تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 7, 2021
11:20 یکشنبه، 19ام بهمنماه 1399
کد خبر: 120852

کارمندان شرکت سفرهای علی‌بابا سهامدار می‌شوند

شرکت سفرهای علی‌بابا قصد دارد تا پایان سال ۹۹ به تمامی پرسنل خود بخشی از سهام این استارت‌آپ را در قالب سهام تشویقی تخصیص دهد.
 
سهام تشویقی (ESOP) یا سهام کارمندان طرحی است که در آن شرکت بخشی از سهام خود را به کارمندان خود اختصاص می‌دهد. شرکت سفرهای علی‌بابا نیز در حال حاضر در حال عقد قرارداد سهام تشویقی با همکارانش است و تا پایان سال ۹۹ پرسنل علی‌بابا صاحب بخشی از سهام این شرکت می‌شوند.
 
نیما قاضی، هم‌بنیانگذار گروه علی‌بابا و مدیرعامل شرکت سفرهای علی‌بابا درمورد چرایی تخصیص سهام به کارمندان خود گفت: «در علی بابا مبنا براین است که افراد هستند که شرکت را بزرگ و ثروت تولید می‌کنند. در یکسال اخیر با وجود کرونا شرکت چند ماه فروش خود را از دست داد،در دوره کوتاهی مجبور شدیم با مبالغ بسیاری هزینه بلیط‌ها را استرداد کنیم. بسیاری پیش‌بینی کرده بودند که شرکت با مشکلات شدید مالی مواجه شود یا مانند برخی از شرکت‌ها سهام خود را با پایین‌ترین قیمت به سهامدار بفروشد؛ اما در این شرایط علی بابا راه برعکس را در پیش گرفت و به پرسنل خود تکیه کرد.»
 
او ادامه داد: «در این شرایط convertible loan (وام قابل تبدیل به سهام) را اجرایی کردیم. حتما شنیدید که در برخی شرکت‌ها پرسنل شرکت‌ها داوطلبانه بخشی از حقوق خود را کمتر دریافت می‌کنند تا نیروی کمتری تعدیل شوند. ابتدای سال طرحی را اجرا کردیم و همکارانمان با تخفیف خیلی بالا بخشی از حقوق ماهانه خود را به عنوان قسط پرداخت می‌کردند و سهام می‌گرفتند. در آن طرح ۲ درصد سهام شرکت واگذار شد و بیش از ۲۵۰ نفر از همکاران در این طرح شرکت کردند.»
 
به گفته قاضی طرح کنونی با نگاه به آینده است و مدیران علی‌بابا براساس قولی که به همکاران خود داده بودند مبنی براینکه همه آنها سهامدار می‌شوند، این طرح را تعریف کردند. او همچنین بیان کرد: «به جای اتکا کردن به منابع مالی و سرمایه‌گذار، روی نیروی انسانی اتکا کردیم. این طرح و طرح‌های مشابه همه از نگاه مجید حسینی نژاد، بنیانگذار علی‌بابا نشات می‌گیرد. چون او معتقد است که آدم‌ها هستند که ثروت را تولید می‌کنند.»
 
او با بیان اینکه هم‌اکنون در طرح جدید حدود ۸ درصد از سهام کل شرکت در اختیار کارمندان قرار می‌گیرد، گفت: «البته این سهام براساس رتبه‌بندی که الگوریتم‌های خاص خود را دارند به همکاران تعلق می‌گیرد.»
 
قاضی در پاسخ به این سوال که پس از دریافت سهام، تکلیف نیرویی که می‌خواهد از مجموعه خارج شود،چه می‌شود، بیان کرد: «واگذاری سهام در ازای یک تعهد چهار ساله‌ است.این موضوع یک کلیف (cliff) دو ساله دارد. کلیف یعنی از زمانی که فرد وارد شرکت شده است، ۲ سال باید بگذرد. هرفردی که دوره کلیف آن گذشته باشد، سهام خود را ماه به ماه دریافت می‌کند.یعنی همکارانی که بیش از ۲ سال با شرکت همکاری داشتند، از روز اول در این شرکت سهامدار می‌شوند.بنابراین وقتی از شرکت جدا شوند، این سهام را دارند. افرادی که دو سال از همکاریشان با شرکت نگذشته است،هروقت به دو سال برسند سهام کل دوره‌ای که در شرکت بودند را دریافت می‌کنند.»به گفته قاضی برای خرید و فروش سهام سازوکار داخلی تعریف کردند که به زودی درمورد جزئیات آن اطلاع‌رسانی می‌کنند.
 
براساس اعلام علی‌بابا همچنین افرادی که از ابتدای سال ۱۴۰۰ مالک سهام خود شده باشند امکان خرید و فروش سهم خود بر اساس ارزش‌گذاری دوره‌‌ای که توسط منابع معتبر بین‌المللی انجام می‌شود را خواهند داشت. همچین سهام تشویقی علی‌بابا به افرادی که از این پس جذب این مجموعه شوند هم تعلق خواهد گرفت. قاضی در مورد منبع معتبر بین‌المللی که ارزش‌گذاری دوره‌ای را انجام می‌دهد نیز گفت: «پیش از این بانک سرمایه‌گذاری سوئدی pareto سه تا چهار نوبت ارزش‌گذاری شرکت ما را انجام داده است و پس از آن دیگر این کار را انجام نداد. حالا باید برنامه‌ریزی کنیم که در آینده با چه شرکت معتبر بین‌المللی فعالیت کنیم.»
 
او همچنین از ارزش‌گذاری این شرکت توسط شرکت‌های ایرانی خبر داد و بیان کرد: «حداقل سه شرکت داخلی پیشتر ارزش‌گذاری را برای ما انجام دادند. یکی از آنها شرکت لوتوس بود که یک دوره برای ما ارزش‌گذاری کردند. شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری ترنج هم چندین نوبت شرکت علی‌بابا را ارزش‌گذاری کرد.»
 
او در ادامه صحبت‌های خود به آماده‌سازی شرکت علی بابا برای ورود به بورس در سال آینده اشاره و گفت: «قصد داریم سال ۱۴۰۰ وارد بورس شویم. تنها باید روال‌های داخی را براساس آنچه که سازمان بورس مدنظر دارد، مطابقت دهیم که تاکنون اقدامات لازم انجام شده است و سال آینده برای ورود به بورس اقدام می‌کنیم.» قاضی در ادامه درمورد اینکه پس از ورود به بورس تکلیف سهام کارمندان چه می‌شود، بیان کرد که چنین تعریف کردند تا در لحظه ورود به بورس هرکدام از همکاران که سهام‌دار هستند، سهامشان به سهام شرکت بورسی تبدیل شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.