امنیت

فناوری اطلاعات

February 8, 2021
19:08 دوشنبه، 20ام بهمنماه 1399
کد خبر: 120909

کشف ضعف امنیتی در رمزنگاری

یک شرکت فناوری سوییسی با استفاده از رایانه های کوانتومی آسیب پذیریهای رمزنگاری را برملا کرد که به معنای امکان شکسته شدن کدهایی است که تا پیش از این غیرقابل کشف تصور می شدند.
 
یافته های شرکت تِرا کوانتوم تصوری که از غیرقابل شکسته شدن رمزنگاری وجود دارد را بهم می ریزد و می تواند پیامدهای بزرگی برای شرکتهای فناوری مطرح دنیا نظیر گوگل، مایکروسافت و آی بی ام داشته باشد.
 
اما سایر کارشناسان امنیتی می گویند تا زمانی که این شرکت سوییسی جزییات کامل تحقیقاتش را منتشر نکند، آماده نیستند چنین اتفاق مهمی را اعلام کنند. برنت واترز، استاد علوم رایانه که متخصص رمزنگاری در دانشگاه آستین تگزاس است، در این باره گفت: اگر این موضوع حقیقت داشته باشد، نتیجه عظیمی خواهد داشت. با این حال بررسی موضوعی بدون انتشار جزییات آن برای کارشناسان کاملا دشوار است.
 
سخنگوی شرکت آی بی ام اعلام کرد این شرکت حدود ۲۰ سال است که از ریسکهای رمزنگاری مطلع است و روی راهکارهای خود برای پرداختن به مسئله امنیت پست کوانتومی کار می کند. به همین دلیل است که موسسه ملی علم و فناوری (NIST) میزبان چالشی برای طراحی یک استاندارد رمزنگاری کوانتومی جدید شده است.
 
برایان لاماکیا، مهندس مایکروسافت هم اظهار کرد رمزنگاران این شرکت در حال همکاری با جامعه رمزنگاری جهانی برای آماده کردن مشتریان و دیتاسنترها برای یک آینده کوانتومی هستند. اما گوگل در این باره هنوز اظهارنظری نکرده است.
 
شرکت تِرا کوانتوم تیمی متشکل از حدود ۸۰ فیزیکدان کوانتوم، رمزنگار و ریاضیدان دارد که در سوییس، روسیه، فنلاند و آمریکا مستقر هستند. مارکوس فلیتچ، مدیرعامل و موسس تِرا کوانتوم در مصاحبه ای اظهار کرد آنچه اکنون به عنوان یک امنیت پست کوانتومی دیده می شود، امنیت پست کوانتومی نیست و ما نشان داده و ثابت کرده ایم که مطمئن نیست و قابل هک است.
 
این شرکت پروتکل رمزنگاری جدیدی طراحی کرده که مدعی است با رایانه های کوانتومی قابل شکستن نیست و پروتکل جدید از توزیع کلید کوانتومی استفاده می کند.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، تِرا کوانتوم در حال حاضر به دنبال ثبت امتیاز انحصاری برای پروتکل جدید است اما اعلام کرده است که آن را به رایگان در اختیار دیگران قرار خواهد داد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.