امنیت

اینترنت و شبکه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

March 3, 2021
15:02 چهارشنبه، 13ام اسفندماه 1399
کد خبر: 121693

«فروش ویژه نوروزی» ترفند کلاهبرداران سایبری

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتاناجا گفت: «فروش ویژه نوروزی» ترفند کلاهبرداران مجازی است؛ گول تبلیغات و تخفیفات صفحات و شبکه‌های اجتماعی فاقد هویت را نخورید.
 
 
سرهنگ علی‌محمد رجبی رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا به شگردهای مختلف کلاهبرداران و سودجویان مجازی پرداخت و گفت: یکی از چالش‌هایی که معمولا در پایان سال با آن مواجه می‌شویم بحث افزایش کلاهبرداری در قالب فروش تجهیزات، لوازم، پوشاک و وسایل مختلف در فضای مجازی است که عمدتاً از طریق شبکه‌های اجتماعی رخ می‌دهد.
 
وی افزود: نکته مهم این است که هیچ کدام از صفحات اینستاگرام و کانال‌هایی که در تلگرام تحت عنوان مزون و فروشگاه‌های لباس فعالیت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند هیچ کدام رسماً از هیچ مؤسسه و نهادی مجوز فعالیت نداشته و هیچ احراز هویتی روی آنها وجود ندارد که این امر خودش زمینه کلاهبرداری، سوءاستفاده و سودجویی را فراهم می‌کند.
 
سرهنگ رجبی با بیان این که توصیه مهم پلیس فتا برای کاربران فضای مجازی و افرادی که تمایل دارند خریدهایشان را به صورت مجازی انجام دهند، این است که حتماً از طریق فروشگاه‌های معتبر دارای نماد اعتماد الکترونیک خریدها را انجام دهند، گفت: اگر افراد برای خرید از روش‌های دیگر استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند حتماً پرداخت مبلغ را منوط به دریافت کالا کنند.
 
وی افزود: هیچ وقت نباید تحت هیچ عنوانی مبلغی را به عنوان بیعانه یا پیش خرید کالا و پرداخت وجه به صورت اینترنتی برای سایت‌ها، صفحات اینستاگرامی‌و کانال‌های تلگرامی‌که هویت مشخصی ندارند، پرداخت کرد؛‌ چراکه پرونده‌های متعددی از این دست جرایم وجود دارد.
رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتاناجا به شیوه‌های تبلیغی کلاهبرداران پرداخت و گفت: کلاهبرداران با استفاده از شیوه‌های تبلیغی تحت عنوان «فروش ویژه نوروز» و با ارایه عنوان‌های تخفیف‌دار سعی دارند مخاطب را به سمت خود جذب کنند و در خیلی از مواقع درواقع قیمت و تخفیفی را که اعلام می‌کنند وجود نداشته و مشکلات بعدی را برای خریدار به وجود می‌آورند. وی گفت: هموطنان نباید فریب پیام‌ها و آگهی‌های منتشرشده در کانال‌ها و صفحات مجازی با عنوان فروش ویژه نوروز و حراج آنلاین را بخورند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.