اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 17, 2021
11:21 چهارشنبه، 29ام بهمنماه 1399
کد خبر: 121191

«هفته های خرید اینترنتی» در کشور آغاز می شود

 اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی در راستای حمایت از کسب‌وکارهای فعال در زمینه ارائه خدمات و فروش آنلاین و مقابله با کرونا، «هفته‌های خرید اینترنتی» را از ابتدای اسفندماه در کشور آغاز می‌کند. جزئیات این طرح را از رضا الفت نسب عضو هیأت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی و همچنین نظر فعالان را درباره راه‌اندازی این رویداد جویا شدیم.
هر هفته یک استان
رضا الفت نسب عضو هیأت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی معتقد است برای کنترل بیماری کرونا و به‌دنبال آن ترویج خرید اینترنتی رویداد «هفته‌های خرید اینترنتی» را در اتحادیه کسب و کارهای مجازی راه‌اندازی کردیم و طبق این طرح قرار است هر هفته در چند استان هفته‌های خرید اینترنتی برگزار شود.
الفت نسب گفت: باتوجه به ادامه روند شیوع کرونا در کشور، یکی از محل‌هایی که مردم با تجمع خود می‌توانند ویروس را منتقل کنند، محل‌های خرید است. بنابراین بهترین راه خرید از راه دور و از طریق اینترنتی است تا بتوانند بیشتر از این بیماری در امان باشند پس  کسب و کارهایی که عضو اتحادیه کسب و کارهای مجازی هستند، در صورت تمایل و علاقه‌مندی می‌توانند در این رویداد شرکت کرده و خدمات خود را اعم از کالا یا هر محصول دیگری در معرض فروش قرار دهند.وی با بیان اینکه کسب و کارها و پلتفرم‌های آنلاینی که در این رویداد حضور می‌یابند باید تسهیلات ویژه و تخفیف مناسب در اختیار کاربران استان خود قرار دهند، گفت: این رویداد از اول اسفندماه با برگزاری در استان‌های کرمان، گلستان، یزد و سمنان آغاز می‌شود.
الفت نسب با اشاره به اینکه این رویداد را در 31 استان برگزار می‌کنیم و طبق پیش‌بینی ما تا آبان ماه سال 1400 ادامه می‌یابد، افزود: در همین راستا در این طرح به‌دنبال این هستیم تا به اصناف آفلاین و فیزیکی هم کمک کنیم تا آنها نیز بتوانند از روند فروش عقب نمانده و با پیوستن به پلتفرم‌های فروشگاه‌های آنلاین اجناس خود را به‌صورت اینترنتی به فروش برسانند از این‌رو  پلتفرم‌های آنلاین نیز دعوت کردیم تا با کاهش دستمزد و ارائه تخفیف زمینه حضور فروشگاه‌های آفلاین را در پلتفرم‌های آنلاین فراهم کنند تا بتوانند اجناس خود را در این رویداد در استان‌ها با تخفیف به مردم ارائه دهند.
عضو هیأت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی معتقد است برای برگزاری خوب این رویداد باید نهادهای دیگر نیز بخصوص در زمینه اطلاع‌رسانی به ما کمک کنند تا این طرح که به نفع مردم و کسب و کارها است، به خوبی اجرایی شود.وی گفت: تصور ما این است هم تعداد کسب و کارهای آفلاین ما که در فضای آنلاین شعب خود را راه اندازی کرده‌اند، افزایش چشمگیری یابد، هم مردم استان با خرید اینترنتی انس بیشتری بگیرند و بتوانند استفاده کنند و کمتر بیرون روند.
الفت نسب افزود: اگر شکایت و تخلفی هم در این رویداد باشد، اتحادیه پیگیری کرده و ناظر است از این‌رو کسب و کارها و پلتفرم‌ها برای ثبت‌نام می‌توانند به سایت ecfestival.ir مراجعه  کنند.
خروج تمرکز خرید اینترنتی از تهران
عادل طالبی رئیس انجمن فروشگاه‌های اینترنتی شهر تهران اعتقاد دارد طرح هفته‌های خرید اینترنتی طرح خوبی به نظر می‌رسد ولی باید اجرا شود تا بتوانیم نقاط ضعف و قوت آن را پیدا کرده و با برطرف کردن ضعف‌های آن و برجسته کردن نقاط قوتش این کار را کماکان در کشور ادامه دهیم.
طالبی گفت: باید این موضوع را قبول کنیم که کل جامعه ما هنوز با خرید‌های اینترنتی انس نگرفته‌اند هرچند شیوع بیماری کرونا بحث خرید‌های اینترنتی را نسبت به قبل سه برابر افزایش داد به طوری که بخش آفلاین و فیزیکی هم با توجه به شرایط پیش آمده به بازار آنلاین کشور رو آورد. به عبارتی کرونا کمک کرد تا مشتری و تأمین کننده هر دو در صحنه بیایند بنابراین نه تنها مشتری زیاد شد، بلکه تأمین کننده‌ها هم زیاد شدند و به افزایش خرید اینترنتی کمک کرد.
این فعال کسب و کار مجازی معتقد است، راه‌اندازی چنین رویدادهایی و اطلاع‌رسانی درباره آنها باعث می‌شود مردم بیشتر با بحث خرید‌های اینترنتی آشنا بشوند بخصوص که قرار است تخفیف‌هایی هم از سوی کسب و کارها در نظر گرفته شود به هر حال تخفیف آغاز تغییر رفتار مصرف کننده است و می‌تواند در این حوزه مؤثر واقع شود.
وی در ادامه گفت: اطلاع‌رسانی این رویداد هم به کسانی که تاکنون خرید اینترنتی نداشته‌اند کمک می‌کند تا این گزینه از خرید را انتخاب و خرید اینترنتی را آزمایش کنند و هم به آنهایی که پیش از این تجربه تلخی از خرید اینترنتی داشتند امکان می دهد تا بتوانند دوباره آن را امتحان و خرید کنند.
طالبی اعتقاد دارد یکی از نکات خوب این طرح این است که قرار است در استان‌ها هم اجرایی شود و تنها به تهران متمرکز نشده و این خود مزیت خوبی است تا مردم دیگر استان‌ها نیز به خرید اینترنتی تشویق شوند.
طرحی به نفع تمام بازیگران
امیرحسن موسوی مدیر روابط عمومی گروه دیجی کالا نیز معتقد است طرح هفته‌های خرید اینترنتی اقدام بسیار خوبی است چون این طرح همزمان به هر سه بازیگران آن یعنی مشتریان، کسب و کارهای آنلاین و پلتفرم‌ها کمک می‌کند.
موسوی گفت: معمولاً کسب و کارها در شهرها و بخصوص مکان‌های دورافتاده با ظرفیت‌ پلتفرم‌های آنلاین (Market Place) آشنا نیستند و این طرح چون هر هفته قرار است در چند استان برگزار شود، می‌تواند به آنها در پیوستن به این پلتفرم‌ها کمک کند تا بتوانند محصولات و کالاهای باکیفیت خود را به مشتریانی به وسعت سراسر کشور بفروشند.
وی با بیان اینکه برگزاری این طرح برای پلتفرم‌های آنلاین محلی، فرصت خوبی است تا با شرکت در این رویداد جایگاه خود را به کسب و کارهای استان خود نشان دهند، افزود: با این طرح کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا هم می‌توانند با حضور در این طرح وضعیت خود را بهبود بخشند.
موسوی با اشاره به این که اجرای چنین طرحی به ارتقای فرهنگ خرید اینترنتی در شهرستان‌ها هم کمک می‌کند، گفت: خرید اینترنتی از پلتفرم‌ها بیشتر در تهران انجام می‌شود به طوری که 50 درصد خرید از دیجی کالا از تهران و 50 درصد بقیه از 30 استان دیگر است و این تناسب خوبی نیست و نشان می‌دهد که شهرها و استان‌های دیگر هنوز با فرهنگ خرید اینترنتی آشنا نشده‌اند.
وی با بیان اینکه در این طرح باید کسب و کار و پلتفرم‌ها پیشنهادهای ویژه‌ای مانند کدهای تخفیفی، ارسال رایگان و… برای مشتریان خود داشته باشند، افزود: این پیشنهاد باعث می‌شود مردم استان‌ها را به خرید اینترنتی ترغیب کرد، چرا که هنوز سهم خرده فروشی آنلاین در کشور با اینکه ضریب نفوذ اینترنت به 100 درصد رسیده اما برخلاف دیگر کشورها (چین 45 درصد، ترکیه 7 درصد و…) تنها 2 درصد است و ما هنوز در بخش خرده فروشی آنلاین موفق نبوده‌ایم از این‌رو این گونه طرح‌ها باعث می‌شود نفوذ خرید اینترنتی در استان‌ها و شهرها افزایش یابد.
 مدیر روابط عمومی دیجی کالا اعتقاد دارد برای اینکه بحث خرید‌های اینترنتی بخصوص به‌دلیل شیوع کرونا و ماندن مردم در خانه افزایش یابد، باید مسئولان آن استان‌ها اعم از استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، بانک‌ها و… حتی اپراتورها به کمک بیایند تا بتوان با تبلیغ و فراهم کردن شرایط و اطلاع‌رسانی مناسب، مردم استان‌ها و شهرها را با این رویداد آشنا کرد تا مردم به خریدهای اینترنتی ترغیب شوند.
داود مشتاقی مدیر بازاریابی یکی از فروشگاه‌های آنلاین (شاپ دات آی آر) نیز راه‌اندازی هفته‌های خرید اینترنتی در استان‌ها را اقدام خوب و مثبتی ارزیابی کرد. وی معتقد است با این اقدام فرهنگ خرید اینترنتی در استان‌ها و شهرهای کوچک را نیز ارتقا می‌دهیم.
مشتاقی گفت: اگر تبلیغات این طرح در استان‌ها با همکاری نهادها و سازمان‌ها به درستی صورت بگیرد، مردم به موضوع خرید اینترنتی حساس می‌شوند و اعتماد مردم به خریدهای اینترنتی بالا می‌رود و از آن استقبال خواهند کرد و در آینده خرید اینترنتی به یکی از گزینه‌های آنها برای خرید تبدیل خواهد شد.
وی افزود: هنوز مردم با خریدهای اینترنتی انس نگرفته‌اند ولی این طرح می‌تواند باعث شود مردم به خریدهای اینترنتی هم روی بیاورند و بخصوص در شرایط کنونی کرونا و پیشگیری از مبتلا شدن به این بیماری کمتر از خانه خارج شوند.این فعال کسب و کاری اعتقاد دارد که کسب و کارهای مجازی با دو مشکل مهم لجستیک کالا و زنجیره تأمین کالا روبه‌رو هستند و باید این مشکلات آنها نیز رفع شود.
مشتاقی گفت: حال که این طرح راه‌اندازی شده است باید مسئولان مربوطه برای ارسال کالا هم فکر کنند. زنجیره تأمین کالا نیز مهم است و اکنون کسب و کارهای مجازی هم با تأمین کالا و تولید مواجه هستند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.