تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 10, 2021
16:57 چهارشنبه، 22ام بهمنماه 1399
کد خبر: 120972

شروع کسب و کار دیگر نیازی به دریافت مجوز ندارد

شروع کسب و کار دیگر نیازی به دریافت مجوز‌های مختلف از سازمان‌ها و دستگاه‌های گوناگون نخواهد داشت و فقط متقاضی کسب وکار برای شروع فعالیت خود متعهد می‌شود که قوانین و استانداردهای لازم برای کسب وکار را رعایت کنند.
 
طبق مصوبه شورای عالی اداری شروع کسب و کار و رعایت الزامات آن به صورت خود اظهاری خواهد بود و دیگر نیازی به بررسی آن شرایط از سوی دستگاه‌های دیگر نیست. طبق این مصوبه نظارت بر انجام فعالیت کسب و کار دیگر  پیشینی نیست بلکه تمامی نظارت‌ها پس از شروع کسب و کار صورت می‌گیرد.
 
بر این اساس اگر فرد متقاضای متعهد شود که تمامی شرایط و الزامات برای کسب و کار را رعایت می‌کند، بلافاصله باید مجوز شروع به فعالیت از سوی دستگاه متولی صادر شود.
 
طبق مصوبه شورای عالی اداری تمامی الزامات، دستورالعمل‌ها و استانداردهای متناسب با نوع کسب و کار باید به صورت عمومی و الکترونیکی به اطلاع تمامی افراد قرار گیرد.
 
طبق مصوبه «ساده‌سازی مراحل شروع کسب و کار» ثبت درخواست شروع کسب و کار نیز باید به صورت الکترونیکی انجام شود.
 
این مصوبه که در ۲۴ آذر ماه به تصویب رسیده است روز گذشته از سوی شورای عالی اداری و با امضای رئیس‌جمهوری به تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شده است.
 
براین اساس، باید تمامی الزامات، دستورالعمل‌ها و استانداردهای متناسب با نوع کسب و کار مربوط و قوانین و مقررات مصوبه و حاکم توسط دستگاه متولی صدور مجوز احصا و به صورت عمومی به ذی‌نفعان و اتحادیه‌های صنفی اطلاع‌رسانی شود. این اقدامات باید به گونه‌ای فراهم شود که متقاضیان کسب و کار بتوانند بدون هیچ پیش‌شرط و طی فرایند اداری، درخواست خود را برای شروع کسب و کار ارائه کنند.
 
اطلاع‌رسانی به ذی‌نفعان و ثبت درخواست شروع کسب و کار توسط متقاضیان باید به صورت الکترونیکی صورت گیرد.
 
هم‌اکنون یکی از مشکلاتی که کسب وکارهای نوپا با آن مواجه هستند فرایند شروع کسب و کار است. مطابق با گزارش بانک جهانی شروع یک کسب و کار در ایران ۷۲/۵  روز طول می کشد و این مسئله باعث شده است تا ایران در شاخص شروع کسب و کار در بین ۱۹۰  کشور دنیا رتبه ۱۷۸ام را کسب کند. این در حالی است که طی سال‌های گذشته تلاش زیادی از سوی دولت برای سهولت در انجام کسب و کار و شروع کسب یک کسب و کار صورت گرفته است.
 
طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در این مصوبه برای شروع کسب و کار، فرد متقاضی در صورت رعایت الزامات، دستورالعمل‌ها، استانداردها و قوانین و مقررات مصوب و حاکم اعلام شده، بتوانند رعایت آنها را به‌صورت خوداظهاری و منطبق با الزامات قانونی، اعلام و متعهد شوند.
 
خوداظهاری به معنی پذیرش تمام شرایط و ضوابط اعلامی و تعهد به اجرای کامل آنهاست و در صورت تخطی از مقررات و استانداردهای مذکور، حق‌ ابطال مجوز فعالیبت برای مراجع ذی‌صلاح محفوظ خواهد بود.
 
پس از ارئه تعهد رعایت استانداردها و الزمات از سوی فرد متقاضی کسب و کار بلافاصله باید مجوز آغاز فعالیت صادر شود و دستگاه متولی صدور مجوز شروع کسب وکار موظف است آغاز فعالیت و تعهد نامه متقاضی کسب و کار را به وزارت امور اقتصادی و دارایی و دستگاه‌های نظارتی ارسال کنند.
 
هر نوع نظارت پیشینی توسط دستگاه‌های نظارتی و موکول کردن شروع کسب و کار به انجام این نظارت‌ها متوقف می‌شود و نظارت‌ها برای شروع کسب و کارها متوقف می‌شود ودستگاه‌های نظارتی متناسب با حدود وظایف نظارتی خود در هر نوع فعالیت، نظارت پسینی انجام خواهند داد.
 
البته در این مصوبه چند حوزه استثنا شده‌اند. طبق مصوبه «ساده‌سازی مراحل شروع کسب و کار» مجوزها و استعلام‌های مربوط به فعالیت‌های با اهمیت و اثرگذار در حوزه‌های درمان و امنیت و موارد خاص بسته به نظر هیات مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب  کار از شمول این مصوبه مستثنی است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.