اپلیکیشن

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

March 6, 2021
11:02 شنبه، 16ام اسفندماه 1399
کد خبر: 121749

کاربران فیلیمو ماهانه ۳۶ میلیون گیگابایت اینترنت مصرف می‌کنند

 
فیلیمو به عنوان یکی از اصلی‌ترین سرویس‌های پخش آنلاین فیلم و سریال (VOD) گزارش آماری مفصلی از فعالیت خود منتشر کرده که نشان می‌دهد فیلیمویی‌ها هر ماه بیش از ۳۶ میلیون گیگابایت اینترنت برای دیدن فیلم مصرف می‌کنند. همچنین این گزارش نشان می‌دهد که نزدیک به یک سوم فیلیمویی‌ها از اینترنت ایرانسل استفاده می‌کنند. براساس گزارش فیلیمو اسفند ۹۸ یعنی ماه‌های شروع شیوع ویروس کرونا حجم مصرف اینترنت در فیلیمو شکسته و به بیش از ۴۸ میلیون گیگابایت در یک ماه رسیده است. در یک سال گذشته فیلیمو با داشتن بیش از۱ میلیون ۱۰۰ هزار کاربر توانسته میزبانان خود را نسبت به سال‌های گذشته دوبرابر کند که به نظر می‌رسد شیوع ویروس کرونا و خانه نشینی و دورکاری در افزایش این آمارها برای فیلیمو بی‌تاثیر نباشد. فیلیمو در این گزارش اعلام کرده که در حا‌ل‌حاضر بیش از ۳۰ عنوان سریال در دست ساخت دارد که در ماه‌های آینده منتشر خواهد شد.
 
به گزارش پیوست، گزارش فیلیمو آمار یک سال گذشته یعنی از آذر ۹۸ تا آذر ۹۹ را در بر می‌گیرد. فیلیمو سعی کرده با این گزارش تصویر روشنی از فراز و فرود‌های روند رشد بزرگترین سرویس ویدئویی در خواستی ایران را به تصویر بکشد. فیلیمو می‌گوید یک تیم ۳۰۰ نفره دارد که این تیم تا کنون توانسته‌اند بیش از ۳۵ هزار اپیزود فیلم و سریال را در اختیار کاربران بگذارند.
 
 
فیلیمو می‌گوید با یک تیم ۳۰۰ نفر کار می‌کند که توانسته بیس از ۳۵ هزار اپیزود فیلم و سریال را در اختیار کاربران بگذارد.
این سرویس در سالی که گذشت تجربه رکورد بیش ازسه میلیارد دقیقه تماشا در یک ماه را ثبت کرده است. فیلیمو این دستاورد را مرهون توسعه اینترنت در سراسر کشور دانسته است که باعث شده حتی در دورافتاده‌ترین مناطق هم کاربران به فیلیمو دسترسی داشته باشند. فیلیمو در این گزارش خود به روند آنلاین فیلم‌های سینمای ایران اشاره کرده و گفته است که در دوران شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینما‌ها، با حمایت از سینما ایران توانسته در کمتر از ۶ ماه بیش از یک میلیون بلیط سینمای آنلاین به فروش برساند و ۷۰ درصد مبلغ فروش را نیز به دست صاحبان محتوا برساند.
 
فیلیمو یادآورشده که در روزهای باقی مانده از سال ۱۳۹۹ و به ویژه در سال ۱۴۰۰ قرار است اتفاق‌های خوبی هم رقم بخورد و به باور گردآورندگان این گزارش، صنعت VOD  کشور وارد مرحله جدید از تاریخ فعالیت خود شود.
 
فیلیمو از سال ۱۳۹۵ شروع به کار کرده و در ابتدا تنها فیلم‌ها و سریال‌های ساخته شده را در اختیار کاربرانش می‌گذاشت؛ اما مدیران هلدینگ صبا ایده که فیلیمو یکی از محصولات این هلدینگ است، این سرویس پا را فراتر گذاشته و در سال ۱۳۹۷ با سریال «نهنگ آبی» وارد حوزه تولید سریال شده است. فیلیمو می‌گوید در حا‌ل‌حاصر بیش از ۳۰ عنوان سریال در دست ساخت دارد که در ماه‌های آینده منتشر خواهد شد.
 
نکته جالب این گزارش میزان مصرف اینترنت توسط کاربران فیلیمو است. فیلیمویی‌ها هر ماه بیش از ۳۶ میلیون گیگا‌بایت اینترنت برای دیدن فیلم مصرف می‌کنند. به باور فیلیمو اگر یک نفر از دوران «مس سنگی» تا همین امروز بی‌وقفه فیلم ببیند (یعنی ۶ هزار و ۸۴۹ سال) می‌تواند ترافیکی معادل تماشای فیلم در اسفند ۹۸ را ایجاد کند. براساس گزارش فیلیمو اسفند ۹۸ یعنی ماه‌های شروع شیوع ویروس کرونا حجم مصرف اینترنت در فیلیمو شکسته و به بیش از ۴۸ میلیون گیگا بایت در یک ماه رسیده است.
 
 
فیلیمویی‌ها هر ماه بیش از ۳۶ میلیون گیگا‌بایت اینترنت برای دیدن فیلم مصرف می‌کنند.
در این گزارش به زمان قطع سراسری اینترنت در آبان ماه سال ۹۸ هم اشاره شد است. به باور فیلیمو وقتی شهر خاموش بوده زندگی در فیلیمو ادامه داشته و این سرویس روزهای پرترافیکی را تجربه کرده است. طبق این گزارش در ۵ آذر ۹۸ وقتی اینترنت مجدد وصل شد، بیش از ۱.۸ میلیون گیگابایت صرف تماشای فیلیمو شده است. تعطیلات عید نوروز ۹۹ به دلیل شیوع کرونا هم فرصت خوبی برای رشد فیلیمو بوده، در اسفند ۹۸ کاربران فیلیمو نزدیک به ۱.۶ میلیون گیگابایت اینترنت صرف سرگرمی کرده‌اند.
 
اما برندگان اصلی رقابت مصرف دیتا در فیلیمو ایرانسل با ۲۶ درصد، مخابرات با ۲۴ درصد و همراه اول با ۲۳ درصد بوده است. آسیاتک، شاتل و های‌وب در رده‌های بعدی این بخش قرار دارند. طبق گزارش فیلیمو، نزدیک به یک سوم فیلیمویی‌ها از اینترنت ایرانسل استفاده می‌کنند.
 
 
نزدیک به یک سوم فیلیمویی‌ها از اینترنت ایرانسل استفاده می‌کنند.
گزارش فیلیمو نشان می‌دهد که ژانر اکشن، صدر نشین جدول سریال‌های پرمخاطب است و بعد از آن تخیلی و تاریخی قرار دارد؛ اما محبوب‌ترین ژانر در فیلیمو انیمیشن است. به نظر می‌رسد رایگان شدن بخش انیمیشن در برهه‌ای از ماه‌های سال جاری به دلیل شیوع کرونا در ثبت این رکورد بی‌تاثیر نبوه است
 
اما تعداد کاربران فیلیمو براساس جمع و تفریق‌های این تیم، جمعیتی به اندازه شهر اهواز یا کشور جیبوتی دارد. در آذر سال ۹۹، بیس از یک میلیون ۱۰۰ هزار کاربر فعال در فیلیمو وجود داشته و در سال گذشته تعداد کاربران فیلمیو ۲.۵ برابر شده است. به نظر می‌رسد شیوع ویروس کرونا در این بخش هم بی‌تاثیر نبوده است. فیلیمو می‌گوید از هر اشتراک فیلیمو به طور میانگین ۲.۵ نفر استفاده می‌کنند، این یعنی به طور ماهانه حداقل نزدیک به ۲.۷ میلیون نفر بیننده و مخاطب فیلیمو هستند و این جمعیت معادل جمعیت کشور قطر است.
 
۸۲ درصد کاربران فیلیمو حداقل هفته‌ای یکبار به این سرویس سر می‌زنند و یک چهارم کاربرهای فیلمیمو هر روز حدود یک ساعت پای فیلیمو هستند. براساس این گزارش یک چهارم جمعیت فیلیمویی‌ها، نصف کل ترافیک فیلیمو را ایجاد می‌کنند. بیش از ۱.۸ میلیون بار فیلم در روز، در فیلمیمو دیده‌ شده است. از سمت دیگر در سال گذشته بیش از۶۸۴ میلیون بار فیلم در فیلیمو تماشا شده است.
 
آمار جالب دیگر این گزارش مقایسه جایگاه آپارات دیگر محصول هلدینگ صبا ایده با فیلیمو در فروشگاه‌های آنلاین فروش اپ است. آپارات اولین اپلیکیشن پرنصب دسته سرگرمی کافه ‌بازار است و فیلیمو در جایگاه دوم قرار دارد. فیلیمو بهبود رتبه الکسا (آنالیزکننده ترافیک وب) را نیز تجربه کرده است. این سرویس در بین سایت‌های پربازدید ایران در سال ۱۳۹۸ در جایگاه ۲۷ بوده که این رتبه در سال ۱۳۹۹ به جایگاه ۱۴ رسیده است یعنی ۱۳ پله صعود.
 
 
فیلیمو در جایگاه دوم پرنصب‌ترین اپلیکیشن در بخش سرگرمی اپ‌استورها قرار دارد.
روز خاص فیلیمو‌ها هم ۲۸ اسفند سال ۱۳۹۸ بوده که در این روز بیش از ۱۳۸ میلیون دقیقه در فیلیمو فیلم دیده شده است. دلیل این افزایش، فراغت بعد از یک سال کار عنوان شده که مردم به فیلیمو روی آوره‌اند که قطعا این اتفاق بی‌ارتباط با شروع نوروز ۹۹، شیوع کرونا و شرایط قرنطیینه در کشور نبوده است. به باور فیلیمو این میزان دقیقه مانند این است که ۱۵ تا استادیوم آزادی پر از جمعیت کنار هم داشته باشیم.
 
در برابر این حجم از مخاطب، آمارهای فیلیمو نشان می‌دهد پشتیبانی خوبی هم از کاربران خود داشته است. طبق این گزارش در سال گذشته بیش از ۶۰۰ هزار تماس را پاسخ داده و متوسط زمان انتظار هر نفر در صف ۱ دقیقه بوده است. در سال گذشته حدود ۵۱ هزار تماس نیز ازسمت فیلیمو با کاربران برقرار شده است.
 
فیلیمو برای اینکه بداند چقدر جمعیت میلیونی‌اش از او راضی هستند نظرسنجی هم برگزار کرده است. براین اساس نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر در نظرسنجی پیشتیبانی در سال گذشته شرکت کرده‌اند که ۹۳ درصد (با احتساب کاربران راضی یعنی ۹.۳۱ درصد)  کاربران از پاسخگویی راضی بود‌ه‌‌اند. تعداد ناراضیان از سیستم پشتیبانی فیلیمو هم به ۰۰.۹۲ درصد می‌رسد.
 
 
۹۳ درصد کاربران از فیلیمو از این سرویس راضی هستند.
همچنین ارتباط  کاربران با فیلیمو از طریق تماس تلفنی نبوده است. سال گذشته ۱۱۴ هزار ایمیل به فیلیمو ارسال شده و ۱۰۱ هزار ایمیل هم پاسخ داده شده است. به باور فیلیمو اگر ایمیل‌ها، نامه‌های کاغذی بودند و پت پستچی می‌خواست نامه‌های بین فیلمو و کاربران را در سال گذشته جابه‌جا کند، حدود ۶سال زمان نیاز داشت.
 
فیلیمو فقط به افزایش درآمد خود فکر نکرده و کارهایی هم در زمینه مسئولیت اجتماعی انجام داده است. در آذر سال ۱۳۹۹، فیلیمو با اجرای کمپین مشترک فیلمیو با سازمان بهزیستی کشوربا شعار «هیچ مانعنی برای خوشحالی نیست» به بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی خدمت رسانی کرده است. همچنین در دوران شیوع کرونا در اسفند ۹۸، این سرویس با رایگان کردن بخش انیمیشن خود، حجم قابل توجهی از محتوای سرگرم‌کننده را در دسترس کودکان و خانواده‌های ایرانی قرار داده است.
 
اما سوپرایز بزرگ فیلیمودر سال ۱۳۹۹، فیلمیو باکس محصول جدید این شرکت بود. اوایل سال فیلیمو از جدیدترین محصول خودش به نام «فیلیمو باکس» رونمایی کرد و همین تحول باعث شده که ۱۹ درصد کاربرهای فیلیمو تجربه تماشای فیلم در ابعاد بزرگ را داشته باشند. براساس اطلاعات این گزارش و طبق ادعای فیلیمو و البته بدون اشاره به هیچ آماری، از زمان وارد شدن این دستگاه به بازار،  فیلیموباکس، رکورددار فروش اندروید باکس‌ها در دیجی‌کالا بوده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.