول در این حوزه انجام شد و اسناد راهبردی حوزه پدافند غیر عامل در این حوزه را و نرم افزارهای مورد نیاز برای افزایش توان کشور در مقابل حوادث و رویدادها در پژوهشگاه توسعه یافته و عرضه شده است.
وی افزود: سمپوزیوم بین المللی مخابرات که معتبرترین نشست مخابراتی در سطح منطقه است با ارائه مقالات و برگزاری کارگاه های مختلف درباره موضوعات روز ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.
یزدانیان به همکارهای مشترک با اتحادیه جهانی مخابرات اشاره کرد و گفت: گزارش های مشترکی با این اتحادیه به ویژه در موضوع کاربردهای ارتباطات و فناوری اطلاعات برای توانخواهان تهیه شده است.
یزدانیان با اشاره به اولویت پژوهش های کاربردی در این پژوهشگاه، گفت: بر همین اساس در موضوع ارتباطات نوری پرظرفیت با شرکت ارتباطات زیرساخت همکاری داشته ایم.
وی برگزاری رویداد بزرگ تجهیزات بومی شبکه ملی اطلاعات در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات را یکی دیگر از اقدامات انجام شده در این مدت عنوان کرد و افزود: برای نخستین بار مجموعه سیاستگذاران کشور از فعالیت شرکت ها و دستاوردهای آنان در شبکه ملی اطلاعات مطلع شدند و در هفته های آینده نیز دومین نمایشگاه در این حوزه برگزار می شود.
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی کشور توسط سازمان امور اداری و استخدامی کشور، تصریح کرد: این پژوهشگاه با 6 پله صعود رتبه سوم را کسب کرده است که نشان می دهد هم در شاخص های ارزیابی عمومی عملکرد و هم از لحاظ شاخص تعداد مقالات و پژوهش های کاربردی امتیازات مناسبی کسب شده است.
 وی به رونمایی از ابررایانه سیمرغ در هفته های آینده اشاره کرد و افزود: یکی از نیازهای عمده ما در کشور داده های پردازشی است و  با توجه به اینکه اقتصاد آینده مبتنی بر داده است و در کشور در این حوزه کمبود داریم با همکاری یکی از دانشگاه های بزرگ کشور پروژه ابر رایانه سیمرغ را آغاز کردیم که تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد.
یزدانیان تصریح کرد: این ابررایانه در فاز نخست خود 180 ترافلاپس  ظرفیت پردازشی دارد و می تواند خدمات پردازشی را به دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و صاحبان صنایع ارائه کند.
وی افزود: هم اکنون محققین دانشگاهی و پژوهشگران کشور برای تحلیل داده های خود آن را به خارج از کشور ارسال می کنند و برخی مواقع تا ماه ها در انتظار دریافت نتیجه پردازش خود هستند.
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به داده های بدون استفاده در کشور، تصریح کرد: با راه اندازی این ابررایانه امکان استفاده داده فرآهم می شود و کسب و کارها در حوزه های مختلف مانند حمل و نقل می توانند برای شناسایی گروه های هدف خود از امکان پردازش اطلاعات این ابررایانه استفاده کنند.
وی افزود: صنعت انیمیشن و بازی رایانه ای نیز به طور گسترده ای از ظرفیت این ابررایانه می توانند استفاده کنند.
یزدانیان، راه اندازی این ابررایانه را گام نخست در این حوزه عنوان کرد و گفت: این ابررایانه بخشی از نیازهای کشور را مرتفع می کند و برای رفع نیازهای دیگر کشور باید گام های دیگری در این حوزه برداریم و به ظرفیت های پتافلاپس در کشور برسیم.
وی افزود: داشتن ابررایانه برای هر کشوری یکی از مولفه های قدرت نرم آن کشور است و با راه اندازی این ابررایانه ایران وارد کلوپ کشورهای محدود دارای ابررایانه می شود.
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره گسترش ارتباط با مراکز دانشگاهی و پژوهشی نیز گفت: در سال آینده از پروژه های پژوهشی دانشجویی مقاطع مختلف و فرصت های مطالعاتی اساتید که برطرف کننده نیازهای بخش ICT کشور باشد، حمایت می کنیم و این حرکت می تواند باعث تمرکز دانشجویان مقاطع تکمیلی برای حل مشکلات حوزه ICT کشور شود.
وی توسعه تعامل با بخش صنعتی کشور را یکی دیگر از برنامه های سال آینده این پژوهشگاه عنوان کرد و افزود: بخشی از محصولات حوزه ICT نیازمند بخش تحقیقات و توسعه است و به دلیل هزینه بالای آن بخش خصوصی امکان انجام آن را ندارد و به همین منظور پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک مدل مشارکتی با همکاری بخش خصوصی کشور در تولید این محصولات مشارکت می کند.
یزدانیان با اشاره به پژوهشکده ها و مراکز پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تصریح کرد: مرکز مطالعات راهبردی اقتصاد دیجیتال با هدف تدوین اسناد راهبردی و کمک به رگولاتوری بخش و تسهیل در روند شکل گیری منظومه اقتصاد دیجیتال ایجاد شده است.
وی به ایجاد مرکز هوش مصنوعی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد و افزود: یکی از اولویت های کاری سال جاری و آینده ما موضوع هوش مصنوعی است که نقش کلیدی در شکل گیری کسب و کارها در فضای مجازی و حقیقی دارد.
یزدانیان با اشاره به اینکه در حوزه هوش مصنوعی به صورت جزیره ای عمل شده است، تاکید کرد: در مراکز و دانشگاه های مختلف پروژه هایی به صورت مجزا کار شده و همگرا نبوده و زیرساخت های مناسبی نیز برای پردازش در این حوزه وجود نداشته است.
وی افزود: با راه اندازی مرکز هوش مصنوعی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت گسترده ای به دنبال فرهنگ سازی در این حوزه هستیم که از طریق دوره ها و کارگاه های آموزشی برای بخش خصوصی و دولتی مزایای هوش مصنوعی تبیین می شود.
یزدانیان به همکاری های مشترک در حوزه هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: برای انجام پروژه های تحقیقاتی در این حوزه تاکنون با دانشگاه های تهران، صنعتی شریف و امیرکبیر تفاهم کرده ایم و از دانشگاه های دیگر نیز دعوت می کنم که در این حوزه با مرکز هوش مصنوعی این پژوهشگاه همکاری داشته باشند و ما آمادگی ارائه خدمات در این حوزه را داریم.
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، محور دیگر در حوزه هوش مصنوعی را فرآهم کردن زیرساخت های پردازشی در این حوزه عنوان کرد و گفت: یکی از مهم ترین این زیرساخت ها ابررایانه سیمرغ است که بعد از راه اندازی این ابررایانه، مرکز هوش مصنوعی درگاهی برای بهره برداری از این ابررایانه است که نیازهای پردازشی برای هوش مصنوعی را فرآهم می کند.
وی با اشاره به اینکه امکان گردآوری داده های مورد نیاز بخش خصوصی و دانشگاهی در این مرکز وجود دارد، گفت: در این باره با صاحبان داده ها در تعامل هستیم تا کسانی که به دنبال اجرای پروژه ای هستند بتوانند از این داده ها استفاده کنند.
یزدانیان به پژوهش های در حال انجام این پژوهشگاه نیز اشاره کرد و گفت: یکی از این پژوهش ها درباره تاثیرات شبکه های اجتماعی در فرایند های کسب و کار و اقتصاد کشور است که نشان می دهد شبکه های اجتماعی تاثیر بسیاری بر کسب و کارها در کشور داشته و کسب و کارهای مبتنی بر شبکه اجتماعی در دنیا بسیار گسترش داشته است.
وی افزود: در اقتصاد های توسعه یافته مانند آمریکا 70 درصد کسب و کارهای موجود از شبکه های اجتماعی به نحو گسترده ای برای ارائه محصولات و خدمات خود استفاده می کنند.
وی با اشاره به اینکه این کسب و کارها اساس کار خود را در بستر شبکه های اجتماعی بنا کرده اند، افزود: در نبود  این شبکه های اجتماعی این کسب وکارها لطمه جدی وارد می شود.
یزدانیان با اشاره به آسیب های شبکه های اجتماعی، گفت: به این آسیب ها نمی توانیم عنوان شر مطلق بدهیم، این شبکه ها هم مزایا و هم مضرراتی دارند و باید از افراد به خصوص کودکان و نوجوانان در این شبکه ها صیانت شوند.
وی افزود: اگر به دنبال حضور در بازارهای جهانی هستیم باید بدانیم به ابزار جهانی نیاز داریم و در بسترهای جهانی ارائه کالا و خدمات کنیم و هرگونه صرف نظر کردن از شبکه های اجتماعی لطمه بسیار جدی به منظومه کسب و کارها و اقتصاد کشور می زند.
وی با اشاره به راه اندازی نمونه عملیاتی 5G با همکاری یکی از اپراتورها، افزود: نمونه عملیاتی کافی نیست و هم اکنون بر روی کاربردهای 5G تمرکز کرده ایم و هرکجا به پوشش گسترده و پاسخگویی سریع نیاز داریم 5G به کمک ما می آید .
یزدانیان به تفاهم نامه بین پژوهشگاه ICT، معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری ستاد حمل و نقل هوشمند، منطقه آزاد کیش و یکی از اپراتورها اشاره کرد و گفت: بر اساس این تفاهم نامه به دنبال راه اندازی آزمایشی خودروی هوشمند در بستر شبکه 5G هستیم و سال آینده این پروژه در منطقه کیش راه اندازی می شود.
وی در پایان این گفت و گو، افزود: برای همکاری با بخش های مختلف کشور برای کاربردهای 5G می توانیم وارد همکاری و تعامل شویم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.