سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

March 6, 2021
16:04 شنبه، 16ام اسفندماه 1399
کد خبر: 121773

اولین خودروی مجهز به فناوری خودران سطح 3 توسط هوندا معرفی شد

شرکت هوندا با معرفی سیستم جدید «Sensing Elite» اعلام کرد محصولات آتی خود را با فناوری خودران سطح سوم به دست مشتریان خواهد رساند. نسخه هیبریدی از سدان لوکس و تشریفاتی Legend که در سایر بازارها با نشان آکیورا و تحت نام RLX عرضه می‌شود، نخستین مدل مجهز به این سیستم کمک راننده پیشرفته است.
 
 
به گفته هوندا در ابتدا تنها تعداد محدودی از سدان Legend Hybrid EX به سیستم Sensing Elite تجهیز خواهد شد. این سیستم از 5 مارس (15 اسفند) و به صورت لیزینگی در دسترس مشتریان علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
 
به منظور دستیابی به سطح سوم از فناوری خودران (L3)، هوندا سنسورهای متعددی را در پنل‌های بدنه Legend Hybrid کار گذاشته است. در داخل کابین نیز چراغ‌های مخصوصی وجود دارند که در همکاری با نمایشگر 12.3 اینچی، اطلاعاتی را در رابطه با عملکرد کلی سیستم Sensing Elite و شرایط رانندگی کنونی ارائه می‌کنند.
 
 
 
پیش از این هوندا موفق شده تمامی مجوزهای لازم برای سیستم Traffic Jam Pilot را از مقامات دولتی اخذ کند. این سیستم که بخشی از سیستم Sensing Elite محسوب می‌شود، به راننده اجازه می‌دهد در برخی شرایط معین دست‌های خود را از روی فرمان بردارد.
 
 
سیستم ابداعی هوندا با استفاده از نقشه سه‌بعدی اچ دی و سیستم ماهواره‌ای GNSS مکان و وضعیت مسیر پیش رو را مشخص می‌کند. در گام بعدی سنسورهای متعدد اطراف خودرو را اسکن کرده و یک مدل 360 درجه‌ای از محیط اطراف استخراج می‌کنند. یک دوربین هم به طور پیوسته به پایش راننده و سطح تمرکز وی می‌پردازد.
 
 
در پشت این خودرو یک نشان مخصوص نصب شده تا سایر رانندگان متوجه شوند در حال نزدیک شدن به یک مدل خودران هستند
هوندا ادعا می‌کند سیستم Sensing Elite را در اتوبان توسعه داده و عملکرد آن را در مسافت تقریبی 1.3 میلیون کیلومتر ارزیابی کرده است. علاوه‌بر این، مهندسان هوندا نزدیک به 10 میلیون الگوی احتمالی را که ممکن است در دنیای واقعی ایجاد شود، برای سیستم Sensing Elite شبیه‌سازی و عملکرد آن را تست کرده‌اند.
 
این سیستم به قابلیت‌هایی مثل‌ تعویض خودکار خطوط (هم با تایید و هم بدون تایید راننده)، رانندگی و تغییر مسیر بدون نیاز به دخالت دست راننده در اتوبان و همچنین در اختیار گرفتن هدایت خودرو در ترافیک سنگین مجهز است.
 
 
سیستم نوین هوندا به نوعی برنامه‌ریزی شده که اگر راننده در مقابل دستور آن برای در اختیار گرفتن هدایت وسیله نقلیه پاسخ مناسبی ندهد، خودرو را به شکلی ایمن و مطمئن متوقف می‌کند.
 
این کار با اخطار دادن به سایر اتومبیل‌های عبوری – از طریق بوق زدن و روشن کردن چهار راهنما – همراه خواهد بود. جالب اینکه چنانچه سیستم Sensing Elite در سناریویی مشابه تشخیص دهد جاده دارای حاشیه کافی است، با تعویض امن خطوط خودرو را در آنجا متوقف خواهد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.