تجارت الکترونیک

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

February 7, 2021
13:56 یکشنبه، 19ام بهمنماه 1399
کد خبر: 120863

چینی‌ها در حال خرید لپ تاپ های مجهز به RTX 3000 برای استخراج اتریوم هستند

خبر عجیبی از چین منتشر شده است که اعلام می‌کند چینی‌ها مشغول خرید انبوه لپ‌تاپ‌های مجهز به GPUهای RTX 3000 انویدیا هستند تا رمزارز اتریوم استخراج کنند. 
 
ارزش ارزهای رمزنگاری‌شده به‌حدی افزایش یافته است که حتی خرید تعداد زیادی از لپ‌تاپ‌های نسل جدید برای استخراج این نوع ارزها کاری پرسود محسوب می‌شود. براساس گزارش خبرگزاری VideoCardz،‌ از اواخر نوامبر سال گذشته‌ی میلادی (اوایل آذر ۱۳۹۹) تاکنون، ارزش رمزارز اتریوم (Ethereum) سه برابر شده است. اتریوم در بین ماینرهای متکی‌بر پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) محبوب‌ترین رمزارز محسوب می‌شود.
 
پیش‌تر گزارش‌های متعددی شنیده بودیم که می‌گفتند چینی‌ها در حال خرید تعداد زیادی از کارت‌های گرافیک نسل جدید Nvidia GeForce RTX 3000 از شرکای تجاری انویدیا هستند تا بتوانند با سرعت زیاد مشغول استخراج رمزارز شوند. همین موضوع باعث شده بود کمبود کارت‌های گرافیک جدید انویدیا در بازار تقویت شود.
 
گزارش‌هایی ضدونقیض اعلام کردند برخی از شرکت‌ها با ماینرها بر سر فروش کارت گرافیک به آن‌ها موافقت کرده‌اند؛ زیرا ماینرها حاضرند پول بیشتری پرداخت کنند؛ بااین‌حال، ماینرها کارت‌های گرافیکی می‌خرند که ضمانت محدود دارد یا به‌طورکلی بدون ضمانت است. کمبود کارت گرافیک به‌حدی وخیم شد که برخی شایعه‌ها می‌گفتند انویدیا شاید بخواهد کارت‌های گرافیک ویژه‌ای را بدون درگاه خروجی تصویر صرفا برای ماینرها تولید کند. 
 
از قرار معلوم روش جدیدی برای استخراج رمزارز کم‌کم در چین محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند. شرکت‌های تولیدکننده‌ی لپ تاپ در هفته‌های گذشته جدیدترین محصولات خود را به‌همراه کارت‌های گرافیک کلاس لپ تاپ سری RTX 3000 به بازار عرضه کرده‌اند و ظاهرا همین لپ‌تاپ‌ها باعث جلب توجه ماینرهای متکی‌بر GPU شده‌اند. برخی از افراد در چین فرایند خرید انبوه لپ‌تاپ‌های مجهز به کارت‌های گرافیک سری RTX 3000 را آغاز کرده‌اند تا آن‌ها را درون قفسه‌هایی خاص قرار دهند و شروع ‌به استخراج اتریوم کنند.
 
قیمت لپ تاپ های مجهز به کارت گرافیکی مثل RTX 3070 ارزان نیست و همین موضوع نشان می‌دهد ماینرها درمقایسه‌با قبل پول بیشتری پرداخت می‌کنند؛ اما همچنان سود به‌جیب می‌زنند. عجیب است که انویدیا چنین اتفاقی را پیش‌بینی نکرده بود تا تمهیدات لازم را برای جلوگیری از رخداد آن در نظر بگیرد.
 
سؤالی که مطرح می‌شود، این است: چرا باید امکان استخراج رمزارزها با استفاده از پردازنده‌های گرافیکی لپ‌تاپ‌ها وجود داشته باشد؟ تمایل عجیب ماینرها به GPUهای لپ تاپ در‌کنار فرارسیدن سال تازه‌ی چینی قرار می‌گیرد و قطعا باعث کاهش موجودی لپ‌تاپ‌های مجهز به RTX 3000 می‌شود.
 
برای اینکه متوجه شوید اتریوم چقدر ارزشمندتر شده، یکی از تولیدکنندگان محتوا در شبکه‌ی اجتماعی Bilibili معروف به Fish Pond F2pool ویدئویی با هدف سرگرم‌‌کردن بینندگان ساخته تا نشان دهد که استخراج رمزارز با لپ تاپ مجهز به پردازنده‌ی گرافیکی تازه‌عرضه‌شده‌ی RTX 3060 چقدر آسان است. 
 
این تولیدکننده‌ی محتوا حین نوشیدن قهوه در استارباکس، لپ تاپی را به پریز برق می‌زند و در مدت دو ساعت ۰٫۰۰۰۵۳ اتریوم استخراج می‌کند که معادل ۰٫۸۹ دلار است. ظاهرا این مقدار اتریوم به‌حدی است که بتوان با آن، هزینه‌ی قهوه‌ی استارباکس را پرداخت کرد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.