اپراتورها

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

March 5, 2021
14:00 جمعه، 15ام اسفندماه 1399
کد خبر: 121733

وزیر ارتباطات: انحصارگرایی مخابرات باعث عدم توسعه VDSL در کشور شده است

 
وزیر ارتباطات تاکید دارد که مخابرات به خاطر انحصارگرایی که انجام می‌دهد باعث شده که VDSL در کشور توسعه پیدا نکند.
 
«محمدجواد آذری جهرمی» در گروه تلگرامی خود به سوالاتی که کاربران از او پرسیده بودند پاسخ داد. وزیر ارتباطات که از طریق این کانال مستقیم با مردم صحبت می‌کند درباره موضوعات مختلفی از جمله مخابرات و انحصارگرایی این شرکت و عدم توسعه VDSL در کشور صحبت کرد.
 
او درباره فیبرنوری و راهکاری که باعث می‌شود بقیه شرکت‌ها غیر از مخابرات نیز بتوانند بر بستر فیبرنوری به مردم اینترنت با کیفیت‌تر و پرسرعت‌تری ارائه کنند گفت: «در سال ۹۶ مصوبه‌ای در کمیسیون تنظیم مقررات تحت عنوان «بیت‌استریم» داشتیم. بر اساس این مصوبه مخابرات موظف است با شرکت‌های دیگر همکاری کند برای اینکه امکان ارائه خدمات به سایر شرکت‌ها فراهم شود. مصوبات قانونی این موضوع وجود دارد و چند ماه قبل بین شرکت مخابرات ایران، آسیاتک و شاتل در تهران، قم، بوشهر و سایر استان‌ها قراردادهایی امضا شد تا این دو شرکت نیز بتوانند خدمات اینترنت بر بستر فیبرنوری که در انحصار مخابرات است را ارائه کنند اما سهامداران مخابرات همواره بر برداشتن انحصار نگاه بدبینانه دارند و دخالت‌های مدیریتی مانع از انجام این کار شده است. متاسفانه ضمانت‌های اجرایی مصوبه هم فعلا به اندازه کافی نیست.»
 
 
وی با تاکید بر اینکه مخابرات خیلی سخت در این مسیر حرکت می‌کند افزود: «به خاطر دارم زمانی که قرار بود انحصار نسل سوم و چهارم اینترنت همراه در اپراتور رایتل برداشته شود، همین خصلت مدیران مخابرات ایران در سهامداران رایتل هم وجود داشت و سهامداران تامین اجتماعی و وزارت رفاه پیگیر بودند که این انحصار شکسته نشود. آن زمان نیز من اعلام کردم شکستن این انحصار باعث رشد رایتل خواهد شد و این طور هم شد؛ رایتل پس از شکست انحصار ده برابر رشد کرد چرا عملا بازار بزرگ‌تر شد.»
 
او درباره برنامه‌ای که کشور برای توسعه ۵ میلیون پورت VDSL تا پایان سال داشته گفت و تاکید کرد مخابرات ایران نتوانست منابع مالی این کار را تامین کند: «از طرفی هم با شرکت های بخش‌خصوصی علی رغم قراردادی که بسته بود (بیت استریم) همکاری نکرد. نتیجه آن شده که حالا در حد ۱ میلیون پورت VDSL  نصب شده داریم و نتوانستیم به دلیل عدم همکاری مخابرات به برنامه اصلی ودر در این زمینه برسیم.»
 
جهرمی تاکید که آنها دست از کار برنداشتند برای اینکه به برنامه برسیم به جای تمرکز روی VDSL روی ۵G و FWA (راهکاری است که در حوزه بی‌سیم به ‌صورت ثابت خدمات را به مشتریان انبوه و سازمانی ارائه می‌دهد) متمرکز شده‌اند: «اینترنت خانگی ۵G به زودی راه‌اندازی می‌شود اولین شرکتی که این کار را انجام می‌دهد مبین‌نت است. این شرکت از دوشنبه آینده (۱۸ اسفند) افتتاح اولین مجموعه کاری خود را در زمینه ۵G خانگی در تهران دارد و در فاز بعدی و به تدریج در سال آینده نقاط بیشتری را پوشش خواهد داد تا از برنامه توسعه اینترنت خانگی خود عقب نمانیم. البته در این بین مذاکرات ما با مخابرات.»
 
آذری جهرمی به خصوصی سازی مخابرات در سال ۸۸ اشاره کرد و گفت این موضوع دو تاثیر مهم در صنعت ارتباطات کشور داشته است: «اتفاقات سال ۸۸ و خصوصی‌سازی مخابرات دو اثر داشت. رشد بالای اپراتور همراه اول حاکی از این بود که یک مدیریت صحیح در این مجموعه انجام شد و رقابت خوبی بین ایرانسل  و همراه اول شکل گرفته است. بنابراین فضا منطقی رشد کرد اما در اینترنت خانگی و مخابرات پس‌رفت داشتیم و سال هاست سرمایه گذاری در این خصوص انجام نشده است.»
 
او با اشاره به توضیحات مخابرات درباره درآمد کم این شرکت و خواستار افزایش تعرفه از سوی این شرکت گفت که آنها موافق این صحبت نیستند:
 
«مخابرات همیشه می‌گوید درآمد من کم است و تعرفه را افزایش دهید، ما هم می‌گوییم سرویس جدید دایر کنید که تعرفه بر آن اساس بالا رود، بالا رفتن تعرفه روی سرویس قدیمی امکان‌پذیر نیست. این یک لوپ (چرخه باطل) است که باید از آن خارج شویم. سهماداران اپراتورها باید بخش اعظمی از هزینه لازم برای سرمایه‌گذاری را بیاورند، چون ما نمی‌توانیم از جیب مردم همه هزینه را تامین کنیم. ما به عنوان دولت اعلام کردیم حاضر هستیم خودمان نیز آورده بیاوریم و ما بقی سهامداران مخابرات هم این را بپذیرند. این شکل از همکاری خوب پیش رفته و امیدواریم به توافق برسیم. زمان زیادی گذاشتیم ولی به نقاط خوبی می‌رسیم که مخابرات از بن‌بست خارج شود و تن به رقابت و سرمایه‌گذاری دهد و ما شاهد رشد توسعه اینترنت خانگی باشیم.»
 
اذری جهرمی می‌گوید طبیعتا چون مخابرات خصوصی شده است دولت نمی‌تواند سرمایه‌ای به آن تزریق کند: «البته این به جز قدر و سهم ۲۰ درصدی که در مخابرات دارد و به همان اندازه می‌تواند در مخابرات سرمایه‌گذاری کند. ما نمی‌توانیم پولی از بیت المال در مخابرات سرمایه‌گذاری کنیم. تلاش برای حل مشکل ادامه دارد و امیدواریم حل شود.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.