لبه تکنولوژی

February 19, 2021
21:28 جمعه، 1ام اسفندماه 1399
کد خبر: 121262

پیش‌بینی زوال شناختی با بررسی الگوهای راه رفتن

پژوهشگران کانادایی در بررسی جدید خود دریافته‌اند که می‌توان با بررسی الگوهای راه رفتن، زوال شناختی را پیش‌بینی کرد.
 
به گزارش ایسنا و به نقل از وب‌سایت رسمی دانشگاه وسترن، پژوهشگران برای نخستین بار موفق شده‌اند به بررسی این موضوع بپردازند که چگونه الگوهای متفاوت راه رفتن افراد مسن می‌توانند بر تشخیص دقیق‌تر انواع متفاوت زوال عقل و آلزایمر اثر بگذارند.
 
گروهی از پژوهشگران کانادایی به سرپرستی "دانشگاه وسترن"(Western University)، الگوهای راه رفتن و عملکرد مغز ۵۰۰ شرکت‌کننده را در یک آزمایش بالینی مورد بررسی قرار دادند.
 
 
دکتر "مانوئل مونترو اوداسو"(Manuel Montero-Odasso)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما شواهد دیرینه‌ای داریم که نشان می‌دهند مشکلات شناختی مانند حافظه ضعیف و اختلال عملکرد اجرایی می‌توانند پیش‌بینی کننده زوال عقل باشند. اکنون می‌بینیم که عملکرد حرکتی به ویژه نحوه راه رفتن نیز می‌تواند به تشخیص انواع متفاوت بیماری‌های عصبی کمک کند.
 
مونترو اوداسو به خاطر پژوهش در مورد رابطه میان تحرک و کاهش شناختی، در جهان شهرت دارد. وی، پیشگام رویکردها و روش‌های جدید تشخیصی برای پیشگیری و مقابله با زوال عقل زودرس به شمار می‌رود. همچنین مونترو اوداسو، گروهی شامل ۲۲ پژوهشگر و شش کارآموز را راهنمایی می‌کند.
 
این پژوهش، اختلالات راه رفتن را در طیف‌های شناختی گوناگون از جمله افراد دارای پارکینسون، اختلال شناختی خفیف، آلزایمر، انواع فراموشی و همچنین بیمارانی که از نظر شناختی سالم بودند، مورد بررسی قرار داد.
 
نتایج این بررسی نشان داد که داشتن تنوع زیاد در راه رفتن، با عملکرد شناختی پایین‌تر در ارتباط است. این بررسی توانست بیماری آلزایمر را با ۷۰ درصد دقت شناسایی کند.
 
"فردریکو پروچینی فاریا"(Frederico Perruccini-Faria)، از پژوهشگران این پروژه گفت: شواهد به دست آمده از این پژوهش، نخستین شواهد قوی هستند که نشان می‌دهند تغییرپذیری راه رفتن، یک نشانگر مهم برای فرایندهایی است که در مناطقی از مغز رخ می‌دهند که هم با اختلال شناختی و هم با کنترل حرکتی در ارتباط هستند. ما در این پژوهش نشان داده‌ایم که تنوع زیاد در راه رفتن به عنوان یک نشانگر این اختلال شناختی می‌تواند بیماری آلزایمر را به صورت قابل اعتمادی تشخیص دهد.
 
مونترو اوداسو ادامه داد: این تنوع راه رفتن را می‌توان مانند نوعی آریتمی درک کرد. شاید کادر درمان بتوانند این مورد را نیز مانند ارزیابی ضربان قلب به واسطه نوار قلب، در تنظیمات بالینی مورد بررسی قرار دهند.
 
"ریچارد کامیکیولی"(Richard Camicioli)، استاد "دانشگاه آلبرتا"(University of Alberta) و از پژوهشگران این پروژه گفت: داشتن تنوع در راه رفتن می‌تواند به عنوان یک نشانگر حرکتی برای بررسی کاهش شناختی و بیماری‌های گوناگون مورد استفاده قرار بگیرد و یک آزمایش بالینی برای بیماران به ویژه بیمارانی باشد که از فناوری پوشیدنی استفاده می‌کنند.
 
پژوهش آنها در مجله "Alzheimer’s & Dementia" به چاپ رسید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.