فناوری اطلاعات

رونمایی شبکه هوشمند خرید و فروش کالا و خدمات با دسترسی به بازارهای محلی

WhatsApp Image 2021-02-22 at 12.55.14.jpeg
 
شبکه هوشمند خرید و فروش کالا و خدمات كشور با امكان اعتبارسنجی تامین‌كنندگان و مجهز به موتور جست و جو كار خود را آغاز كرد. 
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شركت دانش پارسیان، ابراهیم ابراهیم بای، ایده پرداز، سرمایه‌گذار و مدیرعامل شبکه آنلاین خرید و فروش کالا و خدمات(بایا)، در مراسم رونمایی از این پلتفرم با اشاره به این كه بازارسازی، بازاریابی و فروش، لجستیك و توزیع، ارزیابی و رتبه‌بندی تامین كنندگان كالا و خدمات از فعالیت‌های اصلی بایا به شمار می‌رود، بیان داشت: نحوه عملكرد شبكه خرید و فروش كالا و خدمات بر پایه پنج روش استوار است كه عبارت از خدمات آنلاین، ارایه خدمات آنلاین توسط خدمت‌دهنده، هماهنگی آنلاین و مراجعه خدمت گیرنده به خدمت دهنده، هماهنگی آنلاین و مراجعه خدمت دهنده به خدمت گیرنده و در نهایت فروش و ارسال است. هدف از ایجاد و راه‌اندازی این طرح برای مصرف كنندگان ساخت محیطی مناسب به منظور دسترسی به کالا و خدمات با کیفت و قیمت مناسب و برای تامین‌کنندگان کالا و خدمات توسعه بازار، تجاری‌سازی ایده‌ها، توسعه بازارهای محلی و صادرات عنوان شده است. این شبكه در واقع بستر و زیرساختی است كه امكان مبادله كالا و خدمات میان  کسب و کارها (B2B) و فروش کالا و خدمات به مشتریان نهایی (B2C) را فراهم می‌كند. مشتریان بایا به طور كلی اعم از خریداران، دریافت‌كنندگان خدمت، تولیدكنندگان، فروشندگان، ارایه دهندگان خدمات، مشتریان ویژه و كارآفرینان هستند.  
هدایت و راهبری فاز مطالعاتی بایا كه به معنای ضروری، واجب، لازم و بایسته است در سال 1395 و توسط شركت دانش پارسیان آغاز شد كه فعالیت اصلی آن در حوزه دولت الكترونیك و طراحی سامانه‌های مبتنی بر كلان داده‌ها نظیر سامانه سیب سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی است. پس از دوبار بازبینی در سال 1399 آماده‌سازی سامانه‌های نرم‌افزاری به پایان رسید و در پایان شهریور ماه سال 1399 نیز كمپین تبلیغاتی آن به راه افتاد. سپس ثبت‌نام تامین كنندگان در آبان ماه آغاز شد و سرانجام در بهمن سال جاری كار خود را آغاز كرد. در پی به بررسی و تشریح جزییات  بیشتر این سكوی ایرانی و آنلاین خرید و فروش می‌پردازیم. 
تامین كنندگان كالا و خدمات
مدیرعامل بایا در این نشست با خاطرنشان ساختن این مهم كه تنوع و گستردگی ، قیمت منصفانه، كیفیت بالا و امكان خرید اعتباری از ویژگی‌های اصلی فروش كالا و خدمات در این بازار همه چیز فروش آنلاین است، گفت: حوزه‌های اصلی خرید و فروش کالا در این شبكه شامل بازارهای محلی، بازارهای دور، بازارهای مواد اولیه و هم‌چنین بازار کالاهای بادوام است. در حوزه خدمات نیز کلیه مشاغل خدماتی با ثبت نام و تشکیل پنل اختصاصی می‌توانند جزئیات و نحوه ارائه خدمات را برای مشتری تشریح كنند. دسته‌بندی این خدمات شامل بیمه و حقوقی، بازرگانی، مالی، باربری و حمل و نقل، سلامت و زیبایی، نصب، تعمیر و نگهداری، نظافت، آموزش، مشاوره، تاسیسات و سایر است. فعالان بخش خدمات بایا به ویژه در بخش سلامت و آموزش، دارای مجوزهای لازم برای تایید صلاحیت هستند و قیمت ارائه خدمات آنها نیز تحت نظارت واحدهای صنفی قرار دارد. 
موتور جست و جوی بایا
از جمله نقاط عطف پلتفرم بایا در مقایسه با نمونه‌های مشابه در این بازار، طراحی و ایجاد یك موتور جست وجوست كه باعث بروز تحول در بازار آنلاین کالا و خدمات شده است. موتور جست و جوی این شبكه با توجه به گسترگی و تنوع جغرافیایی، این امكان را فراهم می‌سازد تا ضمن جست و جو کردن نام خدمت یا کالای مورد نیاز، فهرست کاملی از مجموعه‌های ارائه دهنده آن نمایش داده شود. در پلتفرم یاد شده تامین کنندگان بر اساس نوع و کیفیت ارائه کالا و خدمات رتبه بندی و حوزه‌های فعالیت آنها نیز در جزئی ترین ابعاد متمایز می‌شود و از منظر فنی، الگوریتم های موتور جست و جوی بایا در دوره های زمانی کوتاه مدت به روز می‌شوند.
ساز و كارهای مالی پلتفرم
مالك و سرمایه‌گذار بایا با ذكر این كه حدود سرمایه‌گذاری دو هزار میلیارد تومانی بر روی این شبكه انجام شده است، منابع اصلی را  مشتریان سراسر کشور، برند، پلتفرم، تجربه، دانش تخصصی و نیز مجوزهای لازم دانست و گفت: شرکای کلیدی بایا شامل کاربران پلتفرم، تامین کنندگان، شرکت های دانش بنیان، بانک‌ها، سرمایه گذاران، شتاب دهندگان، شرکت های اطلاع رسانی و تبلیغاتی و شرکت های لجستیک و حمل و نقل هستند و جریان درآمدی بایا از مسیرهای کمیسیون فروش کالا و خدمات، حق اشتراک ماهیانه و ارائه خدمات ویژه به مشتریان تامین می‌شود. بایا در حال حاضر، مشغول انجام اقدامات لازم به منظور عرضه‌ی بخشی از سهام شركت در بازار بورس اوراق بهادار كشور است و به زودی عنوان این شركت در تابلوی شركت‌های بورسی مشاهده خواهد شد. 
وی در خصوص میزان كارمزد دریافتی از تامین كنندگان كالا و خدمات در بایا تصریح داشت، این شبکه بسته به نوع کالا و خدمات، بین نیم تا سه درصد از تامین‌کنندگان دریافت می‌کند كه در مقایسه با پلتفرم‌های مشابه بسیار ناچیز است و از این مبلغ به مشاغل خانگی، روستایی و دانش‌بنیان نیز تخفیف‌هایی ارایه می‌شود. تا کنون بیش از یک میلیون تقاضا ثبت شده است و به طور روزانه نیز یك هزار و 200 متقاضی برای تامین‌كنندگی اعلام آمادگی نموده‌اند كه استان‌های تهران، خراسان و البرز در صدر جدول قرار دارند. هم‌چنین با توجه به نامشخص بودن بخشی از هزینه‌های ارایه خدماتی نظیر مبل‌شویی، مبلغی نیز به عنوان هزینه اشتراك ماهیانه، جایگزین كمیسیون می‌شود. 
هدف‌گذاری در حوزه بهداشت و سلامت 
از جمله نقاط هدف گذاری شبكه هوشمند كالا و خدمات بایا با توجه به بروز پاندمی كرونا، حوزه بهداشت و سلامت است كه هدف آن تامین، حفظ و ارتقای سلامت شهروندان است. این خدمات شامل ویزیت آنلاین، ایجاد پرونده الكترونیك، تجویز اقدامات لازم به صورت آنلاین، رژیم درمانی و اصلاح سبك زندگی، دانستنی‌های سلامت و فلوچارت بررسی علایم بیماری است. در حوزه پزشکی و سلامت، کلیه فعالان دارای مجوز مربوط در این بخش شامل متخصصین و فوق تخصص های پزشکی، پزشکان عمومی، دندانپزشکان، مشاوران روانشناس و پیراپزشکان دارای پروانه از مراجع ذیصلاح و همچنین موسسات پزشکی و پیراپزشکی از جمله کلینیک‌ها، درمانگاه‌ها، دی‌کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و غیره مجاز به فعالیت هستند. 
راهبردهای ناوگان حمل و نقل كالا
چگونگی ارسال سفارش‌های كسب و كارهای آنلاین، همواره یكی از دغدغه‌های تجارت الكترونیكی در كشور است كه متوجه ذینفعان یعنی صاحبان بنگاه‌های اقتصادی و مشتریان است.
به گفته ابراهیم بای، استراتژی بایا در محدوده مكانی و زمانی سفارش به سه بخش محله ای، شهری، بین شهری و بین المللی تقسیم می‌شود و وظیفه حمل و ارسال كالا به منظور انجام هر چه بهتر فرآیند، طی تفاهم‌نامه‌ای با پیك بادپا برون‌سپاری شده است. اما دستاوردی كه محدوده مكانی سفارش برای تامین كنندگان به همراه دارد این است كه چنانچه یک مشتری خرید کالا و خدمات مورد نیاز خود را به دلیل فقدان آن در فروشگاه های محلی از مسافت های دورتری سفارش بدهد، تامین کنندگان محلی از فقدان آن کالا یا خدمت مطلع می شوند و می‌توانند آن را به مجموعه خود اضافه کنند. 
نقشه راه بایا
ابراهیم بای، مالك بایا در خصوص نقشه راه و چشم انداز این شبكه با اعتقاد به این كه در گام نخست می‌بایست سهم تجارت الکترونیکی مناسبی در کشور شکل بگیرد تا بعد رقابت در آن ایجاد شود، تبیین داشت، ما بازار آفلاین كشور را رقیب خود می‌دانیم و درصددیم طی سه سال، حدود سه درصد به سهم تجارت الکترونیکی ایران بیافزاییم. ضمن این كه بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده به نظر می‌رسد تا پایان سال 1400، میزان تراكنش‌های انجام شده در بایا به 10 میلیون تراكنش رشد پیدا كند. پلتفرم بایا كه برای كاربری چند زبانه طراحی شده است، به زودی به زبان‌های انگلیسی، عربی، تركی و اردو به ارایه خدمت می ‌پردازد و پس از آن اسپانیولی، فرانسه، چینی و آلمانی در دستور كار گروه توسعه و تولید محتوا قرار دارد.

​​