اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 15, 2021
16:43 دوشنبه، 27ام بهمنماه 1399
کد خبر: 121121

سورنا ستاری: توسعه اینترنت اشیاء به توسعه هوش مصنوعی وابسته است

 
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: توسعه اینترنت اشیاء به توسعه هوش مصنوعی وابسته است و شرکت‌های خوبی در حوزه هوش مصنوعی در کشور وجود  دارند که به سخت‌افزارهای حوزه اینترنت اشیا وابسته هستند.
سورنا ستاری در مراسم رونمایی از خدمات و امضای تفاهم‌نامه‌‌ها در ششمین نمایشگاه اینترنت اشیاء افزود: این توسعه پیش از هر چیز، یک مفهوم فرهنگی است و جا انداختن فرهنگ هوشمندسازی در سیستم‌های دولتی در همه جای دنیا به ویژه در اقتصاد نفتی بسیار سخت است.
او اظهار داشت: توصیه اصلی من این است که بازار اصلی اینترنت اشیاء را در بخش خصوصی ببینید و اگر مدیری را پیدا کردید که حاضر شد کتک هوشمندسازی را بخورد و آن را در سیستم خود پیاده کند، باید حتما حمایت شود.
ستاری افزود: اینکه انتظار داشته باشیم بخش دولتی در حوزه هوشمندسازی حلوتر از مردم باشد، انتظار درستی نیست و اصول تفکر دولتی با نوآوری و هوشمندسازی متناقض است. توسعه هوشمندسازی مانند سایر توسعه‌ها در نوآوری است.
به گفته او، مردم، دولت را مجبور کردند از تاکسی‌های آنلاین حمایت کنند و چون مردم پشت آن ایستادند، دولت مجبور به حمایت شد. در حوزه‌هایی که بخش خصوصی فعالیت دارد، می‌توان بحث هوشمندسازی را توسعه داد.
ستاری با بیان اینکه فعالان بخش اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی می‌توانند در بحث شهر هوشمند، شهرداری را سرخط بیاورند، تصریح کرد: سرویسی دست مردم بدهید که از آن استفاده کنند؛ در آن صورت کسی جرات مقابله با آن را ندارد.
او افزود: بخشی از حوزه‌های هوشمندسازی مانند حوزه راه توسط سیستم دولتی مصادره می‌شود و تغییری هم نمی‌دهند. متاسفانه در این کار موفق هم نبودیم و دست آخر هم قوانینی نوشتند که با ضوابط شرکت‌های استارتاپی نمی‌خوانئد. 
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: هیچ شرکت هوش مصنوعی یا خدمات فناوری اطلاعات قرار نیست فیزیک داشته باشد و اصلا فیزیک آن اهمیت ندارد.
او با اشاره به اینمه همه قوانین برای اقتصاد سنتی نوشته شده‌اند، تصریح کرد: مدیری که حاضر است جلوی قانون بایستد، آدم ارزشمندی است و باید حتما حمایت شود.
به گفته ستاری، فرهنگ توسعه از هر چیزی در توسعه مهمتر است. اول باید فرهنگ درست شود بعد سخت‌افزار و کارخانه فولاد اما از اول مسیر را اشتباه رفتیم و فکر کردیم توسعه در تاسیس کارخانه است.
او اظهار داشت: اگر فرهنگ درست شود و جامعه چه در بخش دولتی و خصوصی از نوآوری استقبال کند، جامعه هم می‌تواند سخت‌افزار و نرم‌افزار تولید کند.
ستاری افزود: باید با فرهنگ غلط نفتی مقابله کنیم. فرهنگی که در مقابل نوآوری و خلاقیت با پول نفت می‌ایستد.
گفتنی است، ششمین نمایشگاه اینترنت اشیاء روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، 27 و 28 بهمن ماه 99 در سالن 27 نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپاست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.