اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری

فناوری اطلاعات

February 16, 2021
13:10 سه شنبه، 28ام بهمنماه 1399
کد خبر: 121145

رئیس هیات مدیره شاتل: انتظار کارآیی شبکه ارتباطی ثابت از 5G غیرممکن است/ مصوبه بیت‌استریم اجرایی شود

ICTna.ir – رئیس هیات مدیره گروه شرکت‌های شاتل گفت: هر تکنولوژی برای یک مصرف مشخصی ایجاد شده و فناوری‌های 4G و 5G برای نیازمندی‌های خاصی ایجاد شده‌اند اما اینکه انتظار داشته باشیم کارایی شبکه ارتباطی ثابت را از 5G داشته باشیم، غیرممکن است.
 
Shanehsazzadeh.jpg
حسن شانه‌ساززاده در نشست 5G و بن‌بست توسعه زیرساخت‌های ثابت در ششمین نمایشگاه اینترنت اشیاء افزود: در دوره کرونا شبکه ارتباطی ثابت بار اصلی شبکه را به دوش کشید و شبکه تلفن همراه به دلیل محدودیت فرکانس نتوانست ظرفیت ایجاد کند.
 
او اظهار داشت: این درحالیست که این ظرفیت در شبکه ارتباطی ثابت بسیار فراتر است و قابلیت سرویس‌دهی خوبی هم دارد اما بحث همگرایی خدمات ارتباطی ثابت و موبایل چیزی است که باید روی آن تمرکز کنیم و یکی از کمبودهای سرویس‌های فعلی کشور است.
 
شانه‌ساززاده با اشاره به تجربه ارایه سرویس vDSL در دزفول گفت: قانون‌گذار دست ما را برای تعرفه باز گذاشته و قیمت پایه vDSL دویست هزار تومان است اما با یک دوم و یک سوم قیمت با سرعت 80 تا 90 مگ سرویس می‌دهیم و ضمن اینکه بازار به شدت از سرویس‌ها استقبال کرده، درآمد شاتل نیز به صورت ارگانیک رشد کرده و مقرون به صرفه است.
 
او افزود: در همین راستا،  درآمد شرکت مخابرات دزفول نیز 5 برابر شده است بطوریکه وقتی از از شبکه DSL به صورت متوسط پنج هزار تومان به مخابرات پرداخت می‌کردیم، اکنون سهم مخابرات 25 هزار تومان شده و هر سه وجه مشتری، شرکت مخابرات و شاتل از خدمات ارایه شده راضی هستند.
 
شانه‌ساززاده با طرح این سوال که وقتی مخابرات فیبر و کافو دارد، چطور ارایه سرویس برای آن اقتصادی نیست، گفت: مشخصا بحث اقتصادی مطرح نیست و پشت پرده چیز دیگری جلوی توسعه را گرفته است.
 
او تصریح کرد: برای رفع چالش‌های توسعه ارتباطات ثابت باید مصوبه بیت‌استریم اجرایی شود و با اهرم فشاری که دارد، قانون را جاری کنند. از ابتدای دولت تجهیزات ما برای ارایه سرویس آماده بود و امتیازات بیشتری هم به مخابرات دادیم اما توسعه متوقف است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.