اینترنت و شبکه

بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 22, 2021
14:02 دوشنبه، 4ام اسفندماه 1399
کد خبر: 121373

رونمایی شبکه هوشمند خرید و فروش کالا و خدمات با دسترسی به بازارهای محلی

WhatsApp Image 2021-02-22 at 12.55.14.jpeg
 
شبکه هوشمند خرید و فروش کالا و خدمات کشور با امکان اعتبارسنجی تامین‌کنندگان و مجهز به موتور جست و جو کار خود را آغاز کرد. 
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت دانش پارسیان، ابراهیم ابراهیم بای، ایده پرداز، سرمایه‌گذار و مدیرعامل شبکه آنلاین خرید و فروش کالا و خدمات(بایا)، در مراسم رونمایی از این پلتفرم با اشاره به این که بازارسازی، بازاریابی و فروش، لجستیک و توزیع، ارزیابی و رتبه‌بندی تامین کنندگان کالا و خدمات از فعالیت‌های اصلی بایا به شمار می‌رود، بیان داشت: نحوه عملکرد شبکه خرید و فروش کالا و خدمات بر پایه پنج روش استوار است که عبارت از خدمات آنلاین، ارایه خدمات آنلاین توسط خدمت‌دهنده، هماهنگی آنلاین و مراجعه خدمت گیرنده به خدمت دهنده، هماهنگی آنلاین و مراجعه خدمت دهنده به خدمت گیرنده و در نهایت فروش و ارسال است. هدف از ایجاد و راه‌اندازی این طرح برای مصرف کنندگان ساخت محیطی مناسب به منظور دسترسی به کالا و خدمات با کیفت و قیمت مناسب و برای تامین‌کنندگان کالا و خدمات توسعه بازار، تجاری‌سازی ایده‌ها، توسعه بازارهای محلی و صادرات عنوان شده است. این شبکه در واقع بستر و زیرساختی است که امکان مبادله کالا و خدمات میان  کسب و کارها (B2B) و فروش کالا و خدمات به مشتریان نهایی (B2C) را فراهم می‌کند. مشتریان بایا به طور کلی اعم از خریداران، دریافت‌کنندگان خدمت، تولیدکنندگان، فروشندگان، ارایه دهندگان خدمات، مشتریان ویژه و کارآفرینان هستند.  
هدایت و راهبری فاز مطالعاتی بایا که به معنای ضروری، واجب، لازم و بایسته است در سال 1395 و توسط شرکت دانش پارسیان آغاز شد که فعالیت اصلی آن در حوزه دولت الکترونیک و طراحی سامانه‌های مبتنی بر کلان داده‌ها نظیر سامانه سیب سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. پس از دوبار بازبینی در سال 1399 آماده‌سازی سامانه‌های نرم‌افزاری به پایان رسید و در پایان شهریور ماه سال 1399 نیز کمپین تبلیغاتی آن به راه افتاد. سپس ثبت‌نام تامین کنندگان در آبان ماه آغاز شد و سرانجام در بهمن سال جاری کار خود را آغاز کرد. در پی به بررسی و تشریح جزییات  بیشتر این سکوی ایرانی و آنلاین خرید و فروش می‌پردازیم. 
تامین کنندگان کالا و خدمات
مدیرعامل بایا در این نشست با خاطرنشان ساختن این مهم که تنوع و گستردگی ، قیمت منصفانه، کیفیت بالا و امکان خرید اعتباری از ویژگی‌های اصلی فروش کالا و خدمات در این بازار همه چیز فروش آنلاین است، گفت: حوزه‌های اصلی خرید و فروش کالا در این شبکه شامل بازارهای محلی، بازارهای دور، بازارهای مواد اولیه و هم‌چنین بازار کالاهای بادوام است. در حوزه خدمات نیز کلیه مشاغل خدماتی با ثبت نام و تشکیل پنل اختصاصی می‌توانند جزئیات و نحوه ارائه خدمات را برای مشتری تشریح کنند. دسته‌بندی این خدمات شامل بیمه و حقوقی، بازرگانی، مالی، باربری و حمل و نقل، سلامت و زیبایی، نصب، تعمیر و نگهداری، نظافت، آموزش، مشاوره، تاسیسات و سایر است. فعالان بخش خدمات بایا به ویژه در بخش سلامت و آموزش، دارای مجوزهای لازم برای تایید صلاحیت هستند و قیمت ارائه خدمات آنها نیز تحت نظارت واحدهای صنفی قرار دارد. 
موتور جست و جوی بایا
از جمله نقاط عطف پلتفرم بایا در مقایسه با نمونه‌های مشابه در این بازار، طراحی و ایجاد یک موتور جست وجوست که باعث بروز تحول در بازار آنلاین کالا و خدمات شده است. موتور جست و جوی این شبکه با توجه به گسترگی و تنوع جغرافیایی، این امکان را فراهم می‌سازد تا ضمن جست و جو کردن نام خدمت یا کالای مورد نیاز، فهرست کاملی از مجموعه‌های ارائه دهنده آن نمایش داده شود. در پلتفرم یاد شده تامین کنندگان بر اساس نوع و کیفیت ارائه کالا و خدمات رتبه بندی و حوزه‌های فعالیت آنها نیز در جزئی ترین ابعاد متمایز می‌شود و از منظر فنی، الگوریتم های موتور جست و جوی بایا در دوره های زمانی کوتاه مدت به روز می‌شوند.
ساز و کارهای مالی پلتفرم
مالک و سرمایه‌گذار بایا با ذکر این که حدود سرمایه‌گذاری دو هزار میلیارد تومانی بر روی این شبکه انجام شده است، منابع اصلی را  مشتریان سراسر کشور، برند، پلتفرم، تجربه، دانش تخصصی و نیز مجوزهای لازم دانست و گفت: شرکای کلیدی بایا شامل کاربران پلتفرم، تامین کنندگان، شرکت های دانش بنیان، بانک‌ها، سرمایه گذاران، شتاب دهندگان، شرکت های اطلاع رسانی و تبلیغاتی و شرکت های لجستیک و حمل و نقل هستند و جریان درآمدی بایا از مسیرهای کمیسیون فروش کالا و خدمات، حق اشتراک ماهیانه و ارائه خدمات ویژه به مشتریان تامین می‌شود. بایا در حال حاضر، مشغول انجام اقدامات لازم به منظور عرضه‌ی بخشی از سهام شرکت در بازار بورس اوراق بهادار کشور است و به زودی عنوان این شرکت در تابلوی شرکت‌های بورسی مشاهده خواهد شد. 
وی در خصوص میزان کارمزد دریافتی از تامین کنندگان کالا و خدمات در بایا تصریح داشت، این شبکه بسته به نوع کالا و خدمات، بین نیم تا سه درصد از تامین‌کنندگان دریافت می‌کند که در مقایسه با پلتفرم‌های مشابه بسیار ناچیز است و از این مبلغ به مشاغل خانگی، روستایی و دانش‌بنیان نیز تخفیف‌هایی ارایه می‌شود. تا کنون بیش از یک میلیون تقاضا ثبت شده است و به طور روزانه نیز یک هزار و 200 متقاضی برای تامین‌کنندگی اعلام آمادگی نموده‌اند که استان‌های تهران، خراسان و البرز در صدر جدول قرار دارند. هم‌چنین با توجه به نامشخص بودن بخشی از هزینه‌های ارایه خدماتی نظیر مبل‌شویی، مبلغی نیز به عنوان هزینه اشتراک ماهیانه، جایگزین کمیسیون می‌شود. 
هدف‌گذاری در حوزه بهداشت و سلامت 
از جمله نقاط هدف گذاری شبکه هوشمند کالا و خدمات بایا با توجه به بروز پاندمی کرونا، حوزه بهداشت و سلامت است که هدف آن تامین، حفظ و ارتقای سلامت شهروندان است. این خدمات شامل ویزیت آنلاین، ایجاد پرونده الکترونیک، تجویز اقدامات لازم به صورت آنلاین، رژیم درمانی و اصلاح سبک زندگی، دانستنی‌های سلامت و فلوچارت بررسی علایم بیماری است. در حوزه پزشکی و سلامت، کلیه فعالان دارای مجوز مربوط در این بخش شامل متخصصین و فوق تخصص های پزشکی، پزشکان عمومی، دندانپزشکان، مشاوران روانشناس و پیراپزشکان دارای پروانه از مراجع ذیصلاح و همچنین موسسات پزشکی و پیراپزشکی از جمله کلینیک‌ها، درمانگاه‌ها، دی‌کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و غیره مجاز به فعالیت هستند. 
راهبردهای ناوگان حمل و نقل کالا
چگونگی ارسال سفارش‌های کسب و کارهای آنلاین، همواره یکی از دغدغه‌های تجارت الکترونیکی در کشور است که متوجه ذینفعان یعنی صاحبان بنگاه‌های اقتصادی و مشتریان است.
به گفته ابراهیم بای، استراتژی بایا در محدوده مکانی و زمانی سفارش به سه بخش محله ای، شهری، بین شهری و بین المللی تقسیم می‌شود و وظیفه حمل و ارسال کالا به منظور انجام هر چه بهتر فرآیند، طی تفاهم‌نامه‌ای با پیک بادپا برون‌سپاری شده است. اما دستاوردی که محدوده مکانی سفارش برای تامین کنندگان به همراه دارد این است که چنانچه یک مشتری خرید کالا و خدمات مورد نیاز خود را به دلیل فقدان آن در فروشگاه های محلی از مسافت های دورتری سفارش بدهد، تامین کنندگان محلی از فقدان آن کالا یا خدمت مطلع می شوند و می‌توانند آن را به مجموعه خود اضافه کنند. 
نقشه راه بایا
ابراهیم بای، مالک بایا در خصوص نقشه راه و چشم انداز این شبکه با اعتقاد به این که در گام نخست می‌بایست سهم تجارت الکترونیکی مناسبی در کشور شکل بگیرد تا بعد رقابت در آن ایجاد شود، تبیین داشت، ما بازار آفلاین کشور را رقیب خود می‌دانیم و درصددیم طی سه سال، حدود سه درصد به سهم تجارت الکترونیکی ایران بیافزاییم. ضمن این که بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده به نظر می‌رسد تا پایان سال 1400، میزان تراکنش‌های انجام شده در بایا به 10 میلیون تراکنش رشد پیدا کند. پلتفرم بایا که برای کاربری چند زبانه طراحی شده است، به زودی به زبان‌های انگلیسی، عربی، ترکی و اردو به ارایه خدمت می ‌پردازد و پس از آن اسپانیولی، فرانسه، چینی و آلمانی در دستور کار گروه توسعه و تولید محتوا قرار دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.