سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

February 7, 2021
18:40 یکشنبه، 19ام بهمنماه 1399
کد خبر: 120886

خودروسازان به ‌دلیل کمبود تراشه در حال کاهش تولید خودرو هستند

کمبود تراشه باعث شده است شرکت‌های بزرگ نظیر فورد تولید خودرو را کاهش بدهند. به ‌نظر می‌رسد این وضعیت بسیاری از خودروسازان را متأثر کرده است. 
 
یکی از بزرگ‌ترین اثرات دنیاگیری ویروس کرونا کمبود شدید تراشه است و همین موضوع در نهایت باعث شده محصولات جدید سال ۲۰۲۰ مثل کنسول‌های نسل نهمی، کارت‌های گرافیک و پردازنده‌های مرکزی بسیار کمیاب شوند. براساس گزارش‌ها، مشکل کمبود تراشه‌ به ‌غیر از لوازم الکترونیکی و خانگی، صنایع دیگر را درگیر کرده که مهم‌ترین‌ آن‌ها، صنعت خودرو است. خودروها برای ارائه‌ی قابلیت‌های خاص به تراشه متکی هستند و کمبود آن، روی کاهش تولید خودرو نیز اثر گذاشته است.
 
براساس گزارش تک‌اسپات، فورد یکی از چندین خودروسازی است که به ‌دلیل کمبود جهانی تراشه‌ مجبور شده سرعت تولید را پایین بیاورد. طبق گزارشی جدید، تولید وانت پیکاپ محبوب Ford F-150 در کارخانه‌های میشیگان و میزوری کاهش یافته است. فورد در ماه پایانی سال گذشته‌ی میلادی تولید خودرو در کارخانه‌ی ایالت کنتاکی را به‌طور کامل متوقف کرد و آن‌طور که Ars Technica می‌نویسد، تصمیم گرفته است تولید خودرو در یکی از کارخانه‌های آلمانی خود را به‌ مدت یک ماه متوقف کند.
 
شرکت‌های دیگری که در صنعت خودرو فعالیت دارند نیز با شرایط تقریبا مشابهی مواجه شده‌اند. جنرال موتورز، آئودی، هوندا، فولکس واگن، سوبارو، تویوتا، مزدا، نیسان و استلانتیس (شرکت ادغامی فیات کرایسلر و پژو سیتروئن) همگی تولید خودرو را کاهش داده‌اند یا قصد انجام چنین کاری دارند.
 
دنیاگیری ویروس کرونا به‌عنوان عامل اصلی وضعیت فعلی صنعت خودرو معرفی شده؛ البته نه به شکلی که ممکن است تصور کنید. نخستین سری قرنطینه‌های ناشی از دنیاگیری کرونا باعث شدند فروش خودرو در تابستان گذشته پایین بیاید؛ در حدی که برخی آمار از افت بیش از ۹۷ درصدی فروش خودرو در بریتانیا خبر می‌دادند. در آغاز قرنطینه و کاهش فروش، بسیاری از کارخانه‌های خودروسازی و البته نمایشگاه‌های خودرو به‌صورت موقت تعطیل شدند. در پاسخ به این شرایط، تراشه‌سازان اعلام کردند که تولید تراشه‌های مخصوص خودرو را کاهش می‌دهند. 
 
طی ماه‌های گذشته در بسیاری از مناطق دنیا محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا به پایان رسیده و فعالیت عادی بسیاری از مشاغل از سر گرفته شده است. تحلیلگران می‌گویند پس از پایان قرنطینه‌ها، تقاضا برای خودرو سریع‌تر از حد انتظار افزایش یافت. شرکت‌های خودروساز ‌اکنون به‌شدت در تلاش هستند تا تولید خودرو را افزایش بدهند؛ بااین‌حال تراشه‌سازان وظیفه دارند نیاز صنایع دیگر را نیز تأمین کنند و به‌ نظر می‌رسد ظرفیت اکثر کارخانه‌های تولید تراشه به مرز پر شدن رسیده است. 
 
کمبود تراشه‌ روی صنایع بسیار زیادی اثر گذاشته و ظاهرا وضعیت فعلی قرار است تا مدتی دیگر ادامه‌دار باشد. سونی در جدیدترین گزارش مالی خود هشدار داد که شرایط فعلی صنعت تراشه باعث می‌شود این شرکت برای افزایش تولید کنسول پلی استیشن 5 با مشکل مواجه شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.