تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 7, 2021
18:55 یکشنبه، 19ام بهمنماه 1399
کد خبر: 120893

پرداخت‌یارها ملزم به اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی از ۲۵ بهمن ماه شدند

شاپرک شرکت‌های پرداخت‌یار را ملزم کرده که از تاریخ ۲۵ بهمن ماه برای ارائه درگاه پرداخت کد رهگیری ثبت‌نام مالیاتی را از پذیرنده دریافت کنند این در حالی است که قرار بود دریافت کد مالیاتی به صورت خودکار برای پذیرنده جدید صادر و ثبت شود.
 
طبق نامه‌ای که شاپرک برای شرکت‌های پرداخت‌یار ارسال کرده است ارسال کدرهگیری ثبت‌نام مالیاتی در کلیه درخواست‌های ثبت پایانه جدید از ۲۵ بهمن ماه اجباری خواهد بود و شخص دارای پرونده مالیاتی قبلا با ثبت‌نام و تشکیل پرونده در سازمان امور مالیاتی باید نسبت به دریافت کد ۱۰ رقمی مالیاتی خود اقدام کند.
 
سازمان امور مالیاتی با بانک مرکزی توافق کرده بود که صدور کد مالیاتی را از طریق وب‌سرویس و به صورت خودکار برای متقاضیان درگاه پرداخت اینترنتی فراهم کند.
 
پس از اجرایی شدن قانون پایانه‌های فروشگاهی و اتصال سازمان امور مالیاتی به سامانه جامع پذیرندگان، صدور کد مالیاتی برای دارندگان فعلی درگاه پرداخت به صورت خودکار صورت گرفت؛ پس از آن و با پیشنهاد بانک مرکزی قرار شده بود تا سازمان امور مالیاتی با اتصال وب‌سرویس به شاپرک امکان صدور کد مالیاتی را برای متقاضیان جدید درگاه پرداخت نیز به صورت خودکار فراهم کند.
 
با توجه به نامه شاپرک که برای شرکت‌های پرداخت اینترنتی ارسال شده است به نظر می‌رسد این اتصال هنوز از سوی سازمان امور مالیاتی برقرار نشده بود. بانک مرکزی وعده داده بود اتصال شرکت‌های پرداخت به سامانه امور مالیاتی را پس از اجرایی شدن این امکان از سوی سازمان امور مالیاتی برقرار خواهد کرد. حال به نظر می‌رسد سازمان امور مالیاتی هنوز امکان اتصال به صورت وب‌سرویس به شاپرک را فراهم نکرده است.
 
ارتباط مستقیم تشکیل پرونده مالیاتی با دریافت درگاه‌های پرداخت در ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی پیش‌بینی شده بود. طبق این قانون بانک مرکزی موظف شده با همکاری سازمان امور مالیاتی نسبت به ساماندهی دستگا‌ه‌های کارتخوان بانکی یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی اقدام کند. طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در قانون باید تناظر یک به یک میان پایانه‌های فروشگاهی و پرونده مالیاتی بنگاه اقتصادی دارنده پایانه فروش فراهم شود و به آن یک شناسه یکتا اختصاص یابد.
 
اجرایی شدن این قانون از آبان ماه امسال در دستور کار بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی قرار گرفت و از ۲۲ دی‌ماه امسال (۱۳۹۹) نیز فعال شدن تمامی پایانه‌های فروش و درگاه‌های پرداختی جدید منوط به استعلام کد مالیاتی از سازمان امور مالیاتی شده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.