امنیت

فناوری اطلاعات

February 9, 2021
12:03 سه شنبه، 21ام بهمنماه 1399
کد خبر: 120937

اطلاعات پروفایل برخی کاربران پونیشا لو رفت

ظاهرا بانک اطلاعاتی ۲۷۰ هزار کاربر پونیشا فاش شده و این وب‌سایت نشت اطلاعات برخی کاربران را تأیید کرده است.
 
امروز کاربران در فضای مجازی، خبر از لو رفتن بانک اطلاعاتی ۲۷۰ هزار کاربر پونیشا دادند. پونیشا سایت برون‌سپاری و مکانی برای ارائه و پذیرش پروژه‌های فریلنسی است. گفته می‌شود اطلاعاتی که نشت کرده، شامل نام و نام خانوادگی، جنسیت، تاریخ تولد، نام کاربری، شماره تلفن همراه، شهر، کشور، نوع پروفایل، تصویر پروفایل، تصویر روی جلد پروفایل، رزومه، موقعیت شغلی، سوابق تحصیلی، دانشگاه محل تحصیل، مهارت‌ها و اطلاعات دیگر مرتبط با وب‌سایت پونیشا است.
 
پونیشا چند ساعت پس از انتشار این خبر، نشت اطلاعات را تأیید کرده اما گفته که دسترسی مستقیم به بانک اطلاعاتی و ذخیره اطلاعات کاربران رخ نداده است. پونیشا با انتشار بیانیه‌ای در ویرگول نوشت: «امروز ازطریق شبکه‌های مجازی و پیام‌های دوستان‌مان متوجه شدیم که متاسفانه اطلاعاتی از کاربران پونیشا نشت پیدا کرده است و در بررسی‌های اولیه متوجه شدیم که این اطلاعات مربوط به بخشی از پروفایل برخی از کاربران است؛ اطلاعاتی از جمله نام، نام‌خانوادگی، شماره موبایل و مواردی مرتبط با اطلاعات عمومی پروفایل کاربران.»
 
پونیشا ضمن ابراز تأسف بابت اتفاق رخ‌داده، اظهار کرده که این دزدی از کاربران در پونیشا، یکی از ناراحت‌کننده‌ترین اتفاقات دوران فعالیت این وب‌سایت محسوب می‌شود.
 
پونیشا تعداد کاربرانی که اطلاعات آن‌ها فاش شده را تأیید یا رد نکرده و می‌گوید هنوز در این زمینه درحال بررسی است. به‌گفته‌ی پونیشا، نشت اطلاعات ازطریق یکی از صفحات یا Endpoint های وب‌سایت رخ داده و خوشبختانه دسترسی مستقیم به بانک اطلاعاتی و ذخیره‌ی اطلاعات کاربران رخ نداده است.
 
پونیشا درانتها نوشته است: «بدون شک مسئولیت این اتفاق ناراحت‌کننده بر دوش تیم پونیشاست و بابت رخ دادن این مسئله بسیار متاسفیم. امنیت اطلاعات کاربران پونیشا همواره جزو مهم‌ترین و اساسی‌ترین اولویت‌های کاری ما قرار دارد و همیشه این جایگاه را خواهد داشت.»
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.