تلفن همراه

فناوری

February 7, 2021
19:15 یکشنبه، 19ام بهمنماه 1399
کد خبر: 120896

کوالکام برای رقابت با اپل، هسته‌ی پردازشی مبتنی بر ARM تولید خواهد کرد

گفته می‌شود کوالکام قصد دارد هسته‌ی پردازشی مبتنی بر معماری ARM تولید کند و دیگر نمی‌خواهد لایسنس طراحی این نوع هسته‌‌ها را بخرد.
 
درحال‌حاضر کوالکام صرفا برای استفاده از هسته‌ها‌ی پردازشی ARM مجوز می‌گیرد و بدون تغییرات زیاد، آن‌ها را داخل تراشه‌های خود قرار می‌دهد؛ اما به نظر می‌رسد این شرکت برای رقابت با اپل و تراشه M1، قصد دارد به ‌جای استفاده از هسته‌ پردازشی دارای مجوز،  خود هسته‌‌ی ARM تولید کند.
 
به گزارش Wccftech، استفان الیس از WinFuture به این موضوع اشاره کرده است که کوالکام قصد ندارد به لایسنس کردن طراحی پردازنده‌های ARM ادامه بدهد و می‌خواهد از هسته‌های ساخت خود استفاده کند. گفته می‌شود دلیل اینکه کوالکام چند وقت پیش شرکت NUVIA را خرید، ساخت هسته‌ی پردازشی ARM بوده است.
 
NUVIA کاری مانند اپل انجام می‌دهد و به کوالکام اجازه خواهد داد هسته‌ی پردازشی شخصی‌سازی‌شده ARM تولید کند. تولید هسته‌ی شخصی‌سازی‌شده هزینه کمتری در مقایسه با لایسنس کردن طراحی ساخت هسته‌ی ARM دارد. تنها سؤال اینجا است که چه زمانی این هسته‌ها را مشاهده خواهیم کرد؟ به نظر می‌رسد مدت‌زمان زیادی طول نخواهد کشید.
 
براساس اطلاعات فاش‌شده، کوالکام در حال آزمایش تراشه‌ای به با نام SC8280 است که به ‌احتمال زیاد رقیب اصلی تراشه M1 اپل خواهد بود. گفته می‌شود این تراشه روی لپ‌تاپ‌های ۱۴ اینچی قرار می‌گیردکه از ۳۲ گیگابایت رم و مودم 5G بهره می‌برد. پشتیبانی از ۳۲ گیگابایت رم و ارتباطات 5G دقیقا دو قابلیتی هستند که تراشه M1 از آن‌ها بی‌بهره است.
 
انتظار می‌رود تراشه کوالکام عملکردی بهتری از اسنپ‌دراگون 8cx Gen 2 داشته باشد. درحال‌حاضر شرایط به شکلی است که کوالکام باید سریع‌تر تراشه مخصوص خود را راهی بازار کند؛ چرا که سامسونگ با همکاری AMD در حال ساخت تراشه‌ است. براساس شایعات، تراشه سامسونگ در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ راهی بازار می‌شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.