اپلیکیشن

تلفن همراه

February 14, 2021
16:55 یکشنبه، 26ام بهمنماه 1399
کد خبر: 121084

اپلیکیشن‌های دوستیابی مکان شما را ردیابی می‌کنند

اپلیکیشن‌های دوستیابی که به سادگی در فروشگاه‌های اپلیکیشن یافت می‌شوند به گنجینه‌ای از اطلاعات شخصی تبدیل خواهند شد و علیه شما استفاده می‌شوند.
 
 آزمایشگاه امنیت دیجیتال اکسپرس وی‌پی ان در بریتانیا گزارش جدیدی را منتشر کرده که نشان می‌دهد کدام اپلیکیشن‌های دوستیابی مکان شما را ردیابی می‌کنند.
 
حریم خصوصی به بزرگترین موضوع در اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌هایی تبدیل شده که بدون اجازه شما را ردیابی می‌کنند و به دلیل اطلاعاتی که در فضای آنلاین ارائه می‌دهید شما را هدف قرار می‌دهند. اما ردیابی سوال برانگیز در بین اپلیکیشن‌های دوستیابی در حال افزایش است.
 
داده‌های مکانی معمولا از طریق گوشی همراه شما تامین می‌شوند. این داده‌ها نمایه‌ای از کاربر ارائه می‌دهند و رفتار شما را با جزئیات حرکتی مشخص می‌کنند. داده‌هایی که از طریق حسگر‌های مکانی و قرابتی جمع آوری می‌شوند ممکن است به دست نیرو‌های امنیتی،‌ آژانس‌های اطلاعاتی و سازمان‌های نظامی بیوفتد. این حجم عظیم داده‌های ممکن است حریم خصوصی مردم عادی جهان را به خطر انداخته و برای حقوق بشر مضر باشد.
 
آزمایشگاه امنیت دیجیتال اکسپرس وی‌پی‌ان که با ایستر آنفروی از شرکت Defensive Lab Agency همکاری کرد با بررسی اپلیکیشن‌ها یک نمایه حریم خصوصی را برای ۴۵۰ اپلیکیشن‌ پیام‌رسان، بازی، شبکه اجتماعی و خرید مشخص کرد.
 
این شرکت از چندین ابزار خودکار و تحلیل دستی برای تعیین این موضوع استفاده کرد که آیا «امضاها» یا اطلاعات شخصی برای یک ردیاب در کد این اپلیکیشن وجود دارد که اطلاعات جالب دیگری از جمله مکان شبکه را جمع‌آوری کند یا خیر.
 
برای این کار این شرکت فایل نصبی هر اپلیکیشن را دانلود و باز و آنرا به کد منبع قابل خواندن برای انسان تبدیل کرد و در کد منبع امضا و دیگر شناساگر‌ها را جستجو کرد و یافته‌های خود را با منابع داده اینترنتی، اطلاعات عمومی و فروشگاه‌های اپلیکیشن مرتبط ساخت.
 
این شرکت دریافت که تمامی اپلیکیشن‌های بررسی شده شامل شناساگر‌هایی هستند. این اپلیکیشن‌ها روی هم رفته حداقل ۱/۷ میلیارد بار از سوی کاربرانی در سراسر جهان دانلود شده بودند.
 
این شرکت ۶۴ اپلیکیشن دوستیابی را شناسایی کرد که حداقل ۵۲ میلیون دانلود در سراسر جهان داشتند. این ردیاب‌های مکانی به چندین شرکت از جمله X-Mode (که در معرض ممنوعیت اپل و گوگل قرار دارد)، OneAudience و Predicio مربوط هستند که چندین مرتبه در زمینه حریم خصوصی مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.
 
شرکت X-Mode در ۴۴ درصد (۱۹۹ مورد) از ۴۵۰ اپلیکیشن تحلیل شده حضور داشت. با وجود ممنوعیت، تنها ۱۰ درصد از این اپلیکیشن‌ها از گوگل پلی حذف شده‌اند.
 
این اپلیکیشن‌های دوستیابی تا پایان ژانویه ۲۰۲۱ در فروشگاه اپلیکیشن گوگل برای دانلود در دسترس عموم قرار داشتند و گرایشات و سلیقه‌های مختلف و همچنین گروه‌های ملی، نژادی و قومی مختلف را تحت پوشش قرار می‌دهند.
 
تهدید در زمینه حریم خصوصی مشتریان رو به افزایش است. زمانی که یک اپلیکیشن را دانلود می‌کنید نمی‌توانید همانند شرکت‌های بزرگ مسئله حریم خصوصی را بررسی کنید و تنها باید به اپلیکیشن هدف اعتماد داشته باشید. بسیاری از اپلیکیشن‌ها بدون خدمات مکانی فعال نخواهند بود و گاهی حتی با یک بروزرسانی اپلیکیشن جدید شروع به ردیابی مکان شما می‌کند.
 
اما این روزها آیا می‌توان بدون اپلیکیشن زندگی کرد  یا باید خطر ردیابی مکانی و استفاده احتمالی این اطلاعات در آینده را به جان خرید؟ انتخاب با شماست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.