تحلیل بازار

تلفن همراه

February 6, 2021
14:28 شنبه، 18ام بهمنماه 1399
کد خبر: 120846

کوالکام نسبت به احتمال کمبود چیپ در نیمه اول ۲۰۲۱ هشدار داد

کوالکام ضمن انتشار گزارش مالی درخشان خود برای سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰، نسبت به عدم توانایی در پاسخگویی به تقاضای بالا و احتمال کمبود چیپ در نیمه اول سال ۲۰۲۱ هشدار داد.

به گزارش بلومبرگ، کوالکام مثل اکثر تراشه‌سازها تولید محصولات خود را به شرکت‌های دیگر مثل TSMC و سامسونگ واگذار می‌کند. تلاش این شرکت‌ها برای پاسخگویی به تقاضای شدید تاکنون ناموفق بوده و سبب اعتراض شرکت‌های اتومبیل‌سازی شده است. کریستین امون، مدیرعامل کوالکام دلیل این کمبود را توضیح می‌دهد.

امون می‌گوید زمانی که اوایل سال ۲۰۲۰ ویروس کرونا شیوع پیدا کرد، تقاضا برای چیپ کاهش یافت. اما دورکاری و تحصیل از راه دور تقاضا برای کامپیوترها و عدم تمایل مردم به استفاده از وسایل نقلیه عمومی تقاضا برای اتومبیل‌های شخصی را به شدت زیاد کرد. این موضوع سبب شده تا صنعت اتومبیل و کامپیوتر سفارشات چیپ را به طور ناگهانی افزایش دهند.

امون می‌افزاید سفارشات چیپ‌های کامپیوتری، اتومبیل و دیگر لوازم مبتنی بر اینترنت به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته که برای تولید اکثر آنها تنها چند کارخانه در آسیا وجود دارد، بنابراین صنعت نیمه رسانا در معرض خطر کمبود چیپ قرار دارد. البته او اضافه می‌کند که وضعیت در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ بهتر خواهد شد.

کوالکام همچنین گزارش مالی خود برای سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ (یا اولین فصل سال مالی ۲۰۲۱) را منتشر کرد که از عملکرد بسیار مطلوب این شرکت خبر می‌دهد. کوالکام می‌گوید درآمد این شرکت در بازه یاد شده ۸.۲ میلیارد دلار بوده که افزایش ۶۲ درصدی را نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل نشان می‌دهد. درآمد خالص نیز از ۹۲۵ میلیون دلار در نخستین فصل سال مالی ۲۰۲۰ به ۲.۴۵۵ میلیارد دلار در اولین فصل سال مالی ۲۰۲۱ رسیده که ۱۶۵ درصد رشد داشته است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.