تجارت الکترونیک

رمز ارز

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

March 6, 2021
14:38 شنبه، 16ام اسفندماه 1399
کد خبر: 121765

استخراج رمز ارزها با لپ تاپ های گیمینگ

 
گزارشی جدید، تصاویری که مدتی پیش منتشر شده بودند تأیید می‌کند: ماینرها به بازار لپ‌تاپ‌ گیمینگ نیز هجوم برده‌اند و آن را به‌ شکلی محسوس به هم ریخته‌اند.
 
 
بر اساس گزارش ExtremeTech، ماینرهای رمزارز صرفا مشغول خرید کارت‌ گرافیک کلاس دسکتاپ نیستند و طی چند وقت اخیر به ‌شکل جدی سراغ بازار لپ‌تاپ‌ گیمینگ رفته‌اند تا از طریق آن‌ها رمزارز استخراج کنند. این موضوع باعث شده است فروش لپ‌تاپ گیمینگ در سه‌ماهه‌ی نخست سال ۲۰۲۱ زیاد باشد. در حالت عادی پیش‌بینی می‌شود وضعیت بازار لپ‌تاپ‌ گیمینگ در این روزها از تب‌و‌تاب بیافتد؛ اما چنین اتفاقی را در سال ۲۰۲۱ شاهد نیستیم.
 
اطلاعات بازار لپ‌تاپ‌ گیمینگ توسط دیجی‌تایمز به ‌نقل از THG منتشر شده است. مقاله‌ی اصلی دیجی‌تایمز با پرداخت مبلغی قابل ‌مشاهده است. بر اساس ادعای دیجی‌تایمز، ماینرهای رمزارز در چین، تایوان و کره‌ی جنوبی تعداد زیادی لپ‌تاپ‌ گیمینگ مجهز به پردازنده‌ی گرافیکی سری Nvidia GeForce RTX 3000 خریداری کرده‌اند (چند هفته پیش تصاویری منتشر شدند که این موضوع را نشان می‌دادند).
 
به ادعای دیجی‌تایمز، ماینرها صحبت‌هایی با تولیدکنندگان انجام داده‌اند تا سیستم‌هایی با قطعات کم‌هزینه و پردازنده‌ی گرافیکی پرقدرت بسازند و ماینرها بتوانند از این سیستم‌ها برای استخراج رمزارز بهره بگیرند و به‌طور کلی متحمل هزینه‌ی کم‌تری شوند.
 
برای سومین بار در کمتر از پنج سال، استخراج رمزارز باعث شده است قیمت پردازنده‌ی گرافیکی نسل جدید بالاتر از استانداردِ شرکت تولیدکننده باشد. نخستین جهش محسوس قیمت رمزارز، صرفا کارت‌های گرافیک ساخت ای ام دی (AMD) را متأثر کرد. دومین جهش قیمت رمزارز، باعث بالا رفتن قیمت کارت‌های گرافیک هر دو شرکت ای ام دی و انویدیا شد و کانال خرده‌فروشی‌‌ها را ماه‌ها مختل کرد. سومین دور جهش محسوس قیمت رمزارز مدتی است رخ داده و اکنون در ششمین ماه از تأثیرات آن روی بازار کارت ‌گرافیک به ‌سر می‌بریم. 
 
هر بار که با کمبود شدید قطعه در بازار کارت گرافیک مواجه می‌شویم، بازار خرده‌فروشی‌ با مشکلات عظیمی مواجه می‌شود. اگر ماینرهای رمزارز لپ‌تاپ‌ را در تعداد زیاد بخرند، قیمت محصولات در بازار خرده‌فروشی بالاتر می‌رود. همچون دفعات قبل، انویدیا و ای ام دی شرکت‌هایی نیستند که از بالا رفتن قیمت کارت‌ گرافیک سود ‌کنند. درحالی‌که هر دو شرکت به‌ دلیل بالا رفتن تقاضا منتفع می‌شوند، هیچ‌یک از آن‌ها قیمت استاندارد را به‌منظور دریافت سود بیشتر بالا نمی‌برند. ای ام دی و انویدیا تمامی کارت‌های گرافیک تولیدی را می‌فروشند؛ اما وضعیت وخیم بازار در پی دنیاگیری ویروس کرونا هیچ چاره‌ی دیگری برای این شرکت‌های سخت‌افزاری باقی نمی‌گذارد. 

 
آخرین باری که قیمت رمزارز جهش کرد و تقاضا برای کارت‌ گرافیک بالا رفت، تعداد زیادی کارت گرافیک مبتنی‌ بر معماری پاسکال (Pascal) که ارزششان به صدها میلیون دلار می‌رسید، روی دست انویدیا ماند. به‌ همین دلیل تیم سبز به‌ شکل بسیار محتاطانه‌تر کارت‌های گرافیک مبتنی ‌بر معماری تورینگ (Turing) را تولید کرد و پیش از عرضه‌ی رسمی کارت‌های گرافیک مبتنی ‌بر معماری امپر (Ampere)، تولید کارت‌های تورینگ را شدیدا کاهش داد؛ اما امروزه تقاضا برای کارت گرافیک به ‌حدی بالا رفته است که انویدیا را مجبور کرده فرایند تولید شماری از کارت‌های سری RTX 2000 را مجددا آغاز کند. 
 
به‌طور معمول در سه‌ماهه‌ی نخست سال میلادی، تقاضا برای قطعات نیمه هادیِ مصرفی افت می‌کند، در سه‌ماهه‌ی دوم سال میلادی با رشد نسبی مواجه می‌شود، در سه‌ماهه‌ی سوم سال میلادی به ‌لطف باز شدن مدارس روند رشدش ادامه می‌یابد و در فصل چهارم سال میلادی به ‌دلیل فرا رسیدن دوران تعطیلات به بیشترین حد خود می‌رسد. یکی از راه‌هایی که شرکت‌های تولیدکننده‌ی قطعات نیمه هادی می‌توانند تأمین قطعات را مدیریت کنند، این است که برنامه‌های تولید را بر اساس انتظاراتی که تحلیلگران از تقاضای بازار دارند، تدوین کنند. 
 
در سال جاری میلادی روندی که برای تقاضای قطعات نیمه هادی گفتیم، برقرار نخواهد بود. با درنظرگرفتن عرضه‌ی واکسن در مناطق مختلف دنیا و پایان قرنطینه، سخت است پیش‌بینی کنیم که وضعیت بازار در ماه‌های آینده چگونه پیش می‌رود.
 
شماری از مشتریان نظیر تولیدکنندگان خودرو در حال حاضر به‌شدت به تراشه نیاز دارند. TSMC و سامسونگ می‌توانند بخشی از ظرفیت کارخانه‌هایشان را به تولید تراشه‌ی خودرو اختصاص بدهند؛ اما نیاز مشتریانی که در ماه‌های دوم و سوم سال ۲۰۲۱ در اولویت‌ قرار نگرفته‌اند، باید در زمانی دیگر برطرف شود. به‌طور خلاصه، هیچ راهکار کوتاه‌مدتی برای غلبه بر شرایط فعلی وجود ندارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.