اپراتورها

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

February 17, 2021
14:49 چهارشنبه، 29ام بهمنماه 1399
کد خبر: 121209

ساترا بر تخلف اپراتورها مبنی عدم رعایت تعرفه قانونی پهنای باند داخلی تاکید کرد

سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر به اظهار نظر وزیرارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که تخلف از سوی اپراتورها برای محاسبه غیر قانونی مصرف ترافیک روی پلتفرم‌های داخلی را رد کردند واکنش نشان داد و پیگیری این تخلف را بر اساس شکایت‌های کاربران رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر عنوان کرد.
 
به گزارش روابط عمومی ساترا، ورود ساترا به این حوزه بر اساس شکایات متعدد کاربران برخی از رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر به این سازمان مبنی بر محاسبه غیرقانونی هزینه ترافیک بین‌الملل در رسانه‌های داخلی بوده است و ساترا به عنوان تنظیم‌گر رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، احقاق حقوق کاربران این رسانه‌ها را جزو مسئولیت ذاتی خود می‌داند.
 
هفته گذشته ساترا در نامه‌ای به وزارت راتباطات، تخلف اپراتورهای تلفن همراه در اعمال تعرفه پهنای باند داخلی را تایید کرده و خواستار برخورد با این موضوع شده بود. در بیانیه‌ای که هم‌اکنون از سوی ساترا منتشر شده آمده است که حوزه ورود قانونی این سازمان به رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر محدود می‌شود و اصل این تخلف در سمت اپراتورها اتفاق افتاده است که همین مسئولیت قانونی علت ارجاع و نامه‌نگاری ساترا با وزیر و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است.
 
معاونت تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا پیش از این اعلام کرده بود، برخی اپراتورها که طبق دستورالعمل‌های ابلاغی ملزم به محاسبه ترافیک رسانه‌های صوت و تصویر داخلی با تعرفه نیم‌بها بودند، با تبلیغات اغواکننده مبنی بر مشاهده رایگان سریال، تعرفه ترافیک اینترنت آنها را به نرخ بین‌الملل محاسبه می‌کردند. بر این اساس این معاونت پیگیری موضوع را برای احقاق حقوق کاربران در دستور کار قرار می‌دهد.
 
حال ساترا اعلام کرده است که پس از نامه‌نگاری معاونت تنظیم بازار و توسعه کسب و کاراین سازمان موضوع تخلف اپراتورها را  در جلسه مرکز ملی فضای مجازی مورخ ۲۰ بهمن ۹۹ که با حضور دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات مطرح کرده است و همچنان در انتظار ورود قاطع رگولاتوری به این موضوع است. طبق اعلام ساترا هنوز تخلف اپراتورها در این زمینه ادامه دارد و برداشت غیرقانونی هزینه از جیب کاربران رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر صورت می‌گیرد.
 
از همین روست که طبق اعلام این سازمان، ساترا به منظور مستند کردن تخلفات برای پیگیری‌های بیشتر، اقدام به راه‌اندازی سامانه دریافت شکایات کاربران رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در خصوص محاسبه غیرقانونی ترافیک آنها کرد که تا کنون گزارش‌های رسیده به این سازمان از گستردگی این تخلف و اکتساب هزینه‌های قابل توجه غیرقانونی توسط اپراتورهای تلفن همراه بوده است.
 
این درحالی است که رئیس سازمان تنظیم مقررات حسین فلاح جوشقانی در واکنش به راه‌اندازی سایت ثبت تخلفات اپراتورها اعلام کرد تنها سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بر اساس قانون وظیفه نظارت بر عملکرد اپراتورهای ارتباطی را دارد.
 
با این وجود ساترا تاکید می‌کند که شیوه درآمدزایی اشتباه اپراتورهای همراه حداقل به مدت دو سال انجام شده است و این سازمان از وزیرارتباطات انتظار دارد تا هر چه سریع‌تر این تخلف را پیگیری کند و تمام مبالغ کسر شده به حساب کاربران بازگردد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.