امنیت

فناوری اطلاعات

February 8, 2021
15:19 دوشنبه، 20ام بهمنماه 1399
کد خبر: 120903

شرکت‌های بزرگ تکنولوژی درمورد شما چه می‌دانند؟

اینترنت دیگر حالت تازگی ابتدای دورانش را ندارد. حالا شرکت‌هایی همچون فیس‌بوک، آمازون و الفابیت به با ارزش‌ترین شرکت‌های جهان تبدیل شده‌اند و مردم آنها را در مقابل تاثیری که در جهان واقعی دارند مسئول می‌دانند.

از ماجرای رسوایی کمبریج آنالتیکا و موضوع شفافیت فروشگاه اپلیکیشن‌های اپل مشخص است که غول‌های تکنولوژی بیش از پیش زیر ذره بین قرار گرفته‌اند. همانطور که پیش بینی می‌شد نگرانی اصلی به استفاده شرکت‌های تکنولوژی از داده‌های شخصی برای سودجویی مربوط می‌شود.

غول تکنولوژی چه می‌داند
اطلاعاتی که امروز در اختیار شما می‌گذاریم را شرکت تحقیقاتی Security Baron ارائه کرده و در اینجا اطلاعاتی که غول‌های تکنولوژی در سیاست‌های حریم خصوصی خود به جمع آوری آن اذعان دارند مقایسه شده و در کنار هم قرار گرفته است.

برای بسیاری از این گروه‌ها، کاربران به صورت داوطلبانه داده خود را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهند. برای مثال شما مجبور به وارد کردن وضعیت رابطه خود در فیس‌بوک نیستید اما میلیون‌ها کاربر این اطلاعات را وارد می‌کنند.

با این شرایط موافقت کنم؟
اکثر داده‌های لیست شده در این جدول منطقی به نظر می‌رسند-مشخص است که آمازون اطلاعات کارت اعتباری شما را دریافت می‌کند یا گوگل می‌داند که از چه وبسایتی دیدن می‌کنید. حتی غریبه‌ترین افراد با تکنولوژی هم این موضوع را درک می‌کنند.

با این حال برخی از دسته‌های جمع‌آوری اطلاعات برای بعضی افراد قابل قبول نیستند:

فیس‌بوک دیدگاه‌های سیاسی، مذهبی یا حتی اخلاقی شما را می‌داند
کاربران ایکس‌باکس با دستگاه Kinect اطلاعات اسکلت بندی خود را در اختیار مایکروسافت قرار می‌دهند
فیس‌بوک با همکاری شرکت‌های فروش اطلاعات شخصی از سطح درآمدی شما مطلع است
پلتفرم‌ها مستندات، ایمیل و داده‌های پیام‌رسان شما را در اختیار دارند
فیس‌بوک و مایکرسافت براساس تصویری که روی وب‌سایت بارگذاری می‌کنید داده‌های تشخیص چهره شما را ذخیره می‌کنند
به یاد داشته باشید که آنچه گفته شد تنها اطلاعاتی است که شرکت‌ها در سیاست‌های حریم خصوصی خود به جمع‌آوری آن اذعان دارند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.