تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 19, 2021
20:56 جمعه، 1ام اسفندماه 1399
کد خبر: 121257

رای دادگاه عالی انگلیس علیه اوبر؛ رانندگان باید کارمند این شرکت ‌شوند

 
دادگاه عالی بریتانیا در حکمی که امروز جمعه (۱۹ فوریه/ اول اسفند) صادر کرده رانندگان شرکت اوبر را مشمول قوانینی نظیر حداقل دستمزد کرده است.
 
رانندگان این تاکسی اینترنتی که در سال‌های اخیر به شدت بر تعداد آنها افزوده شده، تا پیش از این خویش‌فرما بودند و با شرکت ثبت شده خود طی قراردادی با اوبر به کار مشغول بودند که حالا با حکم صادر شده باید کارمند شرکت اوبر محسوب ‌شوند.
 
حکم اخیر دادگاه عالی بریتانیا بر زندگی هزاران راننده این شرکت که در بریتانیا مشغول به کارند تاثیرگذار خواهد بود و همچنین رانندگان سایر تاکسی‌های اینترنتی هم ممکن است تشویق به پیش گرفتن راه مشابهی شوند.
 
این پرونده برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ میلادی با شکایت گروه معدودی از رانندگان اوبر و با هدایت دو نفر، به دادگاه اشتغال لندن- که به اختلافات میان کارفرمایان و کارمندان می‌پردازد- راه یافت.
 
حالا با تصمیم جدید، رانندگان اوبر باید مشمول پرداخت دستمزد در مرخصی و همچنین مستحق استفاده از زمان تنفس بین کار شوند.
 
تعداد رانندگان اوبر در بریتانیا هم اکنون به ۶۰ هزار نفر می‌رسد که فقط ۴۵ هزار نفر آنها در لندن مشغول به کارند.
 
با وجود صدور چنین حکمی، بررسی جزئیات این تصمیم ممکن است چند ماه طول بکشد؛ جزئیاتی نظیر پولی که اوبر به رانندگانش بدهکار است.
 
تصمیم اخیر ممکن است شرکت اوبر را مجبور به پرداخت خسارت عظیمی به رانندگان کند و تاثیر بیشتری هم بر تعرفه هزینه‌ جابجایی مسافران درون شهری داشته باشد.
 
تا پیش از صدور حکم امروز، شرکت اوبر سه بار در دادگاه پرونده را به رانندگان باخته بود و نسبت به رای صادرشده اعتراض کرده بود.
 
بعضی از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی این حکم را "موفقیتی بزرگ" توصیف کرده‌اند و می‌گویند توانستند در برابر این غول تاکسی اینترنتی در جهان قدعلم کنند.
 
دادگاه عالی بریتانیا بالاترین مرجع قانونی در این کشور است و صدور حکم امروز توسط این نهاد پس از آخرین فرجام‌خواهی اوبر صورت گرفت.
 
دادگاه عالی بریتانیا در صدور حکم خود به موارد زیر توجه کرده است: اوبر تعیین کننده کرایه تاکسی رانندگانش است؛ به این معنی که میزان درآمد آنها توسط این شرکت تعیین می‌شود
اوبر تعیین کننده مفاد قراردادهای بسته شده بود و رانندگان هیچ حقی در این باره نداشتند
در صورتی که رانندگان تعداد زیادی از درخواست جابجایی مسافر را رد می‌کردند، اوبر حق داشت رانندگان را با محدود کردن تعداد سفر تنبیه کند
شرکت اوبر رانندگان خود را بر اساس تعداد ستاره (بر اساس رضایت مشتری) ارزیابی می‌کند و اگر راننده نتواند وضعیت خود ار ارتقا دهد، اوبر می‌تواند قرارداد خود را فسخ کند
با توجه به این موارد و همچنین موارد دیگر، دادگاه عالی بریتانیا نتیجه‌گیری کرده که با تبعیت از تصمیمات اوبر، تنها راه افزایش درآمد رانندگان،بالا بردن ساعات کاری بود.
 
یکی از نکات مهم در حکم امروز دادگاه این است که اوبر باید رانندگان را از زمانی که وارد اپلیکیشن می‌شوند تا زمانی که از آن خارج شوند، کارمند خود محسوب کند.
 
رانندگان این تاکسی اینترنتی معمولا در انتظار مسافر می‌مانند تا درخواست مسافران از راه برسد.
 
پیشتر اوبر گفته بود اگر رانندگان را کارمند خود محسوب کند فقط زمان جابجایی مسافر در خودرو را زمان کاری آنها محسوب می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.