اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 1, 2021
11:32 دوشنبه، 11ام اسفندماه 1399
کد خبر: 121601

معاون وزیر ارتباطات: سیاست‌گذاری بد، آفت اکوسیستم خدماتی است

رییس سازمان فناوری اطلاعات گفت: چنانچه بخواهیم در هر اکوسیستمی، سیاستگذار خوبی باشیم، نیازی نیست که سیاست‌های خوب وضع کنیم، مهم‌ترین مساله اینکه سیاست‌گذاری بد انجام نشود.
 
 رویداد آینده نگاری ملی فناوری اطلاعات ایران در عمارت کلاه فرنگی وزارت ارتباطات برگزار شد و نخستین نشست این رویداد به بررسی نتایج پیمایش ملی آینده نگاری دلفی فناوری اطلاعات پرداخت. این پژوهش که با روش «دلفی» انجام شده از اردیبهشت ماه امسال آغاز شده و بخشی از نتایج آن امروز مود بررسی قرار ‌گرفت و مهم‌ترین سوال این پیمایش لزوم یا الزام نداشتن حضور دولت برای توسعه فناوری‌ها است.
 
«امیر ناظمی» معاون وزیر ارتباطات گفت: هر برنامه‌ریزی دو وجه اصلی دارید یک وجه آن آرزوهای ما است که به آینده مربوط می شود و وجه دیگر تجربیاتی است که متعلق به گذشته است. اکوسیستم خدماتی ما دقیقا منطبق‌ترین بخش با توازنی است که بین این دو وجه گذشته و آینده دارد.
 
رییس سازمان فناوری اطلاعات تاکید کرد: واقعیت اینکه در اکوسیستم خدماتی، لازم نیست به سمت فناوری ‌های جدیدی برویم و کافیست بتوانیم کیفیت زندگی را بوسیله الگوهایی که در کشورهای دیگر وجود دارد، بالا ببریم. الگوهایی که می‌توان آنها را در خارج از کشور شناسایی و آن را در داخل طراحی کرد. چنانچه بخواهیم سیاستگذار خوبی باشیم نیاز به این نداریم که حتما سیاست‌های خوب وضع کنیم، مهم‌ترین مساله اینکه سیاست‌گذاری بدی انجام ندهیم.
 
 همگی مداخله‌جو هستیم
 
ناظمی تاکید کرد: برخی در اکوسیستم خدماتی حوزه مالی و بانکی فعالیت می‌کنند، برای گذر از فیشینگ و کلاهبرداری نیاز به سیاست گذاری خوب در این زمینه داریم. اسم مداخله بد است، اما زمانی که وارد مصادیق آن می‌شویم در حقیقت مردم دنبال این هستند که دولت مساله را حل کند. این سبک از مداخله چیزی است که باید به سمت رگولاتوری‌ها و نهادها برود. نفس مداخله شاید منفی باشد اما واقعیت این است که هم دولت و هم مردم مداخله‌جو هستند.
 
 معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: چنانچه میخواهیم توسعه پیدا کنیم آیا می‌توان از لایه‌های پایین شروع کرد؟ من فکر می‌کنم باید دولتی با ظرفیت حکمرانی مناسب داشته باشیم. این دولت باید چه مشخصاتی داشته باشد؟ مهم ترین ویژگی دولت باظرفیت این است که آیا می‌تواند تنظیم‌گری مناسب داشته باشد و آن را اعمال کند یا نه؟ اگر این دو خصیصه را داشته باشد قطعا می‌توان به آن دولت با ظرفیت خواند و به سمت توسعه حرکت کرد. به محض این‌که مراجع اعمال حاکمیت را دوگانه یا چندگانه کنیم از توسعه فاصله می‌گیریم و به همین دلیل است که ما از توسعه فاصله پیدا کرده‌ایم.
 
همچنین در پنل فناوری‌های پشتیبان اکوسیستم خدماتی «مهران محرمیان» معاون فناوری های نوین بانک مرکزی، «سیاوش ملکی‌فر» معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی و «علی ملکی» رییس پژوهشکده سیاست گذاری‌های دانشگاه صنعتی شریف نیز شرکت داشتند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.