تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 21, 2021
14:45 یکشنبه، 3ام اسفندماه 1399
کد خبر: 121332

ریشه فناوری هراسی، ناشی از نگرانی در تغییر قدرت بازیگران است

 
آسیب‎‌دیدگان استفاده از پلتفرم‌های جدید، موج دوم فناوری هراسی را تشکیل می‌دهند. تغییر قدرت بازیگران و نگرانی از چگونگی بازتوزیع قدرت، از ریشه‌های اصلی فناوری هراسی به شمار می‌روند.
 
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فناوری اطلاعات ایران، امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات در رویداد محتوا، پلی به سوی زندگی دیجیتال که در موزه ملی ارتباطات برگزار شد به بررسی عوامل فناوری هراسی یا تکنوفوبیا پرداخت و با یادآوری این که گاریچی‌ها، نماد فعالانی بودند که با ورود ماشین دودی به مخالفت با آن پرداختند، بیان داشت: در دنیای امروزی، خالقان محتوا از استفاده‌ی تکنولوژی‌های جدید در هراسند و نخستین مخالفان ورود فناوری‌های جدید به کشور را کسانی تشکیل می‌دهند که از فعالان استفاده از فناوری پیشین محسوب می‌شوند. همان طور که در حوزه تولید محتوا، ناشران سنتی چاپ کتاب‌های کاغذی و یا سازندگان فیلم‎های قابل نمایش بر پرده سینما، اولین کسانی  بودند که با IPTV و VODها مخالفت کردند. لذا با توجه به این که تکنولوژی‌ای وجود ندارد که در بدو ورود، بدون بروز هیچ گونه خطایی به ارایه خدمت بپردازد، بنابراین خطای اولیه برای پلتفرم‌های جدید از جمله در حوزه خلق محتوا باعث ایجاد موج دوم مخالفان می‌شود که در واقع همان افرادی هستند که آسیب‌دیدگان استفاده از فناوری را تشکیل می‌دهند.
 
رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در این رویداد که با حضور سیاستگذاران و بازیگران مدرن و سنتی این حوزه شامل محتوای دیجیتال و چاپی برگزار شد، با اشاره به این مهم که فناوری‌هراسی صرفا متعلق به ایران نیست و در کشورهای  توسعه یافته نیز به چشم می‌خورد گفت: مخالفان نوآوری یا فناوری هراسی در دنیا دارای یک نقطه اشتراک هستند و نگرانی از بر هم خوردن نظم حاکم و در پی آن تغییر قدرت بازیگران و بازتوزیع آن است. زیرا هر فناوری در ذات خود وضع موجود را بر هم می‌زند و بازتوزیع قدرت، روی کار آمدن بازیگران جدید را به همراه دارد. فناوری‌های جدید، عموما قدرت را به تازه واردان واگذار می‌کنند و باعث برهم خوردن تعادل حوزه می‌شوند و به همین دلیل مورد هجوم قرار می‌گیرند. این قضیه، صرفا مختص حوزه خلق محتوا نیست و بازیگران این عرصه باید بدانند هر چه قدر دیر آمده‌تر باشند، ناگزیر به واگذاری جایگاه خود هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.