رگولاتوری

February 10, 2021
16:57 چهارشنبه، 22ام بهمنماه 1399
کد خبر: 120971

ابررایانه از اجزاء زیرساخت‌های مهم اطلاعاتی است

به گفته رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ابررایانه یکی از اجزاء زیرساخت‌های مهم اطلاعاتی مورد نیاز کشور است که با مدیریت پژوهشگاه ارتباطات در حال اجراست و با تکمیل آن، کشور ما نیز در زمره کشورهای صاحب این تکنولوژی قرار می‌گیرد.
 
حسین فلاح جوشقانی به همراه وحید یزدانیان -رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات- در بازدید از پروژه ابررایانه سیمرغ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، از فاز صفر پروژه ابررایانه سیمرغ که با تجهیزات جدید راه‌اندازی شده است، بازدید کرده و سپس از فضایی که جهت تجهیزات فاز آزمایشگاهی درحال آماده‌سازی است و همچنین قسمت NOC بازدید انجام دادند. 
 
وی در خصوص "نقش ابررایانه سیمرغ در اکوسیستم حوزه ICT کشور گفت: دنیای امروز دنیای خدماتی است که وابسته به پردازش‌های سریع و فوق سریع است و عملا همه سرویس‌هایی که در دنیا وجود دارند، مبتنی‌بر پردازش‌های فوق سریع هستند.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در حال حاضر همه چیز وابسته به زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی است و یکی از اجزا مهم شبکه ملی اطلاعات نیز سیستم‌های فوق سریع با قدرت پردازش بسیار بالاست که ابررایانه سیمرغ قاعدتا یک زیرساخت اصلی شبکه ملی اطلاعات بوده و همینطور در بحث‌های اقتصادی نیز دخیل می‌باشد.
 
طبق اعلام پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، فلاح جوشقانی به حضور موثر پژوهشگاه در پروژه ابررایانه سیمرغ اشاره کرد و گفت: طی سال‌های اخیر پژوهشگاه با تغییر رویکرد خود و حرکت به سمت مدیریت پژوهش، تحول بسیار خوبی را رقم زده است و پژوهشگاه با مدیریت مناسب و نگاه پژوهشی – کاربردی که داشته، طی همکاری با مراکز دانشگاهی موضوع ساخت ابررایانه سیمرغ را به خوبی پیش برده است.
 
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خاطرنشان کرد: تنها مجموعه‌ای که می‌توانست موضوع پروژه ابررایانه سیمرغ را بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و حوزه‌های دانشگاهی پیوند دهد، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات است. ظرفیت‌های پژوهشگاه و دانشگاه هر کدام به تنهایی کافی نبوده و تلفیق این دو مجموعه و مدیریت پژوهش توسط پژوهشگاه باعث شد تا از ظرفیت‌های علمی و کاربردی هر دو مجموعه بهترین بهره حاصل شود و پروژه ابررایانه نتیجه مطلوب را به دست آورد.
 
فلاح جوشقانی ادامه داد: ما در این پروژه صرفا با یک پژوهش علمی روبرو نیستیم و در آینده نزدیک کاربردهای آن را لمس خواهیم کرد. تیم توانمندی روی این پروژه در حال فعالیت است و با توانمندی‌ای که وجود دارد کار در زمان مناسب به سرانجام خواهد رساند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.